Avatar billede lasserasch Juniormester
15. september 2012 - 17:45 Der er 2 kommentarer

Hvilke wan moduler findes der til Cisco 2800 serie routere?

Hejsa.

Jeg har en Cisco 2800 router stående herhjemme.
Jeg har idag en ADSL forbindelse på adressen på 2 Mbit og har netop fået opsat en sattelit internet forbindelse på 18 Mbit også.

Jeg har idag en linux server stående som router udgående internet trafik for mig.

Det har jeg fordi sattelit internet forbindelsen kommer med italiensk IP adresse (tooway). Og derfor kan man ikke se tv2play, dr nu osv via den.

Jeg router derfor udgående trafik til disse sites gennem min ADSL forbindelse, hvilket virker helt fint.

Men det er godt nok træls at skulle have en server til at stå og sluge strøm, kun for at udføre den opgave.

Jeg ved at min cisco router kan udviddes med ekstra moduler, men præcist hvilket modul jeg har brug for ved jeg desværre ikke rigtig.

Ifølge denne side er der jo mange at vælge imellem. Kan nogle guide mig til det rigtige modul?

Og er der også en som kan fortælle mig om man via SDM kan definere routing regler? Jeg kan umiddelbart ikke rigtig se hvor der er mulighed for det.

Pft.

Mvh.
Lasse

http://www.netxg.com/content/cisco-2800-interfaces-and-modules#ethernetrouted
Avatar billede sadolin1978 Novice
15. september 2012 - 19:08 #1
Avatar billede tji Nybegynder
08. oktober 2012 - 15:28 #2
Der findes en del forskellige WAN moduler til Cisco 2800, men jeg tror ikke, at det er hvad du skal bruge.

I Cisco 2800 er der indbygget software firewall, hvis du ellers har den rigtige IOS installeret på den. Hvis ikke du kan finde noget der ligner firewallkonfiguration på en IP base IOS, skal du over i en advsecurity eller advipservices.

Derefter kan den konfigureres vha. SDM eller CLI. På SDM'en er der en wizard til at lave en basal sikkerhedskonfiguration.