Avatar billede pstidsen Novice
17. juni 2012 - 19:29 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Tage oplader ud af computer eller ej?

Der er forskellige meninger på nettet. Hvad er rigtigt?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. juni 2012 - 20:41 #1
Det rigtige er at køre batteriet godt ned og så lade det op igen og ikke sjatlade på det konstant.

Tidligere var det sjatladning noget der kunne smadre et batteri i løbet af få uger, men i dag er batterierne bedre.
Efter 1 års tid er et konstant sjatladet batteri, dog væsentligt dårligere end et der har været kørt længere ned før ladning.

Det er ofte muligt at konfigurere computeren til først at lade når en bestemt procentdel af batteriets kapacitet er brugt.
Problemet er at man så ikke kan regne med at maskinen er klar til kørsel på batteri på et givent tidspunkt.
Avatar billede pstidsen Novice
17. juni 2012 - 20:50 #2
Ja det er jo så noget der strider fulstændigt imod hvad jeg andre steder har læst...
Avatar billede Trez Seniormester
17. juni 2012 - 21:42 #3
Jeg plejer at lade den op og så lade den kører batteriet i bund før den bliver sat til igen, og ved jeg den skal stå et sted i mere end et par timer, plejer jeg at sætte den til og pille batteriet ud så den ikke sjatlader.
Avatar billede pstidsen Novice
17. juni 2012 - 21:50 #4
Hmmmm.. Jeg er ikke så meget interesseret i hvad folk plejer. Jeg vil have fakta :-) Hvad er bedst for batteriet?
Avatar billede theincomlive Praktikant
17. juni 2012 - 22:54 #5
producent påpeger at strømen ikke må side til konstant, og at strømen skal tages fra når batteriet er fuldt opladt..
det er vel stadig væsentlig fakta i dag...

som Wally1973 siger bare kort og kontant det slider på batteriet at den sider til hele tiden..

men ja elektroniken er blevet bedre med tiden
Avatar billede milter Ekspert
17. juni 2012 - 23:01 #6
"Hvad er bedst for batteriet?"

Den metode, producenten anbefaler.
Avatar billede thov Forsker
18. juni 2012 - 02:50 #7
Simple genopladelige batterier (AA og AAA f.eks.) kan tåle en konstant ladestrøm på 1/10 af kapaciteten.

Så er det et 2400 mAh batteri, sker der ingen skade, hvis ladestrømmen holdes under 240 mA.

Det mest skånsomme vil være en oplader som kan 'trickle charge', d.v.s. sende en kort ladepuls til batteriet med ca. 10 sek. intervaller.

Avancerede batterier - som dem i bærbare computere - har elektronik som styrer opladningen.
Mange myter har rod i NiCd tiden, hvor batterier helst skulle aflades helt en gang imellem, men det er fortid.

For mit eget vedkommende er jeg ligeglad. Bærbare computere står permanent tilsluttet, når de ikke er på farten, og en ældgammel (10 år) HP lommecomputer er blevet sjatladet flere tusind gange, uden nogen mærkbar forringelse af kapaciteten.

Det eneste batteri som har opgivet ånden, gjorde det efter kun 5 mdr., så jeg giver pokker i gode, og dårlige, råd.

When it's gotta' go - it's gotta' go (No matter what).
Avatar billede pstidsen Novice
18. juni 2012 - 08:41 #8
#6: Der er bare nogle der siger at det producenten anbefaler er forældet. Rådene er levn fra niCid-tiden.

#7: Kan ikke helt udlede af dit indlæg om det er bedst at lade den blive i eller tage den ud?
Avatar billede thov Forsker
18. juni 2012 - 21:56 #9
Min lange smøre (#7) kan koges ned til:
Det er ikke besværet værd, at efterleve de forskellige gode råd.

Mine bærbare (3 stk.) er altid tilsluttet lysnettet når 'vi' er hjemme, og altid sjatladet - d.v.s. det, efter manges mening, værst tænkelige :-)

Alligevel er det kun den ældste som ikke kan holde på strømmen, og det begyndte den på efter 6 år.

Afløseren for det omtalte batteri som stod af i utide, kører nu på tredie år uden at vise svaghedstegn.
Avatar billede pstidsen Novice
19. juni 2012 - 16:38 #10
Skal man tage opladeren ud når batteriet er fuldt opladet?
Der må kun svares ja og nej.

Når I svarer på spørgsmålet gør I det bare som 'Svar'.
Avatar billede thov Forsker
19. juni 2012 - 18:20 #11
Nej
Avatar billede Hans Mester
19. juni 2012 - 18:55 #12
Det med at skulle aflade batteriet... Lad os bruge batteryuniversity.com som kilde igen...

Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count. The shorter the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life, other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery once in a while.
Avatar billede pstidsen Novice
19. juni 2012 - 19:53 #13
#12: Er ikke så skarp i det engelske... :-)
Avatar billede Hans Mester
19. juni 2012 - 22:40 #14
"The shorter the discharge (low DoD), the longer the battery will last."

"Jo mindre afladning, jo længere vil batteriet holde."

Der står således, at sjatladning er bedst.
Avatar billede pstidsen Novice
19. juni 2012 - 22:46 #15
Men der er jo slet ingen afladning hvis laderen bare bliver i. Så er det vel bedre?
Avatar billede Hans Mester
19. juni 2012 - 22:54 #16
Ja, hvis laderen sidder i, så trækker computeren strøm fra den og ikke fra batteriet. Computeren er normalt også konfigureret til at yde mere, når den får strøm fra kraftværket :)
Avatar billede pstidsen Novice
20. juni 2012 - 07:49 #17
Fedt. Smid Svar.