Avatar billede KHHP Juniormester
20. juni 2012 - 22:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Fjerne iLife

Hej
Normalt er jeg dygtig nok til at bruge Mac OS X, men nu er der noget jeg ikke rigtig kan finde ud af.
Jeg har netop reformateret min Mac og geinstalleret Mac OS X Lion. Efter at have installeret iLife '11 opdaterede jeg alle programmer inden jeg overhovedet forsøgte at starte nogen af dem. Jeg er nu endt i den situation at iPhoto '11 ikke vil starte og den hele tiden siger at jeg skal starte Softwareopdatering og hente seneste version. Det har jeg jo allerede gjort, men også efter at have slettet iLife '11(træk og slip til papirkurv og tøm) skriver installationsprogrammet at den vil opdatere eksisterende installationer. Gør jeg det, så kan jeg igen finde alle opdateringer i Softwareopdatering, bortset fra fra dem til iPhoto.
Så nu er mit spørgsmål om der findes en eller anden "uninstaller" til iLife '11, som jeg kan anvende til at fjerne evt. rester der ligger et eller andet sted i systemet. Det må der jo gøre, ellers ville den jo ikke sige at den vil opdatere programmerne i  stedet for at installere dem.

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. juni 2012 - 00:48 #1
Du skulle vel ikke have flyttet iPhoto til en anden mappe? Ellers se efter mappen med Receipts i /Bibliotek eller /System/bibliotek og prøv at fjerne iPhoto derfra. - eller prøv at holde cmd-alt nede ved opstart af iPhoto og se om du ikke får lov til at reparere noget.

(men ellers lidt af en windowsmanøvre, sådan at reformatere harddisken ;-) )
Avatar billede KHHP Juniormester
21. juni 2012 - 09:50 #2
iPhoto ligger i /Programmer på min harddisk. Der findes ingen mapper til iPhoto i de mapper du nævner.
Går jeg ind i /Brugere/<mitnavn>/Bibliotek findes der en mappe der hedder iMovie, men den kan jeg ikke slette og den har jo heller ikke noget med iPhoto at gøre.
Kigger jeg i Bibliotek, findes der en mappe der hedder Receipts og inde i den findes der dette:
BSD.pkg
db(mappe)
InstallHistory.plist

I system/bibliotek findes der ikke noget Receipts-mappe.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. juni 2012 - 12:53 #3
ok, my bad, der er vist lavet lidt om siden jeg fejlsøgte på den måde sidst. Har du prøvet at se hvad der står i Konsole, som findes i hjælpeprogrammer. Formentlig står der noget under Alle meddelser, især hvis du prøver at starte iPhoto igen. En mulighed kan også være at finde com.apple.iPhoto.plist og smide den ud. den findes i dit eget Bibliotek/Preferences
Avatar billede KHHP Juniormester
21. juni 2012 - 14:55 #4
Har foretaget en søgning på hele systemet og den finder ikke noget com.apple.iphoto.plist fil
har tjekket "/brugere/<mitnavn>/bibliotek/preferences", "/bibliotek/preferences" og i "/system/bibliotek" var der ingen preferences mappe.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. juni 2012 - 18:08 #5
Kommer der noget i Konsolen, når du forsøger at starte iPhoto?
Avatar billede KHHP Juniormester
21. juni 2012 - 18:12 #6
Får følgende:
21/06/12 18.11.40,262 com.apple.coreservices.uiagent: Jun 21 18:11:40 kenneths-imac CoreServicesUIAgent[17884] <Notice>: Application failed to launch (id = com.apple.iPhoto, version = 9.0 reason = kLSIncompatibleApplicationVersionErr)
Avatar billede egonspock Seniormester
21. juni 2012 - 18:27 #7
Jeg fandt en lidt syret forklaring ved at google lidt. Måske hjælper den:

Fjern DivX komponenterne fra HD/Library/QuickTime

Genstart Mac'en og prøv igen.
Avatar billede KHHP Juniormester
21. juni 2012 - 19:40 #8
DivX komponenter?
Jeg har ikke installeret DivX på den.
Anyway i mappen /Library/QuickTime findes disse to filer/mapper:
AppleIntermediateCodec.component
AppleMPEG2Codec.component

Skal jeg tage en backup af dem og så forsøge at slette og genstarte?
Avatar billede KHHP Juniormester
21. juni 2012 - 19:44 #9
Åbnede lige Installationsprogrammet til iLife '11 og denne gang læser jeg beskedens detajler.
Den siger at det certifikat der er til programmet er ugyldigt:
http://gratisupload.dk/vis_billede/681367/
Avatar billede egonspock Seniormester
21. juni 2012 - 20:08 #10
Det ser ud som drillepinden! - Så kan du prøve at godkende den manuelt under "godkend", og se om det så lykkes at installeret rigtigt?
Avatar billede KHHP Juniormester
21. juni 2012 - 20:52 #11
Efter manuel godkendelse og forsøg på installation og derefter software update er der stadig ikke mulighed for at åbne eller opdatere iPhoto. De andre kan fint åbnes, samt opdateres.
Forsøger jeg at åbne installationsprogrammet får jeg dette: http://gratisupload.dk/vis_billede/681371/
Kom dog til at kigge i /Bibliotek/Receipts/InstallHistory.plist og fandt denne:
<dict>
        <key>date</key>
        <date>2012-06-19T17:23:26Z</date>
        <key>displayName</key>
        <string>iLife '11</string>
        <key>displayVersion</key>
        <string></string>
        <key>packageIdentifiers</key>
        <array>
            <string>com.apple.pkg.iLifeRegistration</string>
            <string>com.apple.pkg.iLifeCookie</string>
            <string>com.apple.pkg.iLifeSlideshow_v2</string>
            <string>com.apple.pkg.iLifeFaceRecognition</string>
            <string>com.apple.pkg.iPhoto</string>
            <string>com.apple.pkg.iPhotoContent</string>
            <string>com.apple.pkg.iPhotoLibraryUpgradeTool</string>
            <string>com.apple.pkg.iMovie</string>
            <string>com.apple.pkg.iMovie_PreviousFolder</string>
            <string>com.apple.pkg.iDVD</string>
            <string>com.apple.pkg.iLifeSoundEffects_Loops</string>
            <string>com.apple.pkg.iWeb</string>
            <string>com.apple.pkg.iLifeRegistrationPost</string>
        </array>
        <key>processName</key>
        <string>Installer</string>
    </dict>

Den forekommer alle de gange jeg har forsøgt at installere iLife '11. Måske jeg bør tage en backup af filen og så slette alle forekomster af ovenstående og så lave genstart og forsøge igen?
Avatar billede egonspock Seniormester
21. juni 2012 - 23:40 #12
Det var sikkert en fin ide at slette det du fandt der - med den fornødne backup.

Dernæst kan du - i stedet for at dobbeltklikke på ilife-pakken, gå ind i den ved at ctrl-klikke på den og vælge "vis Original". Det vil bringe dig til de enkelte installations-pakker, og der er tre iPhoto-pakker, du kan prøve at installere enkeltvis: iPhoto, iPhotoContent og iPhotoLibraryUpdate.

Men det er godt nok en styg fejl vi er rendt ind i her!
Avatar billede KHHP Juniormester
22. juni 2012 - 15:37 #13
Ja, nu er jeg desværre bortrejst weekenden over, så jeg kan først teste dette en gang mandag eller tirsdag.
Jeg vender tilbage når det er forsøgt.
Avatar billede KHHP Juniormester
25. juni 2012 - 23:13 #14
Så har jeg forsøgt at slette alle disse forekomster i InstallHistory, men det gav heller ikke noget resultat.
Avatar billede KHHP Juniormester
29. juni 2012 - 19:43 #15
Så fandt jeg ud af det. Efter lang tids søgning på Apple's support-sider, fandt jeg downloadlinks til version 9.1 og version 9.2.3 og nu kan jeg opdaterer iPhoto normalt igen og programmet virker også.
iPhoto 9.1: http://support.apple.com/kb/DL1322?viewlocale=da_DK
iPhoto 9.2.3: http://support.apple.com/kb/DL1514?viewlocale=da_DK
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juni 2012 - 20:02 #16
Fedt! godt fundet :-)