Avatar billede excelbegynder Nybegynder
17. juli 2012 - 04:23 Der er 14 kommentarer

Sammenslutning af excel dokumenter

Jeg er igang med at lave et faktura program i excel. Jeg vil gerne tilslut kundelisten og produktlisten til faktura dokumentet, dvs. idet jeg trykker det første bogstav af artikelnavnet skal både prisen, artikelnummer og hele artikelnavnet komme frem på fakturaen. Er der nogen der vide hvordan man gøre det?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. juli 2012 - 09:51 #1
Vil det sige, at kundeliste og produktliste er placeret i hver sin separate fil?

Forestiller du dig noget VBA eller funktioner?

og så velkommen til Eksperten...
Avatar billede excelbegynder Nybegynder
17. juli 2012 - 14:00 #2
Ja, kundeliste og produktliste er placeret i hver sin separate fil.

Det er vba programmering.

Tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
17. juli 2012 - 15:26 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2012 - 16:45 #4
Jeg har ikke disse lister i en separat fil, men som et ark for sig selv i samme workbook.
Man kunne måske godt have lavet det på den måde, men det krævede vel så at begge disse filer var åbne nede i proces linjen vil jeg tro.
Det kan supertekst sikker be- eller afkræfte.
Man kunne sikkert have fået filerne en smule mindre ved at gøre på denne måde, men min faktura skabelon fylder 175 kb så det er vel ok.
Hvis du er interesseret i en kopi af filen er du nødt til at sende din mail adresse.
Jeg kan sende den med rullemenu og den med komboboks med højrekiksfunktion som jeg kun bruger nu. Så er der lidt at kigge på.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2012 - 16:47 #5
Send mail adressen som intern post hvis du ikke vil have den oplyst.
Jeg vil muligvis fjerne niogle ting i den, som du ikke har behov for og indsætte et forslag.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2012 - 16:58 #6
Højreklikker du på en vilkårlig række åbnes en komboboks som du kan skrive i, og den henviser til vareliste.
I kolonne C er et sammetællingsfelt og resultatet gives i kolonne E.
Faktura nummer køres via makro og en tekstfil på c drevet.
Jeg har en gem som makro der kan gemme på to destinationer alt efter om fakturanummer er til stede eller ikke.
Vil sige at jeg kan indskrive i den over flere omgange før faktura nummer tildeles.
Fil består af 7 ark, hvor de første 5 er faktura sider og de sidste to er prisliste og timetæller.
Avatar billede supertekst Ekspert
17. juli 2012 - 17:02 #7
Hej 220661

Jeg kan i princippet begge dele - idet filerne både kan åbnes normalt (synlige i proceslinjen) og som objekter (kan skjules).

Mvh..
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2012 - 17:12 #8
Nu er prislisten og timeregneren jo flettet sammen sammen i min skabelon, så timerne køres over i prislisten når de sammen tælles og kommer med når jeg skriver "tømrerarbejde" i faktura delen.
Hvordan vil det kunne komme til at virke?
Timeregneren skal jeg jo bruge i hver faktura?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2012 - 17:15 #9
#6 I kolonne C er en sammetællingsfelt hvor resultatet flyttes hen i kolonne E og tal slettes i C kolonnen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2012 - 16:18 #10
Exelbegynder skriv her i tråden i stedet for internt, så har du større chance for at få den kvalificerede hjælp.
Avatar billede excelbegynder Nybegynder
18. juli 2012 - 16:51 #11
Hvordan er det man skjuler en combobox (aktivex), dvs. når jeg skal udskrive en faktura, så skal den skjules?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2012 - 17:01 #12
Arbejder du ud fra den skabelon du har fået af mig eller kan den ikke bruges?
Avatar billede excelbegynder Nybegynder
18. juli 2012 - 22:59 #13
Jeg har kun brugt formlen fra "a pris" fra din skabelon.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2012 - 18:56 #14
Ok. Jeg håber da at supertekst stadig vil hjælpe dig i tråden.
Jeg har bare fået filen lavet.