Avatar billede amazon Nybegynder
20. juli 2012 - 10:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

æøå i hjemmesideadresse og mailadresse - go eller nogo?

Vil lige høre status på æøå for hjemmesider og emails. En gang anbefalede man at det gør man bare ikke.

Og jeg anbefaler principielt også stadig at undgå det, da man begrænser sig til KUN danske brugere, og der kan være visse tekniske benspænd i at vælge et domæne med æøå.

Men min kunde insisterer på at der skal indgå et ø i deres domæne. Så jeg vil høre om det bare er mig, der er gammeldags og konservativ og at det som tiderne er nu, ikke giver problemer, eller... Så jeg håber der er en ekspert herinde der kan kaste lidt nutids-klarlys over det!

Skal man stadig installere noget specielt for at det dur på sin computer?

Hvordan virker det på iphones og smartphones?

Hvad med at sende mails fra f.eks. hotmail.com gmail.com osv.?

Hvad når man er på gran canaria og lige vil tjekke op på hjemmesiden eller skrive en mail?

Hvad med når andre linker til hjemmesiden?

eller man skriver en mail med et link i til hjemmesiden?

...

Så alle argumenter og facts for og imod,  er i virkeligheden hvad jeg søger!
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. juli 2012 - 10:13 #1
Har man et æøå-domæne ville jeg også købe et domæne uden. Eks. købmand.dk, så ville jeg også købe kobmand.dk og koebmand.dk. På den måde slipper du for problemer. Du kan, så vidt jeg ved, stadig ikke få mailadresser med æøå.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juli 2012 - 10:13 #2
Websites: ok
Mails: nej
Avatar billede amazon Nybegynder
20. juli 2012 - 10:43 #3
min umiddelbare anbefaling til dem er også, at købe begge domæner, så folk, der bruger ø havner det rigtige sted også.
Men at bruge og promovere site og mail med o og ikke ø. Så jeg vil gerne kunne levere en fornuftig begrundelse for det. Men hvis I siger, at mails stadig ikke fungerer med æøå, så er det jo begrundelse nok. For så bliver der jo først mudder i kommunikationen, hvis hjemmesiden ligger som børnehus og mail som bornehus...

Det er i forvejen et meget laaaangt domæne, så i det hele taget bliver det lidt kluntet... (www.xxxxxxxskoleogbornehus.dk)

så anbefalingen lyder: - brug "bornehus", men hav også "børnehus", og "boernehus"-domænerne til at pege ind, så ingen går forgæves!

Men flere eksempler og erfaringer med brug af æøå-domæner på diverse platforme modtages gerne!
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. juli 2012 - 10:52 #4
Jeg ville nok bruge xxxxxxxbørnehus.dk som "hoveddomæne", da kunden ønsker det, og så lade de andre pege på det. Men husk at gøre ham opmærksom på at mail ikke fungerer med æøå.
Avatar billede amazon Nybegynder
20. juli 2012 - 11:02 #5
og hvordan fungerer det på iphones, ipads, smartphones, tablets - er der noget, der skal installeres for at det virker?
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. juli 2012 - 11:45 #6
Det burde fungere (foruden at websiden selvfølgelig skal tilpasses til de forskellige opløsninger).
Avatar billede amazon Nybegynder
20. juli 2012 - 12:38 #7
Ja, men så tror jeg, at jeg holder inde med argumenter imod et "ø"-navn, og slår mig til tåls med "kunden har altid ret". Skoler er heller ikke afhængige af mail-domæner, som andre, idet de bruger skolekom.dk til den del.

Tak for svar og læg et svar, så kvitterer jeg med points!

PS. Hvis nogen læser med på tråden, så fandt jeg også dette indlæg om IDN:
http://www.cyklopuniverse.dk/blog/seo/idn-dom%C3%A6ner-%C3%A6%C3%B8a-og-seo-del-1/
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. juli 2012 - 12:58 #8
Hverken Erik eller jeg samler på point, så læg selv et svar og accepter dit eget svar, så spørgsmålet bliver lukket.
Avatar billede amazon Nybegynder
20. juli 2012 - 13:01 #9
ok - men tak ihvertfald!