Avatar billede knorte Nybegynder
09. august 2001 - 22:00 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Bad sektors

Er det ikke muligt at rense helt hd HELT. Så man f.eks får fjernet dårlige sektor eller klynger??
Avatar billede makse Nybegynder
09. august 2001 - 22:04 #1
Hvis du kører en scandisk med overfladescanning, vil defekte sektorer eller klynger blive markeret som dårlige, og de vil så ikke blive brugt af dit styresystem.

Avatar billede guiron Nybegynder
09. august 2001 - 22:04 #2
Makse har ret. Du kan ikke fjerne dem, men i og med at man kører scandisk, vil disse ikke blive brugt :)

/Guiron
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. august 2001 - 22:05 #3
Nej, de er ødelagte og kan ikke repareres. Er der garanti så skulle det være muligt at få den byttet, det er min erfaring!

Jeg tror ikke en gang at en Low level formatering kan gøre det!
Avatar billede guiron Nybegynder
09. august 2001 - 22:06 #4
Nope.. Er de døde er de døde.. :(

-> Aint life a bitch, and then you marry one. :)

/Guiron
Avatar billede makse Nybegynder
09. august 2001 - 22:08 #5
Hvis du har mod på det, kan du prøve en Low Level formatering. Men det er langt fra sikkert at det hjælper, tværtimod.
Maxtor har lavet et program der kan gøre det. Jeg ved ikke om det kan bruges til andre fabrikater.
http://download.cnet.com/downloads/0-10106-100-868553.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-1.868553

På ældre computere kunne man også Low Level formatere fra bios.
Avatar billede knorte Nybegynder
09. august 2001 - 22:22 #6
Det må da kunne lade sig gøre. Jeg har læst flere artikler om hd, opbygningen er indviklet, ok. Men hvorfor er der ellers enkelte der vil købe defekte hd. Der er da sjovere ting at samle på. Jeg prøver en low level formatering (hvis jeg kan)
Avatar billede zhark Nybegynder
10. august 2001 - 00:28 #7
Der er med garanti programmer der kan (har haft et) kan ikke huske navnet, kørte ca. 1 døgn!
Har forøvrigt lige fået en (IBM) disk der havde bad sektor tilbage, kunne ikke få en ny, men den er nu igen OK og med 3 års garanti!
Avatar billede sofficer Nybegynder
10. august 2001 - 00:30 #8
En bad sector er en fysisk defekt der opstår på en af pladerne i HD. og det er derfor ikke muligt at rep. det.
Avatar billede zhark Nybegynder
10. august 2001 - 00:47 #9
sofficer>
Jeg er ikke ekspert i det, men - jeg havde bad sector og kunne rette dem med et spec. program for flere år siden. Det læste, skrev og justerede i timevis. Havde også et Norton prg, men det var slet ikke så avanceret!
Avatar billede sofficer Nybegynder
10. august 2001 - 00:49 #10
zhark >> jeg er temmelig sikker på at det blot har isoleret fejlen ikke rettet den.
Avatar billede zhark Nybegynder
10. august 2001 - 00:50 #11
knorte> Der er som regel ret lang garanti på HD og idag bør man ikke acceptere den slags, men tidligere var der, selv på nye diske - ret ofte en del bad sektorer.
Avatar billede zhark Nybegynder
10. august 2001 - 00:52 #12
SET HAR DE SKU\' IKKE!!!
Avatar billede zhark Nybegynder
10. august 2001 - 00:52 #13
set = det
Avatar billede knorte Nybegynder
10. august 2001 - 16:50 #14
Please, giv mig nu navet på det program. Det må findes. Jeps, utålelige kvindfolk, de vil heller aldrig give op.
Avatar billede makse Nybegynder
10. august 2001 - 20:02 #15
Hvad mærke og model er harddisken?
Og har du set efter på fabrikantens hjemmeside.
LLF programmet skal jo passe til harddisken.
Avatar billede makse Nybegynder
10. august 2001 - 20:21 #16
Som skrevet før, så skal LLF programmet understøtte den harddisk du har. Både mærke og model.
Du kan læse mere om det på http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/geom/formatLow.html
Avatar billede knorte Nybegynder
10. august 2001 - 20:21 #17
Aner det ikke. Jeg har købt den af en idiot, fordi jeg panisk stod og manglede nogle hd på ca. 4 gb. Der står intet. Men når man tit står med hd\'er med dårlige spor, kunne det jo være ret sejt at kunne \"fikse\" dem.
Avatar billede robotten Praktikant
16. august 2001 - 14:01 #18
Opgiv den hd, det kan ende helt galt. Årsagen til bad sectors kan være mange. Måske har den fået et lille slag, så læsehovedet har været i fysisk kontakt med pladerne i disken, eller også er der en mere alvorlig defekt. Fx at der er en lille urenhed, der suser med rundt inde i disken. Den har pt. kun nået at lave lidt ravage, men hvad hvis den får lov at fortsætte med det? Så ender det med tabte data, og det kan prisen på en ny hd slet ikke opveje.
Og jow, der findes masser af programmer, der \"fikser\" dette med bad sectors, men for det meste kun, så der ikke længere skrives på det dårlige område.

Så én gang bad sectors, altid disse.
Skrot den - amen!

/Robotten
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 20:43 #19
Takker for pointene ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 21:36 #20
Takker for point. :)