Avatar billede hansi67 Nybegynder
05. juli 2012 - 11:38 Der er 5 kommentarer

SEO - samme artikel på flere websites

Jeg sidder og arbejde med nogle forskellige websites der indeholder artikler med fagligt indhold.

En gang imellem bliver vi spurgt af forskellige journalister (og andre) om de må bringe vores artikler på deres egne websites i uredigeret form. Altså copy/paste vores artikel til deres egne sites.

Vi give som regel lov til dette, så længe de angiver kilde og laver et aktivt link tilbage til vores sites.

Vi er glade for at vores budskaber bliver udbredt, men hvilken betydning har det vores eget site?
Og er der noget vi skal være opmærksomme på i forbindelse med SEO?

Gode råd er meget velkomne, det samme er link til videre læsning også.
Avatar billede dannyhare Nybegynder
05. juli 2012 - 15:06 #1
Ja, det kan i godt.

index nofollow
Avatar billede hansi67 Nybegynder
05. juli 2012 - 15:26 #2
@dannyhare

Jeg går ud fra at du mener at der skal være et no-follow i "journalistens" website. Men det har vi ikke mulighed for at styre.

Hvad er konsekvensen ved at der ikke er et no-follow?
Avatar billede dannyhare Nybegynder
05. juli 2012 - 15:47 #3
Korrekt.

Konsekvensen kan være at Google placere siden i bunden, den som har den ældste udgave af artiklen, vinder pladsen (hvis du forstår).

Jeg er ret sikker på der findes andre metoder, men er på ferie, så min hjerne er sat på standby, hehe
Avatar billede hansi67 Nybegynder
05. juli 2012 - 19:29 #4
ok, jeg venter og ser om der er andre der har kommentarer, svar, link eller andet der kan kaste lidt mere klarhed for mig.

Tak for indsastsen og god ferie.. relax relax ;)
Avatar billede Onlinemarketing Nybegynder
08. juli 2012 - 12:36 #5
Når der findes to eller flere eksakte eksemplarer af den samme tekst på samme eller forskellige domæner, så er der tale om duplicate content.

Læs mere om Duplicate Content her.: http://www.onlinemarketing.dk/duplicate-content.html

Når f.eks. Google eller andre søgemaskiner identificerer samme indhold, så sidestilles det med forsøg på manipulation med søgemaskinerne, det opfattes simpelthen som spam.

Når søgemaskinerne derefter skal vurdere, hvilken tekst der er den mest troværdige i situationen, så indgår der flere faktorer.

Domænets alder

Domænets trust - Er det DR, Ekstrabladet, BT eller tilsvarende troværdige og fagspecifikke websites, eller er der tale om et nyt domæne, som lige er købt af fru Hansen?

Helheden på websitet - Er der tale om et domæne, der har artikler om alt fra børnesutter til rumraketter, eller er der tale om et fagspecifikt site? Det kan give det nye website en fordel i denne vurderingsproces.

Der kan gå lang tid inden Google og andre søgemaskiner opfatter, der er flere eksemplarer af den samme tekst, så der kan aldrig gives et svar på hvornår en af siderne vil blive ramt ( originalen eller kopi(erne).

Personligt vil jeg foreslå at sende en redigeret udgave til journalisterne - og med henvisninger i aktiv(e) link(s) til hovedartiklen.

Med venlig hilsen
René Madsen