Avatar billede globetrasker Praktikant
10. august 2012 - 18:24 Der er 9 kommentarer

Mobilt bredbånd ikke kompatibelt med usb 3.0?

Hej Derude

Har netop anskaffet ny computer (Toshiba, Intel i7, Windows 7) udelukkende med USB 3.0 porte.

Jeg oplever desværre problemer med at anvende mobilt bredbånd med USB 3.0. Når jeg sætter modemmet i en USB 2.0 port virker det fint som det skal. Sætter jeg derimod modemmet i en USB 3.0 port kan jeg ikke få lov at indtaste pinkode og enheden ser ikke ud til finde noget signal.

Jeg har haft lejlighed til at afprøve det på flere forskellige pc'er og med både Huawei og Nokia modems. Mit teleselskab er 3

Ved henvendelse til deres support kender de ikke noget til problemet.

Så derfor kan det virkelig passe at mobilt bredbånd ikke er kompatibelt med USB 3.0? Hvad kan jeg selv gøre for at afhjælpe problemet?

Håber på gode svar og på forhånd tak! :-)

Thomas
Avatar billede claes57 Ekspert
10. august 2012 - 19:00 #1
hvis den taber forbindelse (jeg er på telias 4g), så er det typisk modem-hastighed, der bøffer (mellemlager kan ikke følge med).
Du skal ind på dit modem, og låse hastighed til en maks på 10mbit (prøv dig frem mht hastighed).
Avatar billede globetrasker Praktikant
10. august 2012 - 19:16 #2
det er sådan set ikke fordi den taber hastighed. Jeg kan slet ikke få forbindelse eller få lov til at logge på!

Helt konkret plejer der at poppe et vindue op hvor der skal tastes pin. Det sker ikke når modemmet stikkes i en USB 3.0 port.

Har du USB 3.0 porte?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. august 2012 - 19:31 #3
jeg har valgt at køre min dims over http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=5 4gr-modellen.

Med usb3 - dukker der så et nyt drev op i stifinder? - så er der sikkert en installations-rutine (install.exe eller setup.exe) kør det.
Avatar billede globetrasker Praktikant
10. august 2012 - 19:58 #4
Der dukker heller ikke noget ekstra drev op i stifinder
Avatar billede claes57 Ekspert
10. august 2012 - 20:44 #5
sæt noget andet (fx en harddisk) til din usb3-port - de kan være døde pga strømdefekt.
Avatar billede globetrasker Praktikant
10. august 2012 - 21:06 #6
De fungerer fint med al mulig anden slags hardware. Har haft mulighed for at prøve det på en anden computer med både usb 2.0 og usb 3.0 porte. Her fungerer modemmet fint i 2.0 porten, men ikke i 3.0 porten og også her dur 3.0 porten med anden hardware.

Det får mig til at konkludere at modemmerne ikke er kompatible med usb 3.0. Jeg kan så bare ikke forstå at de ikke kender til problemet hos 3 og ligeledes at det ikke er til at finde noget information på internettet.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
10. august 2012 - 21:27 #7
Få det modem byttet det skal fungere med usb3,jeg har et modem fra oister og det fungerer fint med både usb3 og 2,så det må være modemet der har en fejl,det er vel også derfor de ikke kender problemet hos 3.
Avatar billede globetrasker Praktikant
10. august 2012 - 21:42 #8
Må man være så fræk at spørge hvad mærke dit modem er? Mit nyeste er et nokia 21m-02 m2.10, men oplever også problemet med nogle ældre Huawei-modeller, jeg har liggende.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
10. august 2012 - 21:54 #9
Det er et Huawei,de er ganske almindelige og mange bruger dem.