Avatar billede appel Novice
03. juli 2012 - 16:33 Der er 6 kommentarer

Er det muligt at tjene penge på at embedde Youtube videoer ?

Jeg overvejer at lave en video portal inden for et specielt område. Derfor har jeg behov for at vurdere potentialet.

Jeg har svært ved at gennemskue om følgende set-up vil give nogen bannervisnings penge til mig fra Google (YouTube):

1. Videoerne er embedded på min side
2. Det er ikke mig der har lavet eller uploadet videoerne
3. Det er brugere på min side der uploader links til YouTube videoerne på min side

Selvfølgelig vil jeg kunne få indtægter fra normal tekstbaseret AdSense, men kan jeg også få del af indtjeningen fra de reklamer som er på selve videoen (overlay)? Hvis ja, hvor læser jeg mere om hvad mit cut i givet fald er og hvordan det fungerer?

På forhånd tak :-)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
03. juli 2012 - 17:18 #1
Læs lige reglerne for brug af YouTube videoerne.
Jeg mener reglerne siger at videoerne i sig selv ikke må være hovedvægten på siden. Du skal altså have andet relavant indhold på siden.
Avatar billede appel Novice
03. juli 2012 - 18:37 #2
Har du evt. et link til gældende regler? Hele pointen med mit spørgsmål er at jeg synes det er svært at finde info om om revenue ifb. med YouTube.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
03. juli 2012 - 19:03 #3
Du får ikke noget revenue af YouTube.
Du har kun ret til at benytte videoerne efter deres regler.

Det er særligt punkt 4 reglerne her du kommer i karambolage med.
http://www.youtube.com/t/terms
Avatar billede appel Novice
03. juli 2012 - 19:39 #4
Hvis min sides formål er at vise specifikke videoer og brugerne selv tilføjer information om disse videoer så burde det vel være OK (hvis man ser på 4.D punkt 3)? (Det er op til fortolkning fra Googles side)

Mit andet spørgsmål, om man kan få en del af omsætningen ved "bare" at embedde videoer på sit site er også stadig uopklaret, nogen der ved noget? :-)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. juli 2012 - 00:39 #5
Du ser vist forkert på det.

Benytter du indhold fra YouTube? Ja
Benytter YouTube indhold fra din hjemmeside? Nej
Ophavsretligt er det altså YouTube, der kan stille kravene og ikke dig.
Det er dig der har et forbrug af YouTubes services, ikke omvendt.
Avatar billede appel Novice
13. juli 2014 - 17:06 #6
Wally, læg et svar så du kan få point. Tak for hjælpen :-)