Avatar billede kviller Novice
30. juli 2012 - 08:35 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Valg af range extendere

En af mine venner har en campingplads. Nu vil han gerne have trådløst netværk på hele pladsen.

Han har en zyxel P-2601hn-f1 trådløs router. Hvad skal man bruge, for at få en god og stabil forlængelse til dette? Jeg var ude i noget "Cisco RE1000 N-std Range extender" - Jeg er dog ikke sikker på at det er det rigtige?

Det er jo egentlig bare signal forstærker(e) jeg ønsker, der er ikke kabel ud til standerne på pladsen, så det skal være wifi både send og modtag.

Kan jeg benytte ovenstående, eller er der andre bedre idéer til opgaven?
Avatar billede Hardball21 Nybegynder
05. august 2012 - 01:34 #1
Jeg har ikke meget erfaring fra camping pladser, men har lavet samme øvelse for omkring et dusin større tradeshows (ala Bella Center).

Min erfaring med range-extendere (RE) er meget dårlig. Til en hjemme-installation hvor du også skal kunne nå over til værkstedet er den en ok løsning, men så snart du mange brugere slår de bare ikke til.

En RE har jo 'kun' halvdelen af den hastighed som den fanger hovedsignalet med. Så f.eks. hvis din RE er så langt væk at den kun forbinder med 10mbit, så forbinder klienter med 5mbit (og del det så lige med 20 campister).
RE're er heller ikke specielt stabile.

Tidligere brugte jeg fuld installation med accesspoints (AP) og strøm hvor de stod, men de sidste par år har jeg brugt AP som får strøm via POE (Power Overt Ethernet) -- så skal man 'kun' trække een snor og der skal ikke bruges strøm på montage stedet.

En anden finte vi også brugte var at bruge større antenner (med mere forstærkning). De fleste små access points har jo næsten ingen antenner i dag og en ektern antenne kan gøre meget.

Nogetjeg ikke har prøvet, men som måske vil virke på en campingplads hvor der er en eksisterende infrastruktur (=220v på alle standpladser), er "powerline ethernet" hvor du pakker netværket ind i din 220v ledning.
(http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=powerline)
Avatar billede kviller Novice
12. oktober 2013 - 23:13 #2
Lukker
Avatar billede kviller Novice
12. oktober 2013 - 23:13 #3
Igen