Avatar billede henrikgr Nybegynder
27. august 2012 - 20:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dualboot med Win7 og XP

Hej Eksperter

Jeg har tidligere kørt med en systemHd som er delt i to partitioner (C: og E:). Der har så ligget en winXP installation på hver partition. Det har fungeret upåklageligt. Nu er der imidlertid opstårt behov for at få Win7 så jeg har installeret denne på C:. Det betyder dog at jeg ikke kan få WinXP på E: til at starte op. Jeg har forsøgt med EasyBCD og det ser ud som nedenfor:

There are a total of 2 entries listed in the bootloader.

Default: Windows 7
Timeout: 30 seconds
EasyBCD Boot Device: C:\

Entry #1
Name: Windows 7
BCD ID: {current}
Drive: C:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe

Entry #2
Name: Microsoft Windows XP
BCD ID: {ac731d19-ec93-11e1-ac74-d274cf4097b7}
Drive: E:\
Bootloader Path: \NST\ntldr

Jeg har en fornemmelse af at det er Bootloader Path i XP'en der er forkert da jegikke kan se den mappe på E:, men hvordan ændrer jeg den og hvad skal den ændres til??

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2012 - 21:21 #1
Man skal bare gøre det omvendt. Først XP så win 7.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2012 - 21:24 #2
Ps. Men man kan ikke køre XP hvis bios står so AHCI.
Avatar billede henrikgr Nybegynder
27. august 2012 - 21:42 #3
Det var jo sådan set også rækkefølgen, winXP lå jo på E: først, derefter blev win7 installeret på c:

Jeg har ikke ændret noget i bios siden maskinen kørte dualboot med to XP'ere.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2012 - 21:56 #4
Så er problemet måske, at bootloaderen lå på C-drevet, som du åbenbart har slettet. Derfor kender C-drevet, som der bootes op på kun win7.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 22:41 #5
Tror at jorn-a har ret.
Jeg fandt lige dette her:
0 down vote

My situation was Windows 7 on C: partition, Windows XP on D: partition and with the PC booting into XP automatically. First step, get Windows 7 to boot. Run the Windows 7 DVD and repair an existing installation from the command prompt.

bcdboot c:\windows /s d:

The "d:" specifies the target partition where boot files are copied. My first try was with the target partition "c:" but this didn't work as "d:" was the current boot partition.

This got Windows 7 booting OK, but then I needed to add XP back into the boot options. From a command prompt (run as administrator) in Windows 7...

bcdedit /create {ntldr} /d "Windows XP"
bcdedit /set {ntldr} device partition=D:
bcdedit /set {ntldr} path \ntldr
bcdedit /displayorder {ntldr} /addlast

XP was was now showing in my list of boot entries. The final step was to copy the boot files "ntdetect.com" and "ntldr" into the D:\ root directory.

Om det så kan bruges det ved jeg ikke.
Har ikke arbejdet med dual boot på en disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 22:45 #6
Avatar billede henrikgr Nybegynder
29. august 2012 - 19:22 #7
Hmm....kan sgu ikke få det til at virke. Er kommer til at jeg nu bare vil køre med ren Win7 og så forskellige brugerprofiler, men hvordan kan jeg så samle de to partitioner nemmest uden at det går i kage med bootning, det burde være til når nu den ikke kan boote XP eller hvad?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2012 - 19:33 #8
Hvilken version af Win 7 kører du?
Er det ultimate eller entreprise kan du hente xp mode til windows 7
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2012 - 22:39 #9
Altså Virtual XP. Det kan også køre på professionel. Jeg har selv prøvet det, og fandt at det kørte rigtig godt.
Men ellers skulle der ikke være noget i vejen for at slette XP partitionen og lægge den sammen med den anden partition i win 7.
Jeg synes bare ikke det er en god ide at have alt samlet i een partition, windows kan jo gå ned.
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Avatar billede henrikgr Nybegynder
09. september 2012 - 19:56 #10
Det endte med en formatering ón ren installation af win7 . Tak for alle forslagene men det lykkedes aldrig at få forbindelse til XP installationen igen.
Avatar billede henrikgr Nybegynder
09. september 2012 - 19:58 #11
Indlæg lukket