Avatar billede xion Nybegynder
12. januar 2000 - 17:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Slette en disk partition

Jeg skal have slettet en disk partition på en fil server som ikke er sharet ud, der ligger intet på dette drev og selv skraldespanden er slået fra på denne disk.

Men alligevel kan jeg ikke få slettet denne partition, jeg kan heller ikke (i disk admin) sætte "no drive letter" på den uden en reboot, kan det passe ??

Er der ikke en snedig måde at slette en partition ud at reboote serveren ??
Avatar billede sjensen Nybegynder
12. januar 2000 - 22:21 #1
Jo, du skal kunne slette partitionen uden at du behøver at reboots maskinen.

1. Er du administrator når du prøver ?

2. Alle diske på en NT maskine er delt ud, blot som C$, D$ o.s.v. Er du sikker på at der ikke er en arbejdsplads der bruger den. Det kan du se i server manager

3. Prøv i diskadmin først at skifte bogstav, og derefter om du kan slette.

4. Partitionen er vel ikke en del af et spejl, en diskfletning eller et enhedssæt ?

sjensen
Avatar billede xion Nybegynder
12. januar 2000 - 22:46 #2
Jeg er administrator på maskinen og ingen bruger admin sharen x$ der er heller ikke nogle almindelige share's, jeg har endda prøvet at fjerne admin sharen.

Jeg kan ikke bare slette partitionen, og hvis jeg som du nævner prøver at fjerne drev bogstavet vil den reboote.

Disk partitionen sidder på en Raid 5 konfiguration, har det noget med det at gøre ?
Avatar billede jonas8600 Nybegynder
13. januar 2000 - 09:00 #3
Lad en Win98 Boot disk med Fdisk.....
Start op på Floppy disken. Skriv Fdisk,
inde i Fdisk kan du se dine partionere, slette dem mm......ups.......RAID 5

så bliver du nok nød til at bruge Hyber terminal eller noget raid software til at slette den......det er lidt farligt at bygynde at slette en disk i et Raid 5.....hele raid kan gå ned og alle date gå tabt, og så skal du til at intiliasere igen......
Avatar billede sjensen Nybegynder
13. januar 2000 - 10:01 #4
Se det ændrer jo en del: Raid 5 !!

Du skal bruge det software der følger med raid for at frigøre disken fra sættet. Derefter kan du fjerne den/installere en ny.

sjensen
Avatar billede xion Nybegynder
13. januar 2000 - 10:50 #5
jonas8600:
Hele humlen er at slette en partition uden at reboote, hvis jeg som du foreslår skal boote op på en Win98 boot disk er den jo gået ned, og det er jeg ikke interesseret i sker, jeg kan sagtens slette denne partition uden at bruge en win98 boot disk, det kræver bare stadig at jeg rebooter maskinen.

sjensen:
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men der ligger flere partitioner på denne disk som ikke bare kan fjernes ved hjælp af mit raid software.

Når jeg prøver at slette partitionen kommer den og fortæller mig at det ikke kan lade sig gøre pga. at der er nogle programmer(sikkert OS) som bruger denne partition, kan man se hvilke/hvad der bruger denne partition ? Jeg har som først beskrevet fjernet skraldespanden, ikke fordi jeg tror det har med den at gøre men hvem ved.
Avatar billede sjensen Nybegynder
13. januar 2000 - 11:17 #6
Det er helt sikkert Raid selv der bruger disken. Ideen med raid er jo netop at fordele bits og bytes mellem de forskellige partitioner/diske for dermed at minimere risikoen for tab af data.

Derudover er det ikke nok at fjerne skraldespanden. I Kontrol panel, System  angiver man på hvilke diske der skal være en skraldespand og hvor mange % af diskkapaciteten den kan bruge. Derfor skal du også fjerne partitionen / disken fra denne liste.

Jeg tror derfor at du bliver nødt til at stoppe serveren (blokere for login) mens du lægger Raid ned, fjerner en partition fra den og starter den igen. Om det så betyder at du skal genstarte maskinen kan jeg ikke lige overskue.

sjensen
Avatar billede xion Nybegynder
13. januar 2000 - 11:33 #7
Jeg har defineret at skraldespanden ikke skal være på denne partition.

Det lyder ikke som om der er en fiks måde at gøre det på, så jeg må reboote serveren øv.