Avatar billede op1 Nybegynder
29. juli 2012 - 14:44 Der er 8 kommentarer

Konvertere TXT til Decimaltall

Hei
Jeg har en tabell i ACCESS som er linket til en TXT-fil i et annet program. For å bruk verdier fra TXT-fila i beregninger må disse konverteres til decimaltall. Det hadde vært fint om jeg kunne utføre denne konverteringen i en spørring. Tallene i TXT-fila ser typisk slik ut 52.1  eller 110.2  osv.  De må konverteres til 52,1  110,2 som tallformat. Hvordan kan dette gjøres?
Jeg kjører på Win-XP og Access2002.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. juli 2012 - 14:55 #1
Hvor meget står der i tekstfilen udover "tallene"?
(Kunne søg og erstat anvendes)

Hvilket skilletegn anvendes i Txt-filen - hvis flere "felter"?
Avatar billede op1 Nybegynder
29. juli 2012 - 15:07 #2
TXT-fila har semikolon-separerte kolonner og består av 4 kolonner. Det er: Variabelnavn;Verdi;Tid;Dato
Avatar billede supertekst Ekspert
29. juli 2012 - 15:17 #3
Hvordan ville det være mest hensigtsmæssigt?

Det er vel ikke en "engangsforestilling", hvor der kunne rettes i tekstfilen en gang?
Avatar billede op1 Nybegynder
29. juli 2012 - 15:26 #4
TXT-fila er en loggfil fra en prosess-styring. Det legges ut ny TXT-fil hver natt. Hver gang vi ønsker å sjekke siste tids produksjon må TXT-fila først tas i en kryss-tabell-spørring og deretter i en LagTabell-spørring. Utfrodringen er at hver gang tabellen lages på nytt er alle verdier som tekst, og dette kan jeg ikke gjøre beregninger med.  Jeg antar at det beste er å formatere kolonnene FØR datene kjøres i krysstabell-spørringen. Der har jeg allerede en spørring som formaterer tiden, dvs. tar bort millisekundene på tid-samplingen. Her jeg forsøkt med typisk dette:    DecVerdi:CDec([TXTverdi])  men dette går ikke. Forsøker jeg med CLng får jeg bare  #FEIL i kolonnen.
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2012 - 16:09 #5
Du skal bruge funktionen Val.

Den accepterer tekst med "." som som decimalseparator.

C-funktionerne forventer at decimalseparatoren i tekst er i henhold til din locale-indstilling, som her formentlgit er ","
Avatar billede op1 Nybegynder
29. juli 2012 - 16:29 #6
Hei Neoman
Val fungerte ute feilmelding, men jeg får bare med meg sifrene på venstre side av punktumet. Dvs, jeg får ikke med meg 10-deler og 100-deler.
Avatar billede op1 Nybegynder
29. juli 2012 - 16:32 #7
Hei Neoman
Du har rett. Jeg overså noe her. VAL tar med siffer på høyre side av komma så sant det ikke står null der.
Avatar billede op1 Nybegynder
29. juli 2012 - 16:34 #8
Hei, jeg gjør visst noen feil her når jeg blander kommentarer og svar. Hvordan skal jeg få gitt poeng nå?  Neoman, du ga løsningen ser det ut til.