Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2012 - 20:24 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

dk, com, eller...?

Har det nogen betydning i forhold til synlighed på nettet, om man bruger endelsen dk, com, eller noget helt tredje? Går SEO op i hvad en side ender på?

Jeg har en domænenavn som jeg så vidt muligt meget gerne vil benytte. Men det ender på dk.
com er ikke ledig. De eneste der er tilbage er info, nu og me. Og dem er jeg ikke så vild med.
Avatar billede naansoft Nybegynder
05. juli 2012 - 14:10 #1
Ja, mht. synlighed er det vigtigt at have den rigtige domæne-endelse. Det er så lidt afhængigt af hvem dit publikum er.

F.eks. er endelsen ".nu" vældig god i Skandinavien til at støtte en tilbuds-hjemmeside. Du kan forestille dig navnet http://tilbud.nu (den er taget...)

Hvis du skal offentliggøre din side til det store udland, så er ".com" en vigtig endelse. Folk tror umiddelbart at siden kommer fra USA, og det er sikkert fint. Et nyere alternativ er ".eu" for EU, men jeg ved ikke hvor stor tiltro folk generelt har til det.

Herhjemme er det vigtigt at anvende ".dk" hvis siden på dansk. Det føles mere troværdigt.

Og så er der endelig ".xxx", som er reserveret til porno og lignende...

Generelt vil en søgemaskine eller et link være fløjtende ligeglad med hvilket domæne, din side har. Der er kun krav om særligt indhold på nogle få domæneendelser (f.eks. ".xxx").
Avatar billede dannyhare Nybegynder
05. juli 2012 - 15:22 #2
Det er stor betydning for dine placeringer i forhold til dine endelse. (SEO) så svaret er ja, SEO og .dk-domæne (hvis dansk), har meget at sige

Som Nannsoft er inde på, skal du slet ikke lege med hverken, Com eller EU hvis dit publikum KUN er dansk.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2012 - 17:23 #3
Siden indeholder tre sider med den samme tekst på dansk, engelsk og tysk.

Jeg er godt nok ked af og træt af hvis jeg virkelig skal til at spekulere i et nyt domæne. Det jeg har er både kort, har gennemslagskraft og er meget nemt at huske.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2012 - 17:27 #4
Siden indeholder tre sider med den samme tekst på dansk, engelsk og tysk.

Altså den henvender sig til nogen i både danmark + engelsk og tysksprogede lande.
Avatar billede dannyhare Nybegynder
05. juli 2012 - 17:43 #5
Så ville jeg forslå et .dk-domæne til dansk, .de-domæne til tysk og .co.uk-domæne til engelsk, så har du ihverflad taget et godt skrift til vejen med god SEO-optimering
Avatar billede dannyhare Nybegynder
05. juli 2012 - 17:46 #6
med mindre altså den engelske side skal "fange" resten af verden og ikke england.

For resten af verden ville et .com-domæne være godt ellers et sub-domæne på den danske server

.com henvender sig ikke kun til USA, som naansoft er inde på, det henvender sig til den globale siden, jeg ville forslå at .com-siden er "hovedsiden" hvor dine besøgende så sender til henholdsvis .dk og .de
Avatar billede dannyhare Nybegynder
05. juli 2012 - 17:47 #7
Det er også vigtigt at .com-serveren IKKE står på en dansk IP, men på en amerikansk eller engelsk server, ligeledes skal .de-domæne være hosted i tyskland og .dk i danmark, så øger det også dine chancer for god SEO-optimering.
Avatar billede naansoft Nybegynder
05. juli 2012 - 18:54 #8
@dannyhare: Det er jeg ikke enig med dig i. Det, der lægges vægt på, er domænenavnet (jeg kan jo tage fejl), da det er det mest synllige for alm. mennesker (dvs. de potentielle brugere). IP-adressen er kun trafik-afhængig, men naturligvis: Hvis en søgemaskine får point / kroner for at lede folk til et bestemt IP-område, såe...
Avatar billede naansoft Nybegynder
05. juli 2012 - 18:58 #9
@azuri: Hvis siden indeholde 3 sprog, og du vil spare på pengene, så vælg et domæne, der reflekterer det sprog, hvor du håber at få de fleste besøgende fra, og indret siden så det er det sprog, der vises først (men med nem og indlysende mulighed for at kunne skifte til de andre sprog, f.eks. vha. flag eller lignende).

Med andre ord, hvis det er engelsk-talende besøgende, du vil have flest af, så vælg et ".com" domæne, og skriv siderne på engelsk (husk stavekontrol!).

Læs eventuelt Jacob Nielsen's forskellige bemærkninger vedrørende promovering af hjemmesider.
Avatar billede dannyhare Nybegynder
05. juli 2012 - 19:06 #10
IP-adressen placering har stor så betydning for SEO
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2012 - 23:09 #11
Pokkers, regnede ikke med det hele skulle ende med at være så omstændigt at det nu næsten ikke er til at overskue.

jeg ville forslå at .com-siden er "hovedsiden" hvor dine besøgende så sender til henholdsvis .dk og .de

Det er desværre kinesisk for mig.
Og hvad er et subsomæne?

Jeg har tre domæner i forvejen (ingen af dem dur til dette og de er også i brug). Så skal jeg have to domæner mere ...  Øv.

Det er også vigtigt at .com-serveren IKKE står på en dansk IP, men på en amerikansk eller engelsk server, ligeledes skal .de-domæne være hosted i tyskland og .dk i danmark, så øger det også dine chancer for god SEO-optimering.

Jeg har købt et com domæne en gang. Det var så indviklet at jeg rent faktisk aldrig fandt hverken hvordan jeg fik det købt eller aktiveret. Siden det er knytte til kan jeg ikke finde ud af.  Tror faktisk det var to sider. den ene hedder GoDaddy.com og den anden "det kan jeg ikke huske". Hvad der var hvad og hvorfor, ved jeg ikke. Begge sider inklusib diverse procedurer var uoverskuleige. Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal finde ud af at købe et nyt com domæne og et de.

Hvis siden indeholde 3 sprog, og du vil spare på pengene, så vælg et domæne, der reflekterer det sprog, hvor du håber at få de fleste besøgende fra, og indret siden så det er det sprog, der vises først (men med nem og indlysende mulighed for at kunne skifte til de andre sprog, f.eks. vha. flag eller lignende).

Det er umuligt at vælge. Det handler om helbred. Så er umuligt at fornemme hvad der vil være smartest af tysk eller engelsk.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre me det alt sammen. Syntes jeg nu er gået helt i baglås. :(
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2012 - 23:23 #12
Jeg er overvejer bare at fortsætte med at lave det som jeg allere er i gang med: En dk hjemmeside med tre sider, en til hvert sprog. Og så i stedet for at satse på at nogen skal finde den, sende den uopfordret til dem jeg nu kan finde frem til.
Fordelen ved den måde er at jeg er sikker på der er nogen som ser den. Og jeg behøver ikke tænke i SEO (hvilket jeg ikke forstår ret meget af).

Den henvender sig udelukkende til læger. Dem kan jeg finde på nettet.
Avatar billede naansoft Nybegynder
05. juli 2012 - 23:35 #13
Rolig nu - det er jo heller ikke meningen at vi skal tage pippet fra en god ide. dannyhare og jeg er bare lidt nørdede, og det er måske ikke det, du har brug for...

... Og hvis du ikke går ind for det nørdede, så spring lidt op og fald ned på de dybere ting, som vi har skrevet. Jeg tror, du skal fokusere på det, der er det vigtige for dig, nemlig din forretningside. Jeg skrev, at du skhulle indrette siden så at det vigtigste sprog skulle vises først, men hvis du mener, at der ikke er nogen præference for det ene eller det andet sprog, så tror jeg at jeg ville gøre sådan her:

1) Start med at lave en simpel start-side, opdelt på alle tre sprog, som på hvert sit sprog fortæller kort om indholdet, og siger "klik her" for at gå videre i det valgte sprog. Denne hjemmeside er roden.
2) Derefter opretter du de 3 hjemmesider i hver sin underfolder. Den ene underfolder kalder du "dansk", derefter "deutsch" og endelig "english".
3) Du sætter derefter "klik her" linkene på hovedmenuen til at føre frem til underfolderne og de hjemmesider, der ligger der.

Hele hjemmeside-systemet med underfolder osv. opretter du på et enkelt domæne. Hvis du har et godt navn, så brug det. Ellers vil jeg foreslå et ".com" domæne, som du nemt kan få f.eks. gennem wannafind.dk (eller tilsvarende web-hoteller).

Fidusen med dette er:
- Det er enkelt.
- Du har kun eet domæne
- Du kan alligevel henvise nemt til et givent sprog: Hvis din hjemmeside f.eks. har adressen helbred.com, så kan du henvise til den engelske del ved linket helbred.com/english - simpelt!

Jeg håber det hjælper.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2012 - 16:01 #14
Jo, men så er det jo - som jeg har forstået det - ikke optimalt. Så er der nok (næsten) ingen der ser den.

Min fornemmelse er, at enten må jeg gøre som jeg skrev før (nøjes med at sende skidtet uopfordret) eller benytte tre domæner.
Når alt kommer til alt bliver jeg jo nok nødt til det sidste. Uanset jeg ikke syntes jeg kan overskue det.

Jeg har i forvejen et com-domæne som jeg gerne vil bruge.  Her er nogle ting jeg ikke har styr på. Men det må jeg nok hellere oprette en ny tråd om.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2012 - 14:27 #15
har alligevel fået styr på det jeg før ikke kunne overskue. Så har besluttet at bruge tre forskellige domæner (dk, com og de).
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2012 - 14:34 #16
Jeg beklager meget det ikke blev til flere point. Havde ikke ventet tråden ville blive så lang. Så havde jeg udlovet nogle flere. Sorry...