Avatar billede enerzie12 Nybegynder
15. juni 2012 - 22:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Harddisk, opstart, Intel rapid start/storage ny pc - HJÆLP

Hej.

Jeg har fået ny bærbar

Specs:

i7 3610 - 2,3 GHz
8 gb ram - HyperX 1600 MHz
Intel 330 ssd - 180 GB
AMD Radeon 7970m - 2 gb
Intel HM77 Express chipset

Installeres WINDOWS 7 Ultimate x64
-||- Intel rapid start
-||- Intel Rapid storage managememnt

1. Da jeg skal installere Windows, er der kun 167 GB plads - bør der ikke være 180 GB, eftersom det er pladsen på min disk? :/

2. Hvor hurtig kan jeg forvente koldstart bør være? Evt. tips, vejledning osv tages imod med kys hånd.

3. Hvordan opsættes Intel Storage Management? Har intet kendskab til programmet, eller ideen bag.

4. Nogle råd til at optimere systemet, og få max udnyttelse?

Og ja, jeg har søgt, søgt og atter søgt på mine problemer - dog uden resultat. Derfor jeg nu beder jer kloge hoveder om svar.

Tak på forhånd! :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2012 - 23:30 #1
1: 1 gb er fysisk 1024 mb, derfor for du reelt mindre ud af det. Når der så også kommer oplysninger om partitioner mm så lander den der.
Ikke bud på de andre desværre, da jeg ikke har ssd disk.
Havde du haft en disk nr 2 skulle du have flyttet indekseringen af disken over på denne, men da du ikke har det,har jeg ikke nogle andre tips.
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2012 - 08:40 #2
Har du prøvet at se din HDD i Diskhåndteringen, om der er 1 eller 2 skjulte partitioner.
En genopretnings partition (Kan sagtens fylde 12 GB)
En reserveret system partition (Typisk 102 MB)
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
16. juni 2012 - 13:54 #3
har tjekket diskhåndtering - storage management. Der er intet at hente.

167,58 gb , og 100 mb system partition :s

Bør der ikke være 180 gb?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
16. juni 2012 - 15:05 #4
1.
Du er bare stødt på en af IT-verdenens finurligheder.
I IT-verdenen arbejder man i binære tal og det betyder typisk tallene 1,2,4,8,16, 32, 64 osv.
Det tal der rammer tættest på 1000 er 1024, så det har man kaldt kilobytes.
Megabytes er så lig 1024 kilobytes og Gigabytes er lig 1024 megabytes.

I den "normale" verden er de samme spring kun lig med 1000 og i den verden befinder ingenørerne sig som laver harddiskene.
Når ingeniørerne så laver en 180Gb disk, så mener de at den har 180.000 megabytes eller 180.000.000 kilobytes eller 180.000.000.000 bytes.

Når de 180.000.000.000 bytes, så kommer over i Windows, der er udviklet af IT-nørder, så tager de 180.000.000.000 bytes og dividerer med 1024 for at få kilobytes, hvilket giver 175.781.250 kilobytes.
175.781.250 divideres så igen med 1024 for at få megabytes og det giver 171.661 megabytes.
Endelig divideres der igen med 1024 for så at få gigabytes, hvilket giver 167 gigabytes.

hvis du selv regner efter, så vil du se at kommatallet nok passer meget godt til hvad din Windows rapporterer. :)

2.
Afhænger MEGET af hvad du installerer på den af ting der skal startes op i starten, f.eks. hvilket antivirus program du vælger og hvad der måtte være af hardware, der skal have loadet drivere.

3.
Du bør nok lige læse lidt op på RAID 0,1, 5 og 10, eller hvad dit bundkort nu understøtter.
Der er forskellige løsninger, som giver forskellige kombinationer af mere eller mindre sikkerhed, hastighed i forhold til diske der tilføjes. Og ja mindre sikkerhed er også en mulighed, f.eks. med RAID 0, som så til gengæld giver ekstra høj hastighed.
Når du har forstået RAID versionerne, så giver det så forholdsvis let hvad det er der skal gøres og de små ting, der mangler forklaring kan vi så klare her, hvis du lægger et spørgsmål på det. :)
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
17. juni 2012 - 12:08 #5
Tak for det børnevenlige svar Wally1973 :)

2. Noget bestemt antivirus du vil anbefale? gratis såvel som koster.

3. Jeg har kun ÉN harddisk i computeren. Er Raid ikke hvis der er to? Desuden kan jeg intet ændre i Intel Storage Management. Der står bare at disken kører fint og sådan :/
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. juni 2012 - 14:55 #6
Ingen årsag. Det spørgsmål popper ret ofte op og det tog faktisk en del år før jeg fandt den rigtige forklaring. :)
Nogen mente det bare var overhead i formateringen, altså plads, som Windows brugte til at holde styr på formatet, filerne og mapperne, hvilket gav delvist mening med de små harddiske man havde på det tidspunkt, men med årene voksede forskellen mellem tallene ret meget og så gav det ikke rigtigt mening mere. :)

2.
Ang. anti virus, så er jeg lidt tilbageholdende med at anbefale nogen bestemt.
Sikkerhedsprodukter skal efter min mening informere brugeren med de informationer, som brugeren har brug for og det er meget forskelligt fra bruger til bruger.
Får brugeren for få informationer, så betyder det typisk at produktet gør ting, som brugeren gerne ville have haft en indflydelse på.
Får brugeren for mange informationer, så begynder brugeren at blive irriteret og så trykker man på et tidspunkt bare OK til alt for at komme til at arbejde uforstyrret.

Nogen gange er Microsoft Security Essentials nok, andre gange er det AVG eller Avast, og nogen gange skal det være Nortons tunge, men totalkontrollerende program.

3.
Hvis du kun har en disk, så kan du ikke køre RAID og så kan du ikke ret meget i Intel Storage Manager. :)
Avatar billede enerzie12 Nybegynder
17. januar 2013 - 09:43 #7
q
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2013 - 19:08 #8
ved godt det er en gammel tråd, men det er ikke fair at tage point tilbage når du har modtaget