Avatar billede munken2 Nybegynder
29. juni 2012 - 13:41 Der er 7 kommentarer

Død Harddisk

Hej

Min svogers kone døde for 14 dage siden og han har en bærbar HD med billeder, film osv. som jeg ikke kan få adgang til. (Den klikker bare). Har forsøgt med diverse recover programmer og en USB SATA omformer. Men HD er død.

Nogen som kan hjælpe til rimelige penge, eller kender nogen der kan til rimelige penge?

MVH
Anders
Avatar billede Blandy Praktikant
29. juni 2012 - 13:52 #1
Undskyld jeg spøgger, men er det så ikke din søster?

Du skal nok ud og have nogle prof til at hive data ud af din hdd. og det er mega dyrt at få sådan noget genskabt.

http://www.pad-dataservice.dk/index.aspx?F_ID=203
Avatar billede munken2 Nybegynder
29. juni 2012 - 13:59 #2
Min Kones Brors kone er hende som er død:)- Ups den var kringlet.....

Ja jeg ved det er dyrt, derfor forsøger jeg herinde om der er nogen som kan hjælpe :)
29. juni 2012 - 16:23 #3
29. juni 2012 - 17:19 #4
HEJ,

Kan du give en lidt mere teknisk beskrivelse af den måde den bærbare "klikker" på ?

Har maskinen været udsat for stød ? (mekaniske ikke elektriske). Fald eksempelvis.

Hvordan er batteristatus ?

Kan der være en fejl på hovedkortet ?

Kan den starte op på en extern USB-disk (ikke en USB-dongel men en rigtig Harddisk) ?  eller en USB-FDD (floppydisk-drev )

Kan du komme ind i opsætning (sædvanligvis ved opstart (power on) trykker du F2 (eller i nogen tilfælde F10) ?

Dette for at finde ud af om DET er Harddisken eller om det er en hovedkort genereret fejl . (eks. strømforsyningen som er "svag".?)

Kan du (hvis alt fejler) pille Harddisken ud af maskinen, sætte den til en extern strømforsyning, for at teste om den stadig  "klikker" ?

Kristian
Avatar billede munken2 Nybegynder
01. juli 2012 - 10:34 #5
Hej Snestrup

Jeg har haft HD ude af den bærbare og sat den til en ny PC med et USB stik som har strømforsyning og SATA omformer. Her klikker den også.

Den bærbare fejler ikke noget, kun disken:)

MVH
Anders
01. juli 2012 - 11:50 #6
HEJ,

Harddisken klikker:

Der er noget som tyder på at der er en fysisk hindring, som klikker. Har du prøvet at høre om motoren spinner op i omdrejninger ved start ?

Hvis ikke er det SANDSYNLIGVIS motoren som er problemet.

Eller er det læsehoved-armen som blokerer ?

(jeg går ud fra at du er bekendt med de forskellige termer).

Hvis du er MEGET SIKKER på at du ved havd du gør, og at disken bliver kasseret / arkiveret lodret bagefter kan du EVENTUELT pille låget af den (RØR IKKE MAGNETSKIVEN !!!!!) , sætte strøm på og se fysisk havd det er som klikker. VÆR FORSIGTIG !!!!! Du Kan SMADRE disken hvis du gør dette forkert....

KRISTIAN
01. juli 2012 - 12:18 #7
HEJ,

Jeg glemte noget.

HVis du piller låget af disken:

Du kan forsigtigt prøve at manipulere læsearmen (IKKE RØR DISKEN), men hvis den står (sætter sig) på et spor LAD VÆRE med at flytte læsearmen. Gør du det ødelægger du synch'en med controlleren --> LÆSEFEJL.

står den og svinger lidt frem og tilbage omkring hvilepositionen kan det være skidt i aktuatoren (solenoiden), for lidt olie / fedt i samme cylinder eller det har bare sat sig.

ved det sidste - sluk disken (power off) og bevæg MEGET FORSIGTIGT læsearmen fra spor 0 (yderst på magnetpladen ) til inderste postion på magnetpladen.  IKKE RØR DISKEN OVERHOVEDET..

Overlad evt. dette til en elektronik kyndig peson, som er sikker på fingrene...

(Og som sædvanlig tænker jeg hurtigere end jeg taster. Det ses på mine &%&%¤%&¤%/&#¤¤/&¤74 slåfejl - bær over med ham - thi han ikke vide, hvad ... Citat fra en meget kendt bog.  + he he )