Avatar billede ChristinaKC90 Nybegynder
21. september 2012 - 10:15 Der er 4 kommentarer

Vigtigheden af Billedestabilisator?

Hej allesammen.

Jeg har et Nikon D3100 (AF-S VR DX 18-55 mm objektiv), som jeg er utroligt glad for.
MEN, jeg kunne godt tænke mig et nyt objektiv, så zoomen er bedre.

Jeg skal til Afrika til foråret hvor jeg bl.a. skal tage billeder af mennesker, natur, billeder på safari(på lang afstand) og meget andet.

Jeg overvejede først at købe: Tamron AF Di II 18-200mm objektiv til Nikon - Det koster 1499,-
Jeg kan godt lide at det er fra 18-200mm, så jeg ikke behøver have to objektiver med.

Herefter så jeg at der ikke er billedestabilisator i kamerahuset i Nikons produkter, og det er der heller ikke i dette objektiv fra Tamron.
HVAD GØR BILLEDSTABILISATOREN?? og kan det undværes eller hvordan??

Jeg er studerende, og de noget dyrere varianter fra Nikon er derfor ikke en mulighed. Har MAX 2000 kr til formålet.

Er der nogle der kan anbefale andre objektiver?

Hilsen hende den fattige ;)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. september 2012 - 10:34 #1
Hej, Christina.

  Har selv et D90. Min egen oplevelse er at på de korte afstande kan billedstabilisator sagtens undværes, til nød på mellemdistancen med stativ, men skal du langt ud, er det en nødvendighed for at få rolige billeder. Ellers skal du have en MEGET stabil base at fotografere fra.

De bedste hilsner
Avatar billede chalde Seniormester
21. september 2012 - 10:48 #2
Det kan ligeledes anbefales lige at tage et kig på kvaliteten af objektivet inden investering, så du ikke står med en lang næse enten under fotografering eller efter når billederne kigges igennem.

Inden jeg fik sat mig bedre ind i det, farede jeg ud og købte et Nikon 55-300 VR. Den optiske kvalitet er faktisk rimelig i orden hvis man stopper det lidt ned (hvilket så også koster på hastigheden men hvor VR hjælper), men det store problem er autofokus. Den er absurd sløv til at finde fokus, ingen direkte manuel override til hurtigt at korrigere m.m. Så i mange situationer hvor man hurtigt skal kunne fange fokus er det næsten ubrugeligt. Efterfølgende har jeg været en smule øv over jeg ikke smed lidt mere og købte 70-300 istedet som har langt bedre autofokus.

Så undersøg de forskellige objektiver, og spar eventuelt lidt mere op (der kommer noget jul imellem nu og foråret hvor der kan hentes lidt på måske).
Kig forskellige muligheder igennem. Se f.eks:
http://photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2012 - 11:39 #3
Jeg har selv brugt Nikons 70-300 flere gange på safariture i Kenya og Tanzania. Til den slags situationer er 300mm næsten uundværligt, for du vil ofte ikke kunne komme tæt nok på dyrene.

Der findes et billigere 55-300mm objektiv i din prisklasse med VR (billedstabilisering), som også er et must i den slags situationer:

http://www.edbpriser.dk/objektiv/nikon-nikkor-af-s-55-mm-300-mm-f-45-56-g-ed-af-s-dx-vr-ii-id-4266141.aspx

Din 18-55 sammen med en 55-300 burde dække langt de fleste situationer. Køb eller lav selv en bean bag, og du får endnu bedre muligheder for skarpe billeder:

http://www.camerabeanbags.co.uk/
21. september 2012 - 14:24 #4
Velkommen til ...

Jeg kan godt forstå, at du som ny bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Derfor syntes jeg at du burde oprette dit spørgsmål under en anden mere passende kategori
www.eksperten.dk/spm/Generelt-IT/Andet/

www.eksperten.dk/faq#faq-2-2 ?
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For at få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

http://img515.imageshack.us/img515/1898/fejlpeks.png

Til slut skal/bør du lige at lukke dette spørgsmål, ved selv at lægge et [svar] og efterfølgende sætte flueben i firkanten accepter og afgiv point til dig selv.

---