Avatar billede cone63 Juniormester
22. juli 2012 - 08:46 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Nyt mobo men behold raid, kan man det?

Hej.

Jeg har et system med dette MOBO: Gigabyte GA-EP45T-DS3R / LGA 775 socket / Intel P45

Vil gerne opdatere til ASRock z77 extreme4.

Men vil helst undgå at geninstallere Windows XP, da jeg har mange programmer jeg så mister da de ikke kan installeres igen pga licensen.

WinXP kører på et raid 5 system med tre diske

Men kan jeg få eksisterende raid system til at virke med et andet mobo?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2012 - 09:26 #1
Har ikke kørt raid på noget tidspunkt, men har dog forsøgt at gøre det på et normalt opsæt.
Her kunne det lade sig gøre,men den kørte ikke optimalt så jeg endte alligevel efter et stykke tid med at geninstallere.
Jeg havde samtlige drivere klar, og startede systemet op i fejlsikret tilstand hvor jeg så installerede driverne
Men jeg havde heller ikke dit problem med programmer.

Har du heller ikke installtions filerne?
Nøglerne kunne man måske finde med egnet program.
Jeg kunne finde rigtig mange med denne her på min pc:
http://www.softpedia.com/progDownload/LicenseCrawler-Download-126245.html
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2012 - 09:30 #2
det vil ikke virke alene af den grund at driverne på de forskellige bundkort ikke er ens

det er det der kaldes en ommer

du skal starte forfra

har brugt raid 0 et stykke tid alene på grund af hastigheden
man kan også komme ud for raid ikke virker og der er det en biosopdatering der skal til
Avatar billede juleulven Nybegynder
22. juli 2012 - 09:39 #3
du har en anden harddisk controller og derved vil det ikke virke ... er du HELDIG virker det delvist...

men det har ingen betydning om det er RAID eller ej ...

nyt motherboard er lig en reinstallation ..
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2012 - 09:43 #4
Ja delvise løsninger holder ikke i længden, så derfor reinstallerede jeg også ret hurtigt, da jeg ikke gad at arbejde med en pc der ikke fungerede korrekt.
Det kostede 5-6 timer pc tid inden det hele var på plads igen.
Avatar billede cone63 Juniormester
22. juli 2012 - 09:46 #5
Æv det var det jeg frygtede. Tak for de hurtige svar især #2 og #3. Kom med svar og i får point
Avatar billede juleulven Nybegynder
22. juli 2012 - 09:54 #6
:)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2012 - 09:56 #7
Har du installtions filerne til programmerne?
Og prøv licencecrawler for at se om du kan redde dine nøgler før du går i gang:
http://www.softpedia.com/progDownload/LicenseCrawler-Download-126245.html
Avatar billede Broxigar Praktikant
22. juli 2012 - 10:22 #8
Du kan ikke undgå at genaktivere Windows.

Du kan udskifte alt hardware pånær bundkortet uden at skulle gen-registrere Windows, men udskifter du bundkortet, så er du tvunget til at at aktivere Windows igen.

Du kan evt slippe for at geninstallere dine harddiske, hvis det er det samme chipset / raid controller på det nye bundkort, men du må ikke holde mig op på det :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2012 - 15:28 #9
hvem må du gerne skrive
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2012 - 16:46 #10
#7 Hvorfor får man ikke en tilbagemelding på dette?
Avatar billede lclemens Nybegynder
23. juli 2012 - 18:30 #11
#2

At driverne er forskellige er i sig selv ikke ensbetydende med, at man skal geninstallere Windows. Sysprep kan bruges til at fjerne den gamle hardwarekonfiguration.

Hvis der køres raid via Intels chipset, så er der ligefrem en god chance for at kontrollerne på de to bundkort er kompatible.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2012 - 07:11 #12
"11
har du prøvet
jeg har raid 0 på min
raid 0 går ned hver gang windows skal geninstalleres det er fakta

syntes du selv skal prøve så dine teorier kan blive testet
Avatar billede cone63 Juniormester
24. juli 2012 - 07:13 #13
Manglende licenser er pga giveawayoftheday.com hvor det er one time only licens
Avatar billede lclemens Nybegynder
24. juli 2012 - 15:08 #14
#12 Jeg har skam prøvet at stå i den situation