Avatar billede noex Nybegynder
09. september 2012 - 13:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til formler

Jeg har et register med kunder, der deltager i et flerugers forløb med løbende optagelse.

Pr. kunde (række) registrerer jeg en startdato, dvs. den dato, hvor kunden starter sit flerugers forløb.

Pr. kunde ønsker jeg nu at få et overblik over, hvor langt i forløbet den enkelte kunde er.

Jeg vil gerne kunne aflæse disse to værdier i særskilte kolonner.

Hvordan får jeg i een kolonne vist, hvor mange uger den enkelte kunde har tilbage i forløbet?

Hvordan får jeg i en anden kolonne vist, hvor mange dage den enkelte kunde har tilbage i forløbet?

Lad os sige, at vi har kunden "Peter". Navnet "Peter" står i celle A1. I celle B1 står der 3, hvilket angiver, at Peter deltager i et 6 ugers forløb. I celle C1 står der "24-8-2012", hvilket angiver, at Peter starter sit 3 ugers forløb den 10. september 2012.

I dag er det den 9. september 2012. Nu vil jeg gerne have, at der i celle D1 vises "127", hvilke angiver, at Peter i dag er 17 dage inde i forløbet, idet 24-8-2012 er dag nr. 1 i forløbet. Jeg vil gerne have, at der i celle E1 vises "4", hvilket angiver, at Peter har "4" dage tilbage i forløbet, idet indeværende dage ikke tæller med. I celle F1 skal der stå "3", hvilket angiver, at Peter er i gang med 3. uge af forløbet. I celle G1 skal der står "0", hvilket angiver, at Peter ikke har flere uger tilbage i forløbet (udover den igangværende uge).

Er der nogen, der kan lave de formler, der skal bruges i kolonnerne D-G?
Avatar billede noex Nybegynder
09. september 2012 - 13:08 #1
Jeg kom til at skrive:

Lad os sige, at vi har kunden "Peter". Navnet "Peter" står i celle A1. I celle B1 står der 3, hvilket angiver, at Peter deltager i et 6 ugers forløb

Jeg mener selvfølgelig:

Lad os sige, at vi har kunden "Peter". Navnet "Peter" står i celle A1. I celle B1 står der 3, hvilket angiver, at Peter deltager i et 3 ugers forløb
Avatar billede noex Nybegynder
09. september 2012 - 13:09 #2
Beklager...

I celle C1 står der "24-8-2012", hvilket angiver, at Peter starter sit 3 ugers forløb den 10. september 2012.

Der skulle stå:

I celle C1 står der "24-8-2012", hvilket angiver, at Peter starter sit 3 ugers forløb den 24. august 2012.
Avatar billede noex Nybegynder
09. september 2012 - 13:11 #3
Hvad fanden sker der for mig.....!"#¤#¤%&¤%& :-o

Sikken en gang rod...

Jeg har også skrevet :

I dag er det den 9. september 2012. Nu vil jeg gerne have, at der i celle D1 vises "127", hvilke angiver, at Peter i dag er 17 dage inde i forløbet

Der skal selvfølgelig stå:

I dag er det den 9. september 2012. Nu vil jeg gerne have, at der i celle D1 vises "17", hvilke angiver, at Peter i dag er 17 dage inde i forløbet
Avatar billede natkatten Mester
09. september 2012 - 13:48 #4
Hø-hø - kigger på det og vender tilbage
Avatar billede natkatten Mester
09. september 2012 - 14:00 #5
Et bud til inspiration er lagt her:

http://gupl.dk/684636/

Det kan laves på flere andre måder og det kan yderligere forfines, men det er så hvad jeg når i dag.
Avatar billede noex Nybegynder
09. september 2012 - 14:00 #6
Tak, natkatten. Glæder mig til at høre fra dig ;-) Ja, "hø-hø"... just my own words ;-)=
Avatar billede noex Nybegynder
09. september 2012 - 14:06 #7
Hurra! Det er perfekt! Takker og bukker! Dit svar er en virkelig stor hjælp! ;-)

Nu til det, som jeg aldrig kan huske herinde.... hvordan dælen giver man point? :-o
Avatar billede natkatten Mester
09. september 2012 - 15:03 #8
Du skal blot acceptere dette svar.

/natkatten
Avatar billede noex Nybegynder
09. september 2012 - 16:18 #9
Hej igen natkatten,

Arrgh... jeg havde misforstået kravspec'en en smule... er du frisk på at hjælpe mig med en justering? Jeg vil selvfølgelig gerne give flere point. Skal jeg lave et nyt spørgsmål, kan jeg give flere point i dette spgm, eller hvad plejer man at gøre?

Sagen er den, at længden af forløbet ikke angives, som jeg antog...

Jeg har i stedet en celle med en startdato for forløbet og en celle med en slutdato for forløbet. Følgende fire værdier skal herefter beregnes og vises i separate celler:

Antal forløbne dage siden forløbsstart
Antal resterende dage indtil forløbsslut
Antal forløbne uger siden forløbsstart
Antal resterende Uger indtil forløbsslut

Så dette er altså lige en lille tvist ;-)

I øvrigt - super smart at lave en fil, som man kan downloade! Dette reducerer jo sandsynligheden for, at en noob som mig misforstår ekspertsvaret, såfremt dette i stedet var skrevet...
Avatar billede natkatten Mester
09. september 2012 - 16:29 #10
Som jeg forstår det, så er det ret simpelt, idet der så skal ske indtastning af startdato og slutdato. Dvs. at formlen i kolonne D blot skal fjernes og erstattes af et tomt indtastningsfelt.

Hvis det løser dit problem, så lad os blive ved dette. I modsat fald  siger Ekspertens regler, at der skal oprettes et nyt spørgsmål. Du kan jo så henvise til denne tråd, så andre genbruge de tanker, der allerede er gjort, hvis de har lyst til dette,
Avatar billede noex Nybegynder
09. september 2012 - 17:27 #11
Tak for svaret og for din tid! Ja, det er ikke sværere end, at jeg er nu er i mål. Tusind tak endnu en gang!