Avatar billede nubbe Nybegynder
23. juli 2012 - 12:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sammensætter en PC

Hej Eksperter :)

Jeg har en ældre computer jeg sat sammen for nogle år siden, er ny begyndt at kigge efter nye dele til en go all-around pc jeg vil have sat sammen. På den baggrund har jeg fundet nogle dele på edbpriser jeg håber lidt vil spille sammen! I mine øjne skulle de passe perfekt sammen, men lige for at være sikker vil jeg lige høre jer om der er noget jeg har overset.

Bundkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H (http://www.edbpriser.dk/bundkort/gigabyte-ga-z77x-d3h-rev-10-id-6728919.aspx)

CPU: Core i7 I7-2600K 8 MB (http://www.edbpriser.dk/processor/core-i7-i7-2600k-8-mb-intel-boxed-varmeafleder-id-4606783.aspx)

RAM: Corsair Vengeance 4 x 4 GB (http://www.edbpriser.dk/ram/corsair-vengeance-4-x-4-gb-id-4846701.aspx)

Grafik: eVGA GeForce GTX 560 Ti FPB (http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-560-ti-fpb-1-gb-id-4678103.aspx)

Harddisk (Til system): Samsung 830 Series MZ-7PC128B 128 GB (http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-830-series-mz-7pc128b-128-gb-id-6428297.aspx)

Jeg har allerede 2 samsung spinpoints 500gb diske der bliver smidt i RAID 0 (Ældre diske som bare skal bruges til at lagrer) og en ny 600W Coolermaster PSU.

Da jeg ikke er den store Hardware ekspert vil jeg lige høre hvad i har af konstruktive kommentarer.
Avatar billede montago Praktikant
23. juli 2012 - 13:25 #1
Er der en grund til du ikke tager en Ivy Bridge CPU, som f.eks. 3770K (3000 serien)

hvis du kun skal spille kan du nøjes med en Core i5 3570K - og tro mig, jeg har lige købt en 3770K som INGENTING laver når man spiller de mest sindssyge spil. Til gengæld er den fantastisk til video encoding.

Core i5:
http://www.edbpriser.dk/processor/core-i5-i5-3570k-6-mb-intel-boxed-id-6705209.aspx

Dernæst ville jeg bruge de ekstra penge på bedre grafikkort hvilket et må du jo selv bestemme... men vil forslå dette: http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-engtx560-ti-dc2-2di-2gd5-2-gb-id-6563095.aspx som også er et 560TI bare med en bedre køler som på ingen måde larmer (har selv et 7970 med samme type køling som man aldrig hører uanset hvad det laver)

men ellers passer alle de dele du har valgt sammen og vil køre godt og uden problemer.
Avatar billede montago Praktikant
23. juli 2012 - 14:26 #2
evt. kunne du også købe 2x 6870 som kan fås for omkring 1000kr pt... sådan 2 i Crossfire er lige så stærkt som et 7970 (eller NVidia GTX 670/680 alt efter hvilken test man kigger på)

du burde kunne trække dem med din 600 Watt PSU men tjek lige hvad anbefalingerne siger. Jeg ved at mit gamle system med 5870 som bruger mere strøm, maksimalt kunne tække 350 watt ud af væggen... så mon ikke 2x 6870 som hver bruger mindre end 5870 kan trækkes på en 600 Watt !?

2x 6870 er helt klart hurtigere end et GTX 560 TI
Avatar billede nubbe Nybegynder
23. juli 2012 - 14:33 #3
Den eneste grund er at jeg bare har kigget på sider som tomshardware og fundet det jeg troede der bedst kunne betale sig :) Følger kun med i hardware udviklingen når jeg vil have skiftet computer (Som ikke er så ofte). Men Du har en go pointe :) Så må lige kigge lidt nærmere på dine forslag.

Mht. grafikkortet har jeg da også haft mine øjne på Radeon HD kortene, men da jeg altid har brugt Nvidia var jeg bange for at jeg ville brænde fingrene. Så hvis jeg tager udgangspunkt i den Asus serie du har forslået, hvad synes du om dette kort i forhold til dit forslag? http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-hd7870-dc2-2gd5-detailsalg-2-gb-id-6730472.aspx
Avatar billede montago Praktikant
23. juli 2012 - 14:56 #4
7870 er helt klart hurtigere end 560TI og er også bedre end at have 2x6870 da det er nemmere at få til at virke.

hvis du har mere end 1 skærm er Radeon også 10 gange bedre, fordi deres Eyefinity fungere bedre - men jeg går ikke ud fra du har 3 skærme så havde du nok sagt det ;-)

kig på http://www.tomshardware.co.uk/charts/2012-vga-gpgpu/13-Battlefield-3-DirectX-11-C-Extreme,2969.html og se hvad performance du får for pengene.

som du kan se er 7870 hurtigere end 560 ti

Men drop 7870 og tag et 7950 i stedet, det er hurtigere og koster det samme som 7870 : http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-hd7950-dc2-3gd5-3-gb-id-6559261.aspx

2400 kr for 7870 og 7950 hvor 7950 er 18% hurtigere - så det jo næsten skørt ikke at tage 7950'eren :)
Avatar billede montago Praktikant
23. juli 2012 - 14:59 #5
7950 kan du også sagtens OC til 975 måske 1000 mhz, så begynder det at blive bedre og bedre :-)

Men du skal undersøge om du har plads i kabinettet til et kæmpekort som 7950... det virkelig kæmpe stort !
Avatar billede nubbe Nybegynder
23. juli 2012 - 15:08 #6
Jeg har dette kabinet på listen: http://www.edbpriser.dk/kabinet/cooler-master-atcs-840-id-481699.aspx så det skulle gerne være stort nok :)

Havde ikke engang kigget på 7950eren, fordi jeg regnede med det ville være vildt dyrt, en af grundene jeg er glad for jeg lavede sådan en post her :) Ellers ville jeg da føle mig dum hvis jeg havde købt 7870eren.
Avatar billede montago Praktikant
23. juli 2012 - 15:57 #7
Hvis dit ATX board fylder hele rummet i bredden som jeg kan se det nok gør fra billeder af kabinettet - får du et problem :(

7950 er nemlig bredere end et ATX motherboard .. ikke meget, men lidt. den rammer derfor ind i dine DVD bays.

jeg kan lige undersøge det når jeg kommer hjem hvor meget bredere end ATX det er...
Avatar billede montago Praktikant
23. juli 2012 - 19:28 #8
grafikkortet er 30cm... så se om der er plads
Avatar billede nubbe Nybegynder
24. juli 2012 - 05:58 #9
Jeg har ikke fået det kabinet endnu, så kan ikke måle det. Men hvis man kigger på det her review: http://www.tweakup.dk/article/1563/dk/ er der et par billeder hvor MB er sat i, ser ud til at være stort nok :)

Men tak for alt din hjælp! Hvis du vil have de 200 points så opret et svar :)
Avatar billede montago Praktikant
24. juli 2012 - 08:59 #10
cool :)
Avatar billede montago Praktikant
24. juli 2012 - 09:00 #11
ifølge illustration 7 burde der være plads nok