Avatar billede jimsim Nybegynder
12. januar 2000 - 15:17 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

10 blev til 8

For nogle mdr tlbage købte jeg en harddisk. Og efter en del problemer fik jeg mig kæmpet igennem Fdisk...
Men så så jeg at der kun var 8 GB på, hvor der skulle have været 10+ hmm... bios'en finder godt nok de 10, men i windows og dos er der kun 8...damn!!
Jeg søger så ekspert-råd ved forhandleren, og får at vide, det er fordi jeg køre win95, som kun køre FAT og ikke FAT32 (siger mig i noget).
Hvem kan løse mit problm???

PS. da der er gået et stykke tid har jeg jo fået lagt alt mulig på min nye harddisk, og de ting vil jeg nødig miste... men vist der ikke er anden udvej sååå....

Da det er mit første indlæg ved jeg ikke hvor mange point dette er værd, så jeg prøver med 100. Også vil jeg gerne have en udførlig beskrivelse med.
Avatar billede renny Nybegynder
12. januar 2000 - 15:34 #1
Den gamle Windows 95 kan kun styre 8 gb harddisk, instaler win95 osr2 der kan du konvetere dit drev til fat32 og så skulle du have 10 gb på din harddisk
Avatar billede jimsim Nybegynder
12. januar 2000 - 18:02 #2
win95 osr2, hvad er det og hvor får jeg det henne??
Avatar billede fido82 Nybegynder
12. januar 2000 - 18:30 #3
det er anden udgave af windows 95
Avatar billede moho Nybegynder
13. januar 2000 - 00:45 #4
OSR 2.0 og 2.1 er opdateringer, som løser nogle alvorlige fejl ved Windows 95. (2.0 er nok, 2.1 har nogle rettelser til netværk)
Selv om opdateringen ikke rummer meget nyt skal du betale for den, eller...
Opdateringen er stor, vistnok 15-20 mb og ligger derfor på en CD
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2000 - 01:20 #5
Hvis det er en IBM harddisk, hvilket jeg gætter mig til, så kan du på deres hjemmeside (http://www.ibm.com - ikke den danske) søge efter navnet på din harddisk. Her vil du så finde FAQ, hvor du kan downloade et program til dit problem. Filen hedder IBM-DM.exe og vil hjælpe dig med at lave en bootdiskette, som du så skal starte op med. Når du har brugt disketten og programmet skal du aldrig bruge dem mere
Avatar billede wiking Nybegynder
16. januar 2000 - 17:22 #6
Du har et problem!!
Hvis du kender til Pation Magic vil jeg anbefale at du prøver programmet.
Hvis problemet stadig er der, kan det være en fysisk fejl, denne fejl kan ikke rettes af dig, men hvis du sender den til rep. Vil du enten få en ny, eller de vil kunne klere problemet!
Avatar billede preuss Nybegynder
18. januar 2000 - 12:17 #7
Jeg ville anbefale at køre Win98, som automatisk laver drevene om til fat32, og du ka derfor løse problemet uden den store kendskab til det med fat og partitioner....
Avatar billede tobias Nybegynder
18. januar 2000 - 21:31 #8
Jeg er enig med Preuss om at det måske ville være smart at opgradere til win98 for win95 er efterhånden et gammelt styresystem. Men hvis du ikke syntes det er noget at gå ud og bruge penge på ville jeg sige at du bare skal køre Partion Magic det er forholdsvist nemt at bruge og du slipper for at slette alt!
Avatar billede jimsim Nybegynder
19. januar 2000 - 11:16 #9
tak for hjælpen... der er lidt at gå igang med...
Så kommer det der med point... hvem skal ha', er det den første der besvarede mit indlæg... eller bare det indlæg der hjalp mig mest... eller skal I alle dele dem...
Avatar billede cybermike Nybegynder
20. januar 2000 - 11:01 #10
Brug partition magic og opdel drevet i to patitioner på hver 5 GB, det burde windows kunne styre, medmindre altså at fejlen ligger i din bios!!!
Avatar billede john.doe Nybegynder
26. januar 2000 - 14:20 #11
Brug c:\windows\command\fdisk
Her er der mulighed for at partionerer
de sidste 2 GB til et nyt drev f.eks E: