Avatar billede m3q Nybegynder
24. august 2012 - 18:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at tænde comp

Hej Eksperter,

Jeg har haft et problem med min computer i et stykke tid...

Når jeg tænder for computeren sker en af to ting:

1. ALLE blæsere går helt grasat og kører på fuld blæsning, og dette fortsætter indtil jeg cutter strømmen (eller holder power knappen nede indtil jeg påtvinger at den slukker.. Restart knappen gør intet)

2. Blæserne kører meget stille i 30 sekunder, hvorefter jeg så kan høre bundkortet bippe og så starter compen som den skal.

Det er meget forskelligt hvor mange gange jeg skal slukke og forsøge igen før den starter.

I lang tid har der intet problem været når så computeren var oppe og køre, men nu er den begyndt at have store problemer i daglig brug, så nu har jeg bestemt mig for at finde ud af hvad der gør det.

Nogen der har en ide om hvad det kan være?

Hvis beskrivelsen ikke er god nok, kan jeg forsøge at optage en film med det imorgen engang...

På forhånd tak...
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2012 - 18:33 #1
Det lyder som om din bios ikke fungerer rigtigt.
Om det er indstillinger du har lavet kan jeg ikke vide.
Jeg havde forsøgt at nulstille bios.
En måde at gøre dette på er at fjerne det lille batteri på bundkortet i ca 5-10 min.
Husk at tage strømmen af før du gør det, og tryk på start knappen et par gange så bundkortet aflades.
Formoder problemet er det samme om du lukker helt ned eller går i dvale?
Avatar billede Little Helper Seniormester
24. august 2012 - 18:37 #2
Da maskinen gør det så tidligt i opstart er det med sikkerhed en hardware fejl og ikke en software fejl. Det kan skyldes mange ting. Prøv først at resette bios. (tag batteri ud af bundkort) eller flyt reset jumper og prøv at start den op igen. Eller skift PSU med evt en du låner for at afprøve. Den beskrivelse du giver er lidt vag men skulle jeg give en bud på hvad fejlen er ville jeg sige din PSU er defekt.

Håber det løser problemet.
Avatar billede m3q Nybegynder
24. august 2012 - 18:39 #3
@220661 - Har ikke ændret på BIOS indstillingerne overhovedet, men kan da være du har ret.

Og hvis jeg forsøger at gå i dvale begynder blæserne på fuld knald (i dvale tilstanden, ikke når jeg forsøger at starte op igen), og er nød til at cutte strømmen (de gange jeg har prøvet at gå i dvale, hvilket ikke er mere end 2 skal det lige siges).
Avatar billede m3q Nybegynder
24. august 2012 - 18:50 #4
@Kattefisk - jeg har optaget en video med det nu, er igang med at uploade den til Youtube.. forsøger mig med BIOS reset efter den er færdig med at uploade!

Kender desværre ikke lige nogen der har en PSU jeg kan låne, da alle jeg kender har bærbare eller macs etc.
Avatar billede m3q Nybegynder
24. august 2012 - 18:59 #5
Videoen viser forhåbentligt lidt bedre hvad problemet er.

Har taget siden af chassis for at man kan høre det bedre!

http://youtu.be/24CwW8YHvuQ
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2012 - 19:06 #6
Kode beskyttet video. Hvorfor?
Avatar billede m3q Nybegynder
24. august 2012 - 19:21 #7
@220661 - hov.. ramte private istedet for skjult i video settings.. skulle være fikset nu :)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2012 - 20:11 #8
Kan se du kan snyde den i gang hvis du starter lige efter du har slukket. Hmm. Det kan faktisk godt være enten psu eller bios der driller. Hælder dog mest til bios
Har du forsøgt en reset af denne?
Avatar billede m3q Nybegynder
24. august 2012 - 20:27 #9
@220661 - virker som om det virkede at pille BIOS batteriet ud.. har prøvet en opstart, en genstart og en dvale, uden problemet er opstået..

Der er dog stadig den lange pause før man hører bundkort bippet og den rent faktisk starter op.. Men det er måske ikke noget der lige kan løses som så?
Avatar billede m3q Nybegynder
25. august 2012 - 05:21 #10
OPDATERING: Nej det virkede IKKE at resette BIOS... må bare have haft heldet med mig i de opstarts forsøg i går aftes, for idag gjorde den det præcist samme da jeg tændte maskinen.. :(
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 09:03 #11
Er det lille batteri på bundkortet gammelt?
Man kunne prøve at udskifte det. Det koster ikke særlig meget.
Avatar billede m3q Nybegynder
25. august 2012 - 12:35 #12
Altså bundkortet/CPU/RAM er fra Maj 2008 - ved ikke om det er gammelt?

Det kunne da være et forsøg værd..
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 13:05 #13
Det burde kunne virke, men hvis det har være inaktivt et stykke tid kan det lille batteri nok være næsten fladt og måske skabe nogle problemer. Jeg købte for ikke så lang tid siden bios batterier i et supermakrked og de kostede 30 kr for 5 stk.
Avatar billede m3q Nybegynder
26. august 2012 - 13:41 #14
Må se om jeg kan få fremskaffet sådan et så...
Avatar billede m3q Nybegynder
11. september 2012 - 19:22 #15
Jeg fik skiftet det batteri.. og problemet opstod derefter sjældnere.. men dog stadig engang imellem..

nu har jeg så købt nyt hardware - da jeg stadig havde performance issues når system var startet op (så går ud fra der har været flere ting galt)

men 220661, lav et svar og du får point, da det virker som om at din guidance var korrekt, og bare mit system der ikke kunne klare mere :P
Avatar billede 220661 Ekspert
11. september 2012 - 19:42 #16
ping