Avatar billede anedi Ekspert
13. september 2012 - 10:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Stoppe værdier på 1. akse i diagram

Kære Eksperter

Jeg har et regneark med en række datoer og en række tal. Hver dag opdateres arket med dags dato og et nyt tal.

Tilknyttet har jeg et almindeligt linje-diagram (kurve) over udviklingen i tallene.

Når jeg skal angive området, hvorfra data skal hentes til diagrammet kunne jeg godt tænke mig at kunne vælge eksempelvis A1:B1000, selvom der kun er tal og datoer i A1:B500. På den måde vil jeg gerne undgå, at jeg manuelt skal ind og angive nyt diagram-område, hver gang figuren skal opdateres.

Problemet er, at jeg ved at vælge A1:B1000, får et diagram, hvor data "klumpes sammen" i den første halvdel og derefter er det tomt.

Er det muligt at fortælle Excel, at der i diagrammet kun skal plottes tal for det område, hvor der faktisk er tal?

Løsning uden VBA foretrækkes.

Vh
Anedi
Avatar billede duxz Nybegynder
13. september 2012 - 10:47 #1
Hej Anedi,

En quick and dirty løsning er at du i laver et et område hvor du henviser til dine data felter og med en formel der lyder nogenlunde som: =hvis(a1="",ikke.tilgængelig(),a1). Hvis cellen er tom så returnerer formlen en fejl (#I/T), hvilket ikke vises i diagrammer.
Avatar billede duxz Nybegynder
13. september 2012 - 10:48 #2
Du skal så rette dataområdet i dit diagram så det henter data i det nye område.

Håber det gi'r mening :D
Avatar billede anedi Ekspert
13. september 2012 - 11:05 #3
Meget smukt.
Jeg havde faktisk angivet noget a la følgende:
=hvis(a1="";#I/T;a1), og kan nu se, at det også virker med "#I/T".

Smid et svar, så får du dine point

Vh
Anedi
Avatar billede duxz Nybegynder
13. september 2012 - 11:33 #4
No Problemo :D