Avatar billede m3q Nybegynder
11. september 2012 - 21:25 Der er 5 kommentarer

4-pin stik til 8-pin MBO?

Hej Eksperter,

Har lige købt ny hardware til min computer, men har beholdt min "gamle" PSU..

Finder så ud af efter jeg har samlet det hele at jeg har fået smidt 8-pin 12v stikket til min PSU væk, og kun har 4-pin 12v..

NU vil jeg så bare høre om hvad der kan ske ved at jeg kun bruger 4-pin stikket i 8-pin slotten.. Computeren kan jo tænde og det hele, men har ikke lavet nogle mere krævende opgaver på den endnu.

Hvad kan gå galt ved at gøre det på denne måde? eller er det ikke noget problem? (har ikke tænkt mig at overclocke overhovedet..

De "store" dele jeg har deri er en i5 3470 og et HD5850.. i må lige spørge ind til hvis i skal bruge flere hardware specs :)
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2012 - 23:05 #1
Hvis bundkortet kræver 2x4 pin, men kun får 1x4, ja så starter computeren vel slet ikke op. Andet sker der ikke.
Avatar billede m3q Nybegynder
11. september 2012 - 23:09 #2
Altså.. lige nu kører jeg med kun 4pin sat i 1-2-5-6 enden af 8pin slotten.. og ja altså den starter da fint uden resten..

men tænkte mere på om der kunne være konsekvenser i fremtiden?

(og det er ikke 2x4 pin slot.. men 1x8 pin slot bundkortet bruger!)
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2012 - 23:53 #3
Ja ok nu tror jeg jeg har forstået det. Det er et spørgsmål om cpu´s ydeevne. Man kan godt køre med 1x4 pin når bare man ikke overklokker. Men sandsynligvis vil man kunne mærke det hvis cpu skal yde meget. Jeg har prøvet på min egen computer. Har også 8pin slot, men heller ikke min nye psu har 8pin stik. Der er 4pins og 6+2pins.
Jeg har så valgt at køre med 2x4pins, men kan godt køre vide når jeg tager de 4pins fra. Altså du kan roligt køre vide med 1x4pins.
Avatar billede m3q Nybegynder
11. september 2012 - 23:57 #4
Nu siger du at man vil kunne mærke det når den yder meget?

Må jeg så være dum at spørge: Hvordan mærke det?

slukker den bare? eller er der fare for skidtet brænder sammen? eller noget helt tredje?
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2012 - 00:04 #5
Nej der sker ikke noget slemt, det tager bare lidt mere tid at regne. Men har du ikke endnu et 4pin du kan proppe i?