Avatar billede mamuwarrior Nybegynder
09. august 2001 - 16:12 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

tweak?

Hej jeg vil gerne tweake min PC til at køre hurtigere men jeg ved ikke hvordan, så jeg tænkte at I kunne hjælpe =)

mine PC specs:

Processor: 866 Pentium III
RAM: 256 SD RAM
Harddisk: IBM 30GB
Styresystem: Win98 SE

Avatar billede bbs Nybegynder
09. august 2001 - 16:16 #1
Du kunne f.eks. kigge på www.tweakup.dk
Hvilken køler har du?
Avatar billede zycho Nybegynder
09. august 2001 - 16:18 #2
Jeg ville gøre flg. for at få min maskine til at køre optimalt:

DirectX 8.0a installeret
(god ny) Detonator driver installeret

uDMA aktiveret - Enhedshåndtering => Diskdrev => \"navn på din(e) harddiske\" (egenskaber)

Avatar billede bbs Nybegynder
09. august 2001 - 16:19 #3
Det skal lige siges at DirectX 8.0 kan hentes fra overstående adresse.
Avatar billede zycho Nybegynder
09. august 2001 - 16:20 #4
Og så aktiver højeste mulig af AGPX. F.eks. AGP 4.

Sæt også Appeature Size til halvdelen af dine system RAM. i Dit tilfælde 128 MB.

De 2 ting gøres i BIOS! (press [Delete] under opstart)
Avatar billede bbs Nybegynder
09. august 2001 - 16:22 #5
Forresten ..
Windows 98SE kernen kan kun max bruge 96 mb ram, så skift styresystem til Windows NT, XP eller 2000.
Så virker din pc meget hurtigere!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. august 2001 - 16:22 #6
Jeg tror mamuwarrior mener OC på PIII, right?!
Avatar billede zycho Nybegynder
09. august 2001 - 16:23 #7
Det bbs siger passer ikke med at din pc vil virke hurtigere hvis du skifter O/S. Det afhænger helt af de programmer / spil man vil bruge o.s.v.

Win9x kernen er i stand til at håndtere 512 RAM så ingen problemer der. Dog kan jeg godt anbefale Win2k af stabilitetsårsager!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. august 2001 - 16:24 #8
Du kan muligvis også tweake dit grafikkort!
Avatar billede zycho Nybegynder
09. august 2001 - 16:25 #9
retaxes > Det håber jeg ikke :) når jeg læser tweak forstår jeg det som optimering men du har sikkert ret :(

Hvad siger du mamuwarrior ? Er det overclockning du vil vide om eller ? :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. august 2001 - 16:28 #10
zycho> Du ved da godt at jeg har tweaket mit Geforce med held (Quadro ;o))
Avatar billede mamuwarrior Nybegynder
09. august 2001 - 17:54 #11
hehe ja overclocking =)
Vil overclocke som et svin? =P
min køler er vidst bare den standard køler man får med :-/

hjælp mig med overclock?

btw tak for de hurtige svar so far =)
Avatar billede vuffe Nybegynder
09. august 2001 - 18:19 #12
Jamen så er det jo bare med at komme i gang!
Gå ind i din bioz og hæv FSB langsomt, hvis du får problemer skal du begynde at hæve Vcore med 0,05 eller 0,1 ad gangen, hvis det da ikke er temperaturen. Så hvis svinet virkelig skal OC få da fat på et monster køler - www.studiedata.dk
Bruger du detonator driverne, tweak dem da med Coolbits, som kan hentes fra www.tweakup.dk

zycho> AGP Aperture Size skal være det dobbelte af rammene på grafikkortet, hvis jeg ikke tager fejl.
Avatar billede vuffe Nybegynder
09. august 2001 - 18:20 #13
du kan også få en blue orb - grafikkortskøler - så du kan OC det noget mere.
Avatar billede vuffe Nybegynder
09. august 2001 - 19:08 #14
tak for poeng
Avatar billede zycho Nybegynder
09. august 2001 - 22:07 #15
vuffe > Det gør du. :) Det er halvdelen af de RAM du har på mobo
Avatar billede vuffe Nybegynder
09. august 2001 - 23:25 #16
ved ikke helt om jeg tror på dig, men jeg har nemlig hørt begge dele... ;>
Avatar billede zycho Nybegynder
12. august 2001 - 23:39 #17
Hehe. Det skal du. Fordi:

Q. What should my AGP Aperture size be set to?
Q. How can I change my AGP Aperture size?
It should be set to half your system RAM if possible, and if not it should be set at some point below or equal to the amount of RAM that you have. However, it is possible to experience speed advantages of 2-3 fps from setting the AGP Aperture size to 256 regardless of the amount of RAM that you have, and there are some games that may have visual problems fixed by setting the AGP Aperture size to 256.

Beware that setting the AGP Aperture size too low (below 32) will actually disable AGP which will cause a speed decrease, although stability problems may be solved - see the \'My GeForce keeps on locking up or drops me back to the desktop during 3D applications. How can I fix it?\' question for more information.

There are also some programs that have problems (stuttering, flashing or corrupted textures, blank screens) when the aperture size is set too high. Experiment and see which setting is best for your system and programs.

It\'s possible that if you set your AGP Aperture size to 256 you will be able to load the 64MB texture test in 3DMark2000 even if you haven\'t got enough video memory.

You can only change this in your BIOS setup - it may be called something slightly different, so look for a setting that is measured in MB and can be set to values such as 16, 32, 64, 128 and 256. Different motherboards allow different settings - for example, i815 motherboards will not allow you to set the aperture size above 64MB.

Refferat: http://www.geforcefaq.com/faq.cgi#hw:gef:agpapsethow
Avatar billede zycho Nybegynder
12. august 2001 - 23:40 #18
reffarat = reffering :)