Avatar billede katarga Nybegynder
18. juni 2012 - 21:11 Der er 3 kommentarer

Problemer med at finde NAS server på lokalt netværk.

Jeg har for nyligt installeret en Synology server, hvor jeg godt kan tilgå den via internettet. Mit problem består i at jeg ikke kan få adgang til den på det lokale netværk.
Jeg har prøvet at skrive Diskstation, men den siger den ikke kan finde server ved det navn, selvom det er det korrekte navn.
Er der nogen der har et forlag til hvad der er galt?

Windows 7 - Norton 360 -  Thomson TG720 Router
Avatar billede Wally1973 Praktikant
18. juni 2012 - 21:50 #1
Ring lige til Karl johan
Avatar billede Wally1973 Praktikant
18. juni 2012 - 21:56 #2
Når du læser posten ovenover, så er du nok et stort spørgsmålstegn.
Nogenlunde samme måde føler din computer sig når du beder den om at kontakte Diskstation.

Havde du haft en telefonliste, så ville du kunne slå Karl Johans nummer op og ringe til det eller havde jeg direkte givet dig Karl Johans nummer i stedet for hans navn, så ville du også kunne ringe op.

Du skal gøre det samme for din computer.
På internettet er der DNS-servere, der virker som internettets telefonlister.
På dit lokale netværk er de der typisk ikke og du skal derfor selv holde din liste opdateret, hvilket gøres i hosts-filen, der ligger i C:\Windows\System32\drivers\etc
Filen er bare en tekstfil, som kan åbnes med Notepad/Notesblok.

Alternativet er at benyttet IP-adressen i stedet for, hvilket svarer til telefonnumre på netværk.
Avatar billede lense Nybegynder
19. juni 2012 - 19:03 #3
du skal bare trykke - start -> kør -> \\IP PÅ NAS (lan ip) 192.168.1.?\mappe navn på nas :)

så kommer du direkte ind på din nas og kan overføre til din pc eller whatever du vil :)