Avatar billede o3-Jensen Nybegynder
23. juni 2012 - 15:32 Der er 2 kommentarer

Ny computer, pc spil kommer med fejl

Hej

Jeg har fået ny computer for ikke så længe siden, og vil derfor gerne have nogle af mine gamle spil installeret på denne. Når jeg indsætter cd'en, begynder den at installere, men kommer senere med denne fejl meddelse:

Fejl: Datafejl (cyklisk redundanstjek)

Hvad betyder dette ? Har prøvet at trykke på 'forsøg igen', men intet virker. Nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede jensenjs Juniormester
23. juni 2012 - 16:07 #1
cyklisk redundanstjek
Betyder normalt at der er noget galt med filen typisk en pakket eller netoverført fil

I dit tilfælde kan det være snavs eller ridser på cd'en
se godt efter på cd'en, nogen gange kan det være svært at de ridser, rens cd'en grundigt og prøv igen
Det kan godt være at cd drevet i den nye computer er mere følsomt.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
24. juni 2012 - 13:34 #2
Cyklisk redundanstjek betyder at der er fejl på disken og de checksumme, der er på skiven, som kan bruges til at rette sådanne fejl er også fejlbefængte, hvilket betyder at den ene værdi skal bruges til at rette den anden og den anden værdi skal bruges til at rette den ene.

Kontroller skiven for ridser og fedtfingre.
Er den fedtet så rens den.
Er den ridset, så kan du evt. forsøge nogen af metoderne på internettet, men forvent ikke altid et godt resultat.

Nogen gange er det ingen af de to ovenstående årsager, men bare det at skiven er lavet af et dårligt materiale, som nu er forfaldet og dataene er så tabt.

Endelig kan det selvfølgelig også være drevet der er defekt, men i så fald vil alle skiver af samme type fejle, dvs. enten alle DVD'er eller alle CD'er.