Avatar billede hurra Novice
19. juli 2012 - 19:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu 12.04 og javaws

Jeg sidder og kæmper lidt med et problem med java på en ubuntu 12.04 maskine.

Problemet er, at maskinen ikke vil vise nogle af de jnlp dokumenter der er på stats arkivernes hjemmeside... Eller i hvert fald ikke helt som jeg havde tænkt mig at det skulle ske :)

Jeg bruger chrome. Når jeg trykker på et af linkene på siden, bliver dokumentet downloadet istedet for at den bare viser det. (Det her er sikker et sekundært problem)

Hvis jeg så går ind i mappen, hvor den har downloadet dokumentet til, og klikker på filen, sker der ikke noget. Hvis jeg højre klikker på filen, kan jeg vælge "Åbn med Oracle Java 7 Web Start", men det sker der heller ikke noget ved.

Hvis jeg så starter en terminal, og åbner dokumentet med kommandoen "javaws" virker alt som jeg havde forvendtet det.

Så det eneste jeg gerne ville kunne, er, at der skal ske det samme som i terminalen, hvis jeg dobbelt klikker på dokumentet.
Avatar billede hurra Novice
19. juli 2012 - 19:25 #1
ps. Jeg har også prøvet med openjdk. Der kan jeg godt få maskinen til at åbne dokumentet, men der kommer så en exception, og dokumentet lukkes igen. Derfor bruger jeg suns java, og det ser ud til at virke.
Avatar billede hurra Novice
19. juli 2012 - 19:29 #2
pps. jeg har læst mig frem til, at sun-javaws.desktop måske skulle indeholde kilden til mine problemer. Jeg har prøvet at rette en del frem og tilbage i den uden held. Her er den originale version, i tilfælde af at det er noget i experter kan bruge til noget :)

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=JavaWS
Comment=Java Web Start
Exec=javaws
Icon=sun-javaws.png
Terminal=false
Type=Application
NoDisplay=true
Categories=Java;Applications;
MimeType=application/x-java-jnlp-file;
Avatar billede hurra Novice
20. juli 2012 - 00:56 #3
Så for pokker da, nu virker det :)

Jeg fandt denne tråd der kunne hjælpe mig på vej:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1432953

I filen ~/.local/share/applications/mimeapps.list ændrede jeg linien:
application/x-java-jnlp-file=nautilus-autorun-software.desktop;

til:
application/x-java-jnlp-file=sun-javaws.desktop;

og kopierede filen sun-javaws.desktop fra:
/usr/lib/jvm/jre1.7.0/lib/desktop/applications/sun-javaws.desktop

til:
~/.local/share/applications/