Avatar billede currant Nybegynder
08. august 2001 - 22:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

HUB eller Router?

Jeg står og skal ha\' ADSL. Jeg skal ha delt det melle to computere, men hvad skal jeg vælge? Hvorfor er routeren så meget dyre? Er det fordi den er meget bedre? Og hvad er forskellen?

-Currant
Avatar billede mimer000 Nybegynder
08. august 2001 - 22:38 #1
Hvis du skal dele din ADSL forbindelse så skal du vælge en udbyder hvor Routeren følger med, og herefter købe en hub eller switch, til at dele den ud til en anden pc.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
08. august 2001 - 22:39 #2
du får enten en router eller et modem med.

en switch er næsten det samme som en hub - den er bare hurtigere hvis der skal sendes mange data.

switch/hubben sætter du i routeren og kobler derefter computerne i switch/hubben.
Avatar billede mimer000 Nybegynder
08. august 2001 - 22:40 #3
Jeg skal måske lige sige at du skal sikre dig at der er en port i routeren der er fri (rj45) så du kan koble den sammen med switchen
Avatar billede realone Nybegynder
08. august 2001 - 22:40 #4
Jeg ville foretrække router/switch ... Bruger det selv uden problemer.. :)
</RealOne>
Avatar billede mimer000 Nybegynder
08. august 2001 - 22:45 #5
yes! en router fra udbyderen og en 10/100 mbps switch er det fedeste og gerne en switch med 8 porte, så der kan side flere pc\'ere på...
Avatar billede jelzin101 Praktikant
08. august 2001 - 22:46 #6
og så skal den også understøtte fuld duplex (alle netkortene) så begynder det at blive sjovt. :)
Avatar billede sofficer Nybegynder
09. august 2001 - 00:38 #7
en HUB understøtter dog ikke full duplex så skal det være en switch
Avatar billede currant Nybegynder
09. august 2001 - 15:47 #8
Hmm hos teleDK følger der så vidt jeg kan se ikke en router med. Så jeg må jo købe en, men hvilken. Jeg regner dog kun med at jeg max skal ha 1mbit, behøver jeg så en switch da den koster el del mere end en hub? Og hvilken hub/switch skal jeg vælge?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 15:55 #9
du kan bestille en hos teledk -det er nok det smarteste da den skal sættes op :)

en switch behøver ikke være vildt dyr : D-Link DES-1005D SOHO  Speed: 10/100Mbit Interface: 5 port TP (du behøver nok ikke flere) pris >> 699 hos :
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1454627939
Avatar billede currant Nybegynder
10. august 2001 - 19:45 #10
Ok, tak for svarene. Det bliver en tele-dk router (som btw koster 1800 FÅÅK nogle kogere!) og en d-link, switch.

Og nu er i helt sikre på at man ikke kan undvære router?
Avatar billede beta Nybegynder
12. august 2001 - 15:34 #11
TDC support sagde til mig, at en Switch godt kunne bruges. Jeg skal ha\' 3 computere på, så jeg regner at købe 2 ekstra Dynamiske IP adresser som det så flot hedder, så har jeg 4 ialt, da der følger 2 med (bredbånd).

Iøvrigt er der en 10/100 switch indbygget i den D-link 704 router som TDC sælger.