Avatar billede sun Nybegynder
09. august 2001 - 16:13 Der er 13 kommentarer og
6 løsninger

IBM Harddisk 60G virker kun op til ca 32G

Jeg har købet en IBM Deskstar på 60G, men min BIOS gik ned hver gang den skulle søge efter den, jeg lave den så klar på en anden PC \"men win98\" men det ville eller ikke virker.
Så gik jeg ind på nette og fandt et sted hos www.IBM.com hvor de skrev om at gammel BIOS ikke kunne se harddisk over ca 32G (kan ikke lige huske hvor meget det er) men jeg fik noget jeg skulle køre så min BIOS så den tror at det kun er en 32G og så efter det bliver den igen til en 60G. Det hele virket!

Men så her for 2 dage siden kom jeg på 32G data på min disk og min computer gik næsten i stå og der kom en blå skræm hvor den skriver at den ikke kan skrive til disken!
Den vil ikke lave scandisk på den mere den køre fint hvis jeg ikke prøver at havde mere data end 32G men hver gang jeg kommer over gøre den det samme!
Håber der nogle det kender noget til dette
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. august 2001 - 16:19 #1
Havde du fdisket den med max størrelse?
Avatar billede Techwork Praktikant
09. august 2001 - 16:22 #2
Prøv og undersøg om der ikke er en nyere BIOS til dit bundkort, som kan løse dit problem.
Avatar billede dalmanatus Nybegynder
09. august 2001 - 16:22 #3
Jeg tror problemet ligger i at du har en for gammel BIOS(som du jo også selv nævner).

Hvis det er problemet, kan du måske flashe den op.

Hvis ikke, skal du ud og købe et controllerkort. De koster fra 250,- og opefter.

det virkede med min 40GB.
Avatar billede Techwork Praktikant
09. august 2001 - 16:23 #4
Producenternes små \"løsninger\" med et lille program til at styre diskstørrelsen er ikke særlig optimal.
Avatar billede doggybomber Nybegynder
09. august 2001 - 16:26 #5
Den enest løsning er, hvad jeg ved, at købe et nyt bundkort.....! Jeg købte en helt nu computer og alle tingene bestilte jeg hos en forhandler men lige netop harddisken den købte jeg et andet sted og fik den f0rst! Den ville jeg saa sætte til den gale computer (Havde en i forvejen) og den ville overhovedet ikke finde harddisken og frys naar vi pr0vede forskellige ting! Vi opgav og venetede til den nye computer kom... og vupti....keine problemo! Håber det hjalp!

Doggybomber
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. august 2001 - 16:27 #6
Så vent dog til du får den nye PC!
Avatar billede trille Nybegynder
09. august 2001 - 16:29 #7
Hvilket filsystem??? Fat32 er simpelthen ikke beregnet til at lave en enekelt 60 GB partition på...!!!

Hvis du vil have en så stor partition skal du enten formatere den med NTFS (som kun NT4 og Windows 2000 kan læse) hvis du har brug for FAT32 (Win 9x og ME) kan du oprette nogle mindre partitioner på maks 8 MB.

FAT32 er specificeret til en maks volumen på 32 GB og clusteren anbefales en størrelse på 16 KB for drev som er mellem 16 og 32 KB. Dette givernaturligvis meget slack. Og for drev som er over 8 GB vil jeg til enhver tid anbefale dig at køre NTFS da dette giver en betydeligt mindre clusterstørrelse.

Venligst,
Claus
I
Avatar billede sun Nybegynder
09. august 2001 - 16:29 #8
Retaxes> Jeg kom til at gøre den hel klar på den PC som havde en ny BISO Fdisk, format! ja MAX størrelse

En lille ting mere windows og dos ser den helt rigitg som en 60G harddisk det er kun bios som tror den er 32G

X-tra> Det var det først jeg prøvet på men jeg kunne ikke finde noget! og hvis jeg fandt noget ville jeg nok ikke køre den, det er hvis tit det går galt!
Avatar billede sun Nybegynder
09. august 2001 - 16:40 #9
Er der nogel som måske ville tror at der er noget galt med harddisk ? det kunne være der var badCluster på den. måske har jeg fdisk den som Fat32 kan ikke lige huske det men jeg prøver at tage den med i morgen her på jobbet så kan det være jeg må køre scandisk!

retaxes> jeg kan ikke købe en ny pc før om et år! det koster jo!

dalmanatus > kan min BiOS virke hvis jeg har et controllerkort?

kommer igen imorgen, har fri nu!
Avatar billede trille Nybegynder
09. august 2001 - 16:44 #10

retter lige \"...mellem 16 og 32 KB...\" til \"...mellem 16 og 32 GB....\"

FAT32 er specificeret til en maks volumen på 32 GB og clusteren anbefales en størrelse på 16 KB for drev som er mellem 16 og 32 GB. Dette givernaturligvis meget slack. Og for drev som er på 8 GB eller derover vil jeg til enhver tid anbefale dig at køre NTFS da dette giver en betydeligt mindre clusterstørrelse.

Hvis du VIL køre FAT32 kan du enten:
Lave 8 7,5 GB partitioner - dette giver den bedste ydelse og din clusterstørrelse vil blive 4 KB - hvilket vil sige at enhver fil du gemmer på disken vil fylde mindst 4 KB.

Enten laver du 4 15 GB partitioner - du får dog en større slack da hver fil nu vil optage intet mindre end 8 KB (cluster-size). Du vil kun have 4 partitioner men tilgengæld vil din ydelse være markant lavere fordi systemet \"slæber\" rundt på en meget stor File Allocation Table.

Hvis du bla. kører windows 2000 kan du overveje at lave en enkelt 60 GB partition og stadig nøjes med en clustersize på 4 KB.

Alternativt kan du lave nogle partitioner til FAT32 hvis du stadig vil køre Win 9x/ME - og derefter formatere nogle større partitioner i NTFS og køre Win 2000/XP på disse...

Har du yderligere spørgsmål?

Claus
Avatar billede makse Nybegynder
09. august 2001 - 16:47 #11
Du kan godt havde en 60GB Fat32 partition. Men Cluster Størelsen kommer så også op på 32KB, hvilket giver enormt med spildplads.
Avatar billede darkside Nybegynder
09. august 2001 - 16:47 #12
Hm der sidder en lille jumper bag på IBM diske der kan sætte en læs ved 32 gb prøv lige at tjekke at det ikke er den der driller:)
Den kan også hedde 2 gb clip
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
11. august 2001 - 11:51 #13
Det lyder som at BIOS skal opdateres. Har fornyeligt sat en 40GB IBM disk i 2-3 år gl. pc. Og efter BIOS\'en blev flachet virkede det. Husk også at kigge efter ovennævnte jumper.

Ellers skal du have fat i et Driveoverlay software fra Ontrack http://www.ontrack.com

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#diskmgr2k

Har du set dette her ?
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm

Avatar billede sun Nybegynder
17. august 2001 - 13:00 #14
trille> hvis man har win 95 skulle man kunne kunne havde en disk på i fat 32 på 60G disk, fuck at der kommer lidt spildplads!

Blueyed1> Ja jeg har set det link, det er det jeg har gjort med den!  http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm

Det jeg godt vil vide er om der er noget galt med min disk eller om det er ontrak fra IBM der fucker den op, jeg har den med her på joobet i dag! her køre jeg win 2000 og jeg kunne lave scandisk på den! den siger at den er fuld:
used: 56.3 GB
free: 892 MB
Men alt dataen til sammen er kun 30,2 GB
så for mig ser det ud som om at det lille ontrack fra IBM ikke virker rigitg fordi at den ikke kan se hele disk efter!

Avatar billede blueyed1 Nybegynder
17. august 2001 - 20:04 #15
Og du er sikker på at du ikke har sat den ene jumper til at \"klippe ved 32GB\"?? Hvis ja kan du ikke se data/disk større end 32GB uanset hvordan du bærer dig af.
Avatar billede trille Nybegynder
22. august 2001 - 15:11 #16
Hvilke data har du på den?? - 40% slack er absolut ikke utænkeligt hvis du gemmer masser af små filer på en disk med 32 KB clusters.
Avatar billede sun Nybegynder
29. august 2001 - 14:05 #17
Ferie i er altid godt, og nu er jeg tilbage så jeg unskylder at jeg ikke har svaret, Jeg tro der er noget fuck op med det der fra IBM ontrack. men jeg ved ikke hvad der er galt, giv mig lige noget tid til at se på det hele, hvis der er en her som for ret for den person alle 123 point hvis ikke må i dele, jeg har ikke gelmt jer!

SUN
Avatar billede sun Nybegynder
05. september 2001 - 10:50 #18
Hmmm det var kun on track der havde fucket den up!
så i må dele
Avatar billede doggybomber Nybegynder
05. september 2001 - 13:20 #19
Tak for point! ;)

Doggybomber