Avatar billede KHHP Juniormester
07. august 2012 - 15:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til VmWare Server

Hej
VmWare havde engang noget der hed VmWare Server, som var et gratis program man kunne hente og installere på sin server og styre sine virtuelle systemer via en browser. Dette ville jeg gerne installere på min WIndows Server, da denne ikke understøtter hardware virtualisering og det er lidt knap med ydelsen når jeg kører 64-bit 2008 R2 på 2GB RAM og 2GHz Solo-Core CPU(ved godt at det er en meget dårlig server til den opgave, men har ikke lige andet) og derfor ville jeg ikke installere noget som vmware workstation eller virtualbox. Dette hænger også sammen med at jeg altid tilgår serveren via Remote Desktop og derfor er det vigtigt at jeg kan styre min virtuelle systemer på samme måde.
Men VmWare Server kan ikke længere fås som download fra deres side. Måske kunne man være heldig at finde den på nettet, men der er ingen grund til at hente en "ulovlig" version af noget software som egentlig var gratis.
Så nu vil jeg lige høre om der er nogen der kan anbefale mig noget software der minder om VmWare Server, som kan installeres på Windows Server 2008 R2 x64.
Avatar billede kingpindk Nybegynder
07. august 2012 - 17:20 #1
Der findes en VMware player som er gratis men mangler nogle af de funktioner som er tilgængelige i workstation og server, men den er gratis til ikke kommercielt brug og kan køre virtuelle maskiner. Du skriver at din computer ikke understøtter hardware virtualisering, kan du evt. uddybe dette?
Avatar billede Spotgun Seniormester
07. august 2012 - 18:36 #2
Prøv med VirtualBox: https://www.virtualbox.org/
Avatar billede KHHP Juniormester
07. august 2012 - 21:13 #3
#1 Jo hverken systemets motherboard eller dens Athlon 64 CPU understøtter hardware virtualiseringsteknologi. Nu ved jeg ikke hvad AMD kalder dette, når man kigger i systeminfo-værktøjer(CPU-Z), men ved Intel systemer hedder det Intel VT-x eller Intel VT-x2. Dette er dog ikke så vigtigt for mig, da det kun giver en forbedret ydelse, men samtidig forhindrer det mig i at bruge Windows Server's indbyggede Hyper-V funktion, som er ligesom VmWare Server.
VmWare Player er ligesom workstation et stykke software jeg ikke kan tilgå via min browser eller et klient-program.
#2 Hvis du læser mit spørgsmål, så skriver jeg at jeg ikke ønsker at bruge hverken VmWare Workstation eller Oracle VirtualBox pga. serverens lave arbejdskapacitet.

Det er netop problemet med at jeg ikke kan bruge Hyper-V der gør at jeg stiller dette spørgsmål. Den software jeg skal bruge skal altså være noget der kan installeres direkte i Windows Server 2008 R2 x64 og som kun kan administreres via en browser eller et klient-program. Desuden ville det være en fordel hvis det var et gratisprogram, da serveren ikke har nogen internetforbindelse, og jeg derfor ikke har mulighed for at aktivere softwaren.
Avatar billede kingpindk Nybegynder
07. august 2012 - 22:29 #4
Skal du bruge Windows platformen? Ellers kunne en løsning være VMware vSphere Hypervisor™ (ESXi), der er en gratis udgave af deres server platform, den er nem at installere og kan tilgås via et klientprogram over netværket efterfølgende, du kan dog ikke installere den på en 2008 R2 x64, hvilket måske ikke vil være hensigtsmæssigt med den samensætning af hardware du har.
Du kan læse mere om vSphere her:

http://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor/faq.html

AMD's virtualiseringsteknologi hedder AMD-V, men alt afhængig af hvilken model af AMD64 du har er det ikke sikkert at den understøtter det, der lidt mere info her:

http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization
Avatar billede KHHP Juniormester
08. august 2012 - 07:05 #5
Jeg vil helst bruge windows-platformen, da jeg vil arbejde med Active Directory og det er ikke muligt hvis jeg bruger ESXi, da det skal bruge enormt meget af systemets tilgængelige RAM, og så er der ikke længere RAM nok til at køre en klient eller to ved siden af. Jeg har ingen licens til Windows 2003 eller ældre, som ikke allerede er knyttet til en bestemt computer, så derfor kan jeg ikke bruge andet en 2008 R2 x64.
Men ellers havde jeg overvejet ESXi, hvis min server havde haft lidt mere "power".