Avatar billede mho Nybegynder
09. august 2001 - 14:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Diktafon/miniafspiller - state of the art ?

Hej

Jeg skal i forbindelse med mit arbejde bruge hvad man i gamle dage ville kalde en diktafon. Jeg skal dels optage interviews med enkeltpersoner, dels optage hvad der bliver sagt på et møde med ca. 10 deltagere.

Bagefter skal jeg skrive det optagne ud i tekst.

Apparatet skal være lille og optagekvaliteten skal være god.

Hvad bruger man til sådan noget i dag ? Hvad er \'state-of-the-art\' uden at det absolut er det dyreste og mest fancy ? Hvad med optagelserne ? Kan en minidisk fx gemme filer eller hvad er det for noget ? Hvilke filtyper skal dimsen kunne lave ?

Jeg aner ikke om det er et stort eller et lille spørgsmål, så tilgiv, hvis jeg spørger til et kæmpe-område. Er der nogen, der måske kende en kvalificeret forhandler, man kunne gå hen til uden at kende det hele i forvejen  (Kbh.)

hilsen
Janne
Avatar billede Beach Mester
09. august 2001 - 15:11 #1
Jeg vil klart anbefale dig at gå efter en minidisc med optagefunktion og så som tilbehør købe en god microfon med fod der kan stilles på et bord. Microfonen skal du faktisk gøre meget mere ud af end selve det medie du skal optage på. Det stiller ret store krav til den hvis den skal kunne opfange alle stemmer ved et møde med f.eks 10 personer der ikke alle vil kunne side med front mod microfonen.

At gå efter minidisc anbefaler jeg da medierne holder længe, lydkvaliteten er god og så er det nemt at spole frem og tilbage i. Den gamle diktafon med små kasettebånd er noget mere besværligt at arbejde med her!

Forhandlere er der massere af i kbh. som kan hjælpe dig, men jeg vil foreslå at du når du handler, forlanger at kunne bytte microfonen da det er den der vil skabe de største problemer. Så test den under de værst tænkelige forhold og beslut dig først når der IKKE er tvivl om hvad folk f.eks. til et møde sidder og mumler om!

//Beach
Avatar billede mho Nybegynder
09. august 2001 - 15:33 #2
Hej

Tak for svar. Hvad får jeg ud af optagelser på minidisc\'en ? Filer, som kan overføres til computeren ? Jeg tror nok, jeg er interesseret i at kunne afspille dér, da jeg skal meget frem-og-tilbage i optagelserne, ifm udskrivning af \'båndene\'. Er der en type minidisc-afspiller, der er bedre end en anden ?

Jeg er med på problemet med mikrofon. Jeg har mulighed for at bruge en såkaldt grænseflademikrofon, der kan optage alt, hvad der sker i et rum. Også selv om alle sidder med ryggen til, som fx i et klasseværelse. Det går fint (men den var også dyr)

janne
Avatar billede Beach Mester
09. august 2001 - 21:53 #3
Hello Janne...

Hvis du skal overføre lyden fra MD til computeren kræver det at du har et lydkort med digital indgang ala Soundblaster live 1024 platinium. Her kan du overføre filerne direkte til harddisken, og jeg vil tro du får dem ud som *.wav filer (er ikke 110% sikker).
Der findes også nogle meget højtydende kort her:
http://www.xs-sound.dk/xg.htm

I flere og flere MD modeller er det muligt at ligge et bogmærke ind (også midt i en optagelse) så man kan hoppe direkte til f.eks. nummer #84. Dette gør at du meget hurtigt kan hoppe frem og tilbage på pladen uden at skulle spole > lytte > spole > lytte > spole > lytte osv. osv. osv.
Så slipper du for at skulle overføre lyden til computeren.

Da minidisc (MD) ikke bruger bånd, men en lille udgave af en cd, er der ikke noget fysisk slid på selve mediet, da det kun bliver berørt med en laserstråle. Dette bevirker at et MD-medie (til ca. 10-20 kroner stk) kan bruges igen og igen uden at lyden langsomt bliver forringet som på en gammeldags kasettebåndoptager eller Pearlcorder (diktafon).

Det er også muligt at flytte rundt på de forskellige optagelser man har lavet. Lad os sige at track 5 skal flyttes frem til track 1 så klare systemet selv at rykke alle andre tracks frem og tilbage så det hele passer. Så selv når optagelserne er i kassen er det muligt at redigere i det uden at tabe kvaliteten, da det jo er digitalt hele vejen igennem:-)

Ang. hvilke modeller og mærker der er bedst, så er det jo meget en smagssag. Jeg holder mig selv til Sony, da det var dem der \"opfandt\" MD-systemet og derfor også er længest fremme i udviklingen af dette. Hvis du holder dig til Sony, findes der så også en masse forskellige modeller at vælge imellem til meget forskellige priser.
De billigste modeller kan kun afspille men ikke optage. De næste i rækken kan både optage og afspille.Derefter kommer man til dem der er designet så de næsten ikke fylder noget. Så er det lidt flere funktioner der kommer ind mht. lang levetid på opladning mm. Topmodellerne har stort set alt hvad med kan komme ud for at bruge inkl. lynladning af batterier, fjernbetjeningsmulighed mm.

Men prøv at gå ned til den nærmeste radioforhandler og få Sony´s store katalog og læs det igennem. Der står hele historien beskrevet + en hel lille roman (noget mere udførlig end min lille her*GG*) omkring hvad de kan udføre.

Og så er jeg slet ikke kommet ind på kvaliteten hvis det skal bruges til musik. Men det er en helt anden historie...

Takker pt. for point, og spør endelig løs hvis du vil høre mere omkring MD-systemet.

//Beach