Avatar billede thecannmann Praktikant
02. september 2012 - 08:47 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Har knækket med antennestik...hvad nu?

Hej Eksperten,

Jeg har været så smart, at knække med antennestik i mit fjernsyn. Det har desværre skabt store problemer i hjemmet, når vi nu ikke længere kan se fjernsyn. Hehe.

Jeg har haft en til at kigge på det, og han mener umiddelbart det vil være for dyrt, da det er helt inde ved printpladen.

Hvad er mulighederne for at købe en boks? Eller kan man få et stik som går fra scart til antenne? Bliver det god kvalitet? Er der andre muligheder?

Håber nogle kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

På forhånd tak.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2012 - 09:10 #1
Der er mange muligheder! jeg har sat en DVB-T box med HDMI udgang til mit TV og bruger overhovedet ikke den indbyggede Tuner,det samme kan du også gøre hvis du har SCART indgang på dit TV.
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. september 2012 - 10:13 #2
Hvilket TV har du

Bruger du egen antenne (DVB-T)

Eller er du tilsluttet til
YouSee, Stofa eller andre
Avatar billede thecannmann Praktikant
02. september 2012 - 11:10 #3
Hejsa,

Tak for svar :)

Jeg har også overvejet det med en DVB-T boks. Der er både scart og HDMI. Men hvad koster sådan nogle?

Jeg har et Panasonic Plasma. Det er 2 år gammelt, men virkelig dejligt fjernsyn :) Det er via en antenneforening, som får kanalerne fra YouSee :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2012 - 12:31 #4
Der findes idag boxe der både indeholder  DVB-T og DVB-C til en pris omkring  500-700Kr.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2012 - 13:57 #5
Avatar billede thecannmann Praktikant
02. september 2012 - 14:48 #6
Men er det en DVB-T eller DVB-C, at jeg skal bruge i dette tilfælde?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2012 - 14:55 #7
det er c for cable.
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. september 2012 - 15:09 #8
Da du har YouSee er det DVB-C du skal bruge.

@claes57
Boksen fra Harald Nyborg, ved du om den virker på YouSee kanalerne ikke kun dem YouSee er tvunget til som DR og TV2.
Men også til de andre kanaler i grundpakken?
Avatar billede thecannmann Praktikant
02. september 2012 - 15:34 #9
Godt spørgsmål, Jensenjs. Det ville jeg ikke selv have tænkt over :)

Men ja, okay. C for cable ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2012 - 15:43 #10
yousee bruger ikke kort - så alle kanaler sendes ukrypteret til slutbruger (ligesom stofa).
Avatar billede Axeltek Nybegynder
03. september 2012 - 07:40 #11
Hej. Det med at bruge en boks, giver dig jo en extra fjernbetjening at holde styr på. Således at du skal skifte kanaler på "boksens" fjernbetjening. Medens du skal bruge "Tv" fjernbetjeningen til mange af de andre funktioner. Jeg synes det er noget rod med en boks.
  Som jeg forstår så har du den rigtige tuner i dit tv (Alle programmer virkede ok før stikket brækkede)  Det er sansynligvis tuneren som skal skiftes i dit tv, og det kan godt være noget dyrt. Men det er også i mange tilfælde muligt at lodde det antennestik fast på tuneren igen.
Avatar billede thecannmann Praktikant
03. september 2012 - 10:16 #12
Hej Axeltek,

Ja, det er netop problemet, som jeg også godt var klar over. Det bliver noget rod med 2 fjernbetjeninger, og det ser heller ikke pænt ud.

Jeg tænkte også, at det må da kunne loddes på. Men en ven af min mener at det er knækket for langt inde. I får lige et billede:

http://i45.tinypic.com/2hdz8t4.jpg
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. september 2012 - 12:54 #13
Med mindre printet er knækket, så ser det ikke så slemt ud.
Af med bagpladen frem med loddekolben.
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. september 2012 - 12:55 #14
Hvilke model er det helt nøjagtigt.
Avatar billede thecannmann Praktikant
03. september 2012 - 13:29 #15
Men som du kan se i midten af antennestikket, der sidder et stykke ud. Kunne mod forveksling ligne noget snor. Jeg ved ikke om det skal loddes eller det bare skal sættes ind i.

Jeg kan desværre ikke huske det lige nu. Er ikke hjemme, men kan se det senere når jeg er hjemme.
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. september 2012 - 13:46 #16
Det jeg kan se er et ganske normalt antennestik til på montering på print.

Kappe(-) og det som du mener er noget tråd er pol(+) stikket
Avatar billede thecannmann Praktikant
03. september 2012 - 17:08 #17
Modellen er forresten et Panasonic TX-P42C2E

Jeg vil prøve at kigge på det sammen med en ven, som har prøvet at lodde noget mere end jeg, og ved mere om elektronik end jeg.
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. september 2012 - 17:41 #18
Du kan hente service manualen her
http://servicemanuals.pro/servicemanuals/tx-p42c2b_tx-p42c2e_tx-p42c2l_tx-pr42c2-9781/details.html

Det står hvordan man kan tage tuner delen ud og kan I ikke lave den kan man skaffe en ny.

Men det er ret enkelt, så alt I skal gøre er at skaffe et nyt stik.

Nu ved jeg ikke hvor du bor men i København er der nogle elektronik forretninger.
Avatar billede Axeltek Nybegynder
03. september 2012 - 21:18 #19
Hvis du ikke selv kan reparere det, kan du sende tuneren og det gamle stik til mig, det bliver billigere end en boks. Aalborg.
Avatar billede thecannmann Praktikant
03. september 2012 - 22:10 #20
Mange tak for hjælpen, Jensenjs. Det var helt kanon arbejde, det du har hjulpet mig med. Du må meget gerne lave et svar :)

Axeltek - Det vil jeg lige have i baghovedet, når jeg kigger på. Det kan være, det ser for uoverskueligt ud for mig ;)
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. september 2012 - 22:32 #21
OK svar
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. september 2012 - 22:32 #22
Igen svar :)
Avatar billede thecannmann Praktikant
06. september 2012 - 18:44 #23
Sorry, jeg er lidt langsom ;)
Avatar billede jensenjs Juniormester
06. september 2012 - 19:01 #24
OK jeg klarer mig nok :)