Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
19. juni 2012 - 16:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Distribution af Win7 image

Vi har 6 ens maskiner, som vi nu vil til at kører Windows7 på.

Jeg har installeret en Windows7-master-maskine, med alle drivere og programmer. Den vil jeg gerne have ghostet ud på de øvrige 5 maskiner.

Hertil forestiller jeg mig at bruge min gode gamle Ghost boot-CD, og en USB-device med imaget. (Som jeg havde success med ved XP)

I gl. dage var det ikke noget problem at bruge Ghost og efterfølgende kører GhostWalker for at ændre SID og Computernavn, men under Windows7, får jeg det ikke til at virke. Efter kørsel af GhostWalker booter maskinen ikke.
Hvis jeg ikke bruger GhostWalker, booter maskinen fint, men den har så uændret SID og computernavn, og det giver lidt problemer i netværket.

Jeg har så leget lidt med Sysprep, men syntes at den er lidt grov når man bruger /generalize /oobe, bla. at man SKAL vælge sprog/tastatur, men specielt kravet om at oprette en ny bruger piner mig.
Oprettelsen af en svarfil, kunne måske være en løsning på dette, men jeg må erkende at jeg ikke helt kan følge med i syntaksen af unatented.xlm (eller hvad den nu hed)

Er der nogle som ved om der findes et trick/program som kan GhostWalke på Windows7?
Eller om man kan "snyde" Sysprep til blot at gøre det jeg gerne vil have den til at gøre? (Skifte SID og Computernavn)
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2012 - 17:01 #1
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, og det må koste lidt, vil jeg foreslå Acronis, det er hurtigst og nemmest.http://www.acronis.eu/homecomputing/products/trueimage/
Men ellers er der F.eks. Paragon http://www.paragon-software.com/home/br-free/
Eller: Easeus http://programmer.downloadcentral.dk/?EaseUSTodoBackupFree/Backup/Sikkerhed/3607
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
19. juni 2012 - 17:25 #2
Hej kortoggodt

Måske har jeg ikke udtrykt mig helt klart nok, for jeg ønsker at distribuerer et image til flere maskiner, ikke blot en backup jeg kan restore på den maskine backuppen kommer fra.

De to første forslag reklamere ikke med distributions facilitet, men dit sidste forslag ser på overfladen ud til at kunne det jeg gerne vil.
Det er blevet fyraften nu, men jeg ser nærmere på det i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2012 - 18:11 #3
Et Image er ganske vist et backup, men det er et specielt backup.
Det gemmer ALLE de filer som ligger på en partition. D.v.s. Hvis windows går helt ned, kan man ved hjælp en en Recovery USB eller CD geninstallere alt fra drevet igen, så det er som nyt.
Når man har andre maskiner, magen til den, man lavede et Image ud fra, kan det Image også bruges på de andre maskiner, forudsat selvfølgelig at de har det samme chipset.
Avatar billede Broxigar Praktikant
19. juni 2012 - 19:14 #4
Hej Longgaard.

Det som du formentlige kan bruge, er Windows Deployment Server med et image af Windows 7

Se evt disse link:
http://technet.microsoft.com/en-us/windows/preparing-an-image-using-sysprep-and-imagex.aspx

Du laver et image og et bootimage. Så booter du de bærbare der skal installeres på et lukket netværk med serveren og vælger PXE boot.

Så kan du installere alle computere samtidig med det samme image.
Avatar billede Hans Mester
19. juni 2012 - 19:39 #5
Ang SID, så prøv at se på denne artikel: http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2009/11/03/3291024.aspx

Det er ikke nødvendigvis en nødvendighed at ændre sid
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
20. juni 2012 - 11:43 #6
@kortoggodt
Er enig med dig i at et image godt kan kaldes en backup, men det løser ikke mit problemet med SID og computernavn.

Efter lidt resserch på Easeus, skulle jeg mene at mit eksisterende Symantec/Norton Ghost produkt er på fuld højde med dine foreslag.
Der kan laves image, men der eksisterer ikke værktøjer til indivualisering af clonede maskiner.

@Broxigar
Jeg syntes det lyder lidt volsomt at lave en server til udrulning af 6 maskiner, som iøvrigt ikke er geografisk samlet.
Videoen du linker til har jeg fundet tidligere, og viser brugen af Sysprep, i forbindelse med forberedelse af masterimaget til cloning.
Men jeg kan ikke af videoen se hvordan jeg slipper for den efterfølgende brugerkonfiguration efter udrulning.

Til det har jeg fundet en lille film, som meget forvirrende viser lidt om hvad man kan med unatented.xlm ved brug af Windows AIK

Jeg har prøvet Windows AIK, og det har et væld af muligheder, men det kræver et WIM-image eller en .clg katalogfil samt en grundig forståelse af hvad man begiver sig ud i.

Oprigtig talt tror jeg at det ville være mindre tidskrævende at installerer de 6 maskiner og tage et image af hver, end at sætte sig ind i AIK.

@tilaffald
Jeg har læst artiklen og af kommentarene kan jeg se at man ikke i alle tilfælde kan nøjes med at skifte computernavn. Vi kører nogle softwares hvor jeg ikke har nogen anelse om hvorvidt de anvender unik maskine SID til noget.

Mit udgangspunkt må være "better safe, than sorry" maskinerne skal trods alt bruges i "produktionen".

@Alle
Grunden til at jeg søger et værktøj/metode som kan afvikles næsten automatisk er at de omhandlede maskiner arbejder i et udsat milijø (virus og mallware mv.) og de kan blive genstand for gentagen ominstallering, som helst skulle være hurtig og let for brugeren, som gerne på egen hånd skal kunne foretage reintalleringen.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2012 - 12:07 #7
Ok min viden rækker desværre ikke længere, men held og lykke med foretagenet-:)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. juni 2012 - 18:55 #8
Lige meget hvilken af de nævnte distributionsformer du vælger, så bliver du nødt til at syspreppe.
Acronis, SCCM, Ghost osv. er kun distributionsformer.

Med 6 maskiner kan det måske bedre betale sig at lave 6 enkeltstående images.
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
27. juni 2012 - 11:32 #9
@Wally
Selv om det ikke var den løsning jeg ønskede, så er du vist den der kom mærmest min løsning som er:

Sysprep -> Ghost -> Skriftlig vejledning til brugerene om de nødvendige skridt før, under og efter reinstallation.

Hvis du ligger et svar, så kan jeg lukke spørgsmålet og give dig point.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
28. juni 2012 - 18:42 #10
Jeg er ikke interesseret i point, så tag dem bare selv.
Jeg er mere interesseret i at der blev fundet en løsning. :)
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
29. juni 2012 - 08:20 #11
OK