Avatar billede Flagstng Nybegynder
24. juli 2012 - 21:56 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Min hastighed er elendig. Kan jeg gøre den bedre?

Jeg har købt et 32 MB/t abbonnement hos 3 og i følge deres dækningskort er jeg dækket med 32. Routeren kan kun modtage 21 MB, men det er vel også fint nok når der er 6 km til nærmeste mast.

Problemet er at jeg kun kan hente 4 MB når det virkeligt peaker. Antennen i modemmet er internet, men der kan sættes en ekstern på. I kender godt IHC antenner? Det er muligt at skrue dem på, men signalet bliver kun ringere af det så jeg tænkte på noget med et kabel op på taget og en stor antenne i der.

Kan et alm. antennekabel samt en alm. tv-antenne bruges til dette formål? Jeg har også en meget lille parabol fra det nu døde firma skyline, men den eneste ledning der er i den er et RJ45 stik og parabolen blev forsynet fra modtageren. Kan den på en eller anden måde laves til at kunne modtage signaler fra masten af?

Jeg har spurgt 3 flere gange og alle gange siger de at det er meget normalt med 4 Mbit når dækningskortet siger 32.... WTF??
Kan jeg sagsøge dem eller et eller andet? De vil helt klart ikke gøre noget som helst for at jeg kan få det jeg betaler for.

En anden ting er så at der ikke er fri internet som hos skyline, men 40 GB forbrug - det er allerede brugt på 2 uger :/

GIV MIG NOGET INTERNET AAARGH!!
Avatar billede Panen Nybegynder
25. juli 2012 - 09:02 #1
Hvis du downloader med 4 megabyte i sekundet når det peaker, svarer det til en 32mbit forbindelse :)

Der skal 8 megabit til 1 megabyte.
Så du kan altid dividere din forbindelse med 8 og få den reelle download hastighed i megabyte.

Så tror ikke du skal begynde at sagsøge ;)
Avatar billede chalde Seniormester
25. juli 2012 - 10:09 #2
Du kan forvente "op til". Du deler celle med tale, og prioriteres derfor lavere. Dertil er det en trådløs/mobil forbindelse, og alverdens forstyrrelser spiller ind på dette. Mobil data er dyrt for udbyderen pga. cellebegrænsning, og derfor har de fair-use grænser.

Jeg synes du skal sagsøge, bare fordi du vil give dem en god spand underholdning ;)

Vil du ha hurtigt og stabilt internet uden begrænsninger, så er en trådløs eller mobil forbindelse på ingen måde vejen frem.
Avatar billede Flagstng Nybegynder
25. juli 2012 - 16:37 #3
Det er 4 megabit jeg maks kan trække hjem og synes at jeg skulle have i hvert 10.
Jeg forstår bare ikke at når jeg hos fullrate havde en 10/2 forbindelse, så HAVDE jeg rent faktsik en 10/2 forbindelse.
Hos 3 er det overhovedet ikke tilfældet. Det er simpelthen for ringe. Hvorfor kører deres tale overhovedet på samme netværk som data? Det er da komplet latterligt.

Vi kan ikke få ordentligt internet da det koster en formue at gave et nyt kabel ned i stedet for den gamle som knap kan trække 2 mbit.

Hvad med antenneløsningen? Har I nogle ideer?
Avatar billede chalde Seniormester
25. juli 2012 - 17:42 #4
Hvorfor kører deres tale overhovedet på samme netværk som data? Det er da komplet latterligt.

Fordi det ikke er gratis at etablere og drifte 2 separate netværk.

Hvad med antenneløsningen? Har I nogle ideer?

Hvad har i nu (yousee, stofa, antenneforening?
Avatar billede Flagstng Nybegynder
25. juli 2012 - 18:01 #5
Altså vi har jo den gamle parabol fra skyline (den lille du ved) og det er det. Nu har vi så 3. Hvis du mener til fjernsynet så er det bare en antenne i en knop på en flagstang
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2012 - 09:31 #6
du kan desværre ikke sammenligne 3 mobil og skyline da det er 2 forskellige typer service. den eneste mulighed du har er at anskaffe dig noget bedre modtagelse evt. en router hvor man kan indsætte sit simkort, og har ekstern antenner som du kan lægge oppe på taget. Der findes mobile booster som retransmitter mobil signaler, men de koster lidt (2000kr), og er desværre også ulovlig i danmark.
Avatar billede Flagstng Nybegynder
27. juli 2012 - 13:11 #7
Tja, den router jeg har er en jeg har købt fra 3 og der er simkort i, samt der kan tilsluttes en ekstern antenne. Det er så det jeg har spurgt om 2 gange nu, om det skal være en speciel antenne til dette formål?

Jeg har ikke brug for at sende signalet videre, blot modtage det, så en booster tror jeg ikke er løsningen.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2012 - 22:32 #8
ja det skal være en speciel antenna, den skal være bygget til 2100Mhz området. jeg vil anbefale en retnings bestemt antenne evt en yagi antenne, det er rimelig bilig og kan give en forstærkning på omkring 10dBm. Problemet ved dette opsæt er tabet i kabel fra antennen til dit modem. med mindre du kan flytte routeren tæt på antennen 1-2meter max. skal du have en antenne forstærker på som forstærker signalet omkring de 2100Mhz. tabet i et rg-59 kabel er omkring 1dB pr. meter.
Avatar billede Flagstng Nybegynder
28. juli 2012 - 11:57 #9
Jeg har kigget lidt, og umiddelbart tror jeg at skylines antenne (http://majland.org/blog/?tag=skyline) kan modtage 2100 MHz signalet. I den anden ende sidder et RJ-45 stik og det er spørgsmålet om der findes en omformer der laver stikket om til det der antennestik.

Ellers må du lige give mig et link eller to til antenne, kabel og forstærker for det ved jeg ikke noget om.
Avatar billede Flagstng Nybegynder
28. juli 2012 - 13:15 #10
Wikipedia om WiMax: There is no uniform global licensed spectrum for WiMAX, however the WiMAX Forum has published three licensed spectrum profiles: 2.3 GHz, 2.5 GHz and 3.5 GHz, in an effort to drive standardisation and decrease cost.

Betyder det at skylines antenne ikke kan bruges til at fange 2100 MHz signaler med? En yagi antenne koster ~ 3-500 kr. og det synes jeg immervæk er en slat penge alligevel når jeg nu har betalt en gang.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2012 - 23:02 #11
du kan desværre ikke bruge skylines antenne, og jeg er sikker på at hvis du søger på nettet kan du finde dem billigere. den skal kunne fungere omkring de 2100Mhz +-ca.100mhz. Det er selvfølgelig surt at betale ekstra, men jeg kan desværre ikke se andre muligheder hvis trådløst internet er den eneste mulighed.

sider faktisk i samme problem med min mobil arbejdes telefon, jeg har så dårlig signal at jeg har svær ved at opretholde min vagt. Er gået i gang med at snakke med telefon selskabet om en repeater løsning.
Avatar billede Flagstng Nybegynder
30. juli 2012 - 21:59 #12
Nu har jeg bestilt en forhåbentligt retningsbestemt antenne til 3G/UMTS signaler. Jeg flytter routeren op på loftet og trækker et patch-kabel igennem loftet til computeren.

Medmindre....

Jeg har jo to routere, kan jeg modtage 3G signalet i den på loftet, sende det trådløst ned til den i stuen og derfra ud til en computer med kabel og en computer på trådløs?
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2012 - 21:00 #13
nej det kan du ikke, for det du vil der, er det samme som 3g/umts reapeater/booster som jeg refererede til tidligere og de 2 routere kan ikke snakke direkte med hinanden over 3g/utms nettet.

Du kunne evt. prøve at placere en af dine routere så højt du kan med et ethernet kabel til din PC.

ikke for at gøre dit projekt alt for kompliceret, men er dit loft isolet dvs. et varmt loft, for hvis det ikke er tilfældet skal du også tage højde for temperaturen og luftfugtigheden. For din router kan risikere overophedning om sommeren samt at den vil danne kondensvand om vinteren. Men det kan vi snakke om senere...:)
Avatar billede Flagstng Nybegynder
31. juli 2012 - 21:39 #14
Faktisk er selve loftet isoleret, men der er direkte adgang til tagpladerne, så kondens bliver nok et problem på et tidspunkt. Ellers må jeg jo bare placere routeren helt oppe under loftet i stuen og se hvor langt kablet kan nå op ad muren. Det må vi se på senere når jeg får min modtager
Avatar billede NicholaiCSJ Nybegynder
01. august 2012 - 13:25 #15
Jeg har en internet forbindelse på 2MB ( 1,81 download/0,35 upload.
Det er en langsom internet forbindelse.
Jeg bor på Møn.
Avatar billede Flagstng Nybegynder
21. august 2012 - 19:54 #16
Nå, jeg har prøvet at bestille en antenne i noget tid, og endelig er det lykkedes. Jeg regner med at have den i den her uge, så må vi se hvor meget bedre min forbindelse bliver.

Hvis jeg sætter en repeater på, kan teleselskabet så finde ud af at det er mig der laver ulovligheder? JEg har læst lidt om det og det lyder barre som om at mobilsignaler og lignende vil falde ud en gang i mellem i antennens arbejdsområde. Det er alligevel tværs hen over markerne og hovedvejen til masten 6 km væk, så jeg tror ikke det bliver et særligt problem.
Avatar billede Flagstng Nybegynder
21. august 2012 - 19:55 #17
Jeg har dog ikke købt en repeater, men vil bare høre ad. Vil den evt. blive toldet eller noget hvis jeg køber en i Norge?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 12:55 #18
Norge er desværre ikke med i EU, så told reglerne gælder her. dvs samme regler som hvis du køber fra usa eller kina
Avatar billede Flagstng Nybegynder
24. august 2012 - 14:39 #19
Nå? Norge er da med på Europakortet?

Jeg har installeret en yagi antenne med 11 DBi og den peger direkte på en sendemast 6 km væk. Min hastighed er næsten fordoblet fra 5/1,2 til 9/4. Det er bedre, men det er stadigt ikke godt.

Mit spørgsmål angående en repeater er stadigt aktuel. Den er da billig, men det bliver nok dyrt hvis 3 finder ud af at det er mig der bruger en. Kan det overhovedet trackes?
Avatar billede Flagstng Nybegynder
25. august 2012 - 12:23 #20
ingen vil have point for at hjælpe?
Avatar billede Flagstng Nybegynder
26. august 2012 - 09:14 #21
Svar
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2012 - 20:01 #22
super at det med antennen virkede, det havde jeg nu også regnet med...:) ang. dit spørgsmål vedr. repeater tror jeg godt du kan glemme det, er selv ved at undersøge det, og de priser jeg har fået af vide kan det ikke betale sig hvis du selv skal betale. Og rigtig mange ting kan gå galt hvis du selv installere en, desuden er det ulovlig og hvis du bliver taget evt. hvis den jammer GSM/3G nettet i dit område, kan det komme til at koste mange penge... jeg tror du skal være glad med den hastighed du har fået dig der... du kunne evt ringe til 3 og brokke dig over hastigheden og få noget rabat...:)
Avatar billede Flagstng Nybegynder
26. august 2012 - 22:20 #23
Jeg har nu ellers snakket med 3 et par gange og de siger det er helt normalt. Det er jeg nu ikke helt enig i. Jeg har undersøgt at det måske vil hjælpe at pege antennen lidt op ad. Jeg har ikke prøvet endnu, men det skal gøres.

Det er ærgeligt at det er ulovlgt i Danmark med en repeater, det ville ellers gøre det meget nemmere for nogle