04. juli 2012 - 18:59Der er
10 kommentarer og 1 løsning
Nysamlet PC slukker efter 3 sekunder
Jeg har i dag samlet en ny computer, som viser sig at give mig nogle problemer. Ved opstart kører den i 3 sekunder for siden at slukke, genstarte, og om igen. Dette fortsætter til kun at køre i 2 sekunder og næsten kun 1.
Jeg har både prøve at boote forskelligt med ramklodserne, tjekke alle kabler sidder korrekt, bukkede pins i cpu, for lidt kølepaste/ for meget, at køleren er monteret korrekt - ja faktisk at have det hele ude for at samle på ny. Lige lidt hjalp det. Den laver samme trick.
(mit setup er følgende: ASUS p8z68 v-gen3, ASUS gtx 670 dc2t-gd5, agility 3 series 120 gb ssd, 8gb 1600mhz kingston ram, intel i3570k cpu, corsair tx750m psu og gik fra hyper 212 til stock køler, for at se om det var problemet)
Jeg føler mig selv rimelig kompetent indenfor pc, og har selv samlet en del. Men kan simpelthen ikke finde fejlen. Kan i hjælpe?
Jeg skal herved tilføje, at mit motherboard har en funktion med led i mb'et, der lyser ved fejlfinding. Den lyser under cpu_led, hvilket beviser at det nok er ved cpu'en, den er gal. Men alt er monteret korrekt, ingen bukkede pins, kabel i cpu_fan, tilpassende kølepaste og har konstant været afladet for statisk elektricitet undervejs, da jeg samlede.
Jeg tror tilsyneladende du har ret. Men jeg kender ikke current BIOS. Dog beskriver min manual, at den understøtter op til 2.generations i5/i7 ~ IKKE ivy bridge.
Jeg kender bare ikke nogen i milets omkreds, der er villige til at låne mig en cpu, fordi jeg simpelthen er den eneste i min vennekreds med interesse i pc'er.
Er der tilfældigvis nogen, der bor i nærheden af Ishøj og er villig til at hjælpe mig for en 100 kroner?
(hvis mysteriet bliver løst og du har ret, "kgkg", vil jeg bede dig poste et svar senere, så du kan få dine point.)
Nu bor jeg godt nok I Albertslund, så det er tæt på, men jeg ligger heller ikke inde med en CPU.
En mulighed var at kører forbi en computer forretning, enten ComputerCity i Glostrup eller inde på Falkoner Alle og hører om der er mulighed for at de kan opgardere BIOS'en.
Det vil ikke være gratis, men du kan jo prøve at ringe til dem og hører om det var muligt.
Hvis det er muligt, så henter du den nyeste BIOS til dit bundkort og smider det på en memorystick som du medbringer.
You (click to change) Hej Føniks. Jeg talte med en af jeres kollegaer i Århus, Thomas, hvori jeg beskrev min problem. Problemet er at den 3.gen cpu jeg har købt af jer ikke understøtter den bios jeg har på p8z68 v-gen3, som også er købt hos jer. Jeg aftalte med ham, at jeg kunne få flashet min BIOS hos jer, i jeres butik på Frederiksberg. Er der hold i det`? You are currently being served by Ted - Føniks A/S Ted - Føniks A/S
Hej - Det er der hold i, ja. Men vær opmærksom på at vi tager et gebyr for at yde den service.
You (click to change) Et gebyr? Hvordan kan det hænge sammen, når i kun under "specifikationer" oplyser at mb'et understøtter i5, men ikke at dette kun er op til 2.gen cpu? Det fremgår ikke klart under "specifikationer" på mb'et, og derfor må det vel antages, at mit problem er opstået som resultat af dårlig kommunikation fra jeres side af?
Ted - Føniks A/S Hvis vi skal tage forbehold for alle de ting man skal tage højde for når man køber ny CPU og motherboard i vores specifikationer, vil det komme til at fylde hele vores hjemmeside, så det er desværre ikke en mulighed. Jeg beklager dog naturligvis situationen du sidder i, og kan godt forstå din frustration. Men dette er ikke noget der er dækket af reklamationsretten eller lignende, og da det er noget der vil tage en del af vores teknikeres tid, så tager vi et lille gebyr for det. Skulle mene at vi taler om 200 kroner.
You (click to change) Du mener ikke det er relevant at oplyse forbrugeren om, at det ikke er gældende for cpu'er af nyeste generation? Som videre betyder at jeg har samlet en komplet pc, som ikke er funktionel, pga. af regulær vildledelse - og så skal jeg samtidig punge ud med 200,- + prisen for transport med kollektiv trafik, for et problem, som i har startet ved at have en vildledende markedsføring?
Ted - Føniks A/S Bestemt. Det står også mange steder på nettet at ældre chipsæt skal have en bios update før de kan køre med de nye ivy bridge CPU'er. igen. Jeg beklager at du føler at du er blevet vildledt. Vi vil hellere end gerne hjælpe dig, hvis du kommer ind med din computer til os, men det vil koste det gebyr. Alternativt kan du selv opdatere den så du slipper for turen herind og gebyret, hvis du har en gammel 1155 CPU liggende.
Ted - Føniks A/S has left the chat, but don't worry. We will still be able to retrieve any messages you leave behind.
You (click to change) Hvis jeg havde haft en ældre 1155 sokkel cpu, havde jeg aldrig haft behov for at kontakte jer. Men det ændrer da ikke på det faktum, at det er jeres ansvar at oplyse forbrugeren om inkompatibiliteten ved 3.gen cpu'er og z68 mb's?
Hvad mener i om den melding? Jeg synes personligt, at det er vildledende markedsføring og derfor et brud på markedsføringslovgivningen.
Jeg må tilstå at jeg er enig med ham. Da de umuligt kan registrere hvilke BIOS versioner der er på de forskellige bundkort som de får hjem.
Det ville kræve utrolige ressourcer og der er kun en til at betale disse. Og det er kunden.
Mit råd er: Tag din computer ned til forretningen og betal hvad det koster at få BIOS'en opdateret.
Betragt det som lære penge til næste gang du bestiller stumper. Og næste gang du bygger en ny PC, så husker du selvfølgelig at nævne at BIOS'en kender den CPU som du har valgt til bundkortet.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.