Avatar billede Dass93 Nybegynder
15. juni 2012 - 21:47 Der er 8 kommentarer

Grafik kort vandkølet

Hej alle sammen

Skal til at i gang med at vandkøle min PC snart.
har ASUS Radeon HD 6750 1GB GDDR5 grafikkort og vil høre om man skal fullcover det eller om man skal arbejde med et hoved på det.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
16. juni 2012 - 02:40 #1
Jeg har valgt et universel kølehoved til min ati HD 6800 series som kun køler gpuén og suppleret det med passive køleprofiler til ram chipsne. Det virker ganske godt. Mit system er omkring 30° i tomgang og 40°-50° ved fuld belastning

Hvis du er heldig kan du sikkert godt finde et specielt fullcover til netop dit grafikkort men det giver dig dermed også mindre chancer for at du kan bruge dette køleemne på et fremtidigt grafikkort
Avatar billede Beach Mester
16. juni 2012 - 02:50 #2
Fuldcover køling er kun nødvendigt hvis du ikke har et godt airflow i din maskine eller skal lege med OC.
Men det vil som hos #1 ikke skade at smide nogle fornuftige køleprofiler på der hvor der er varmt.

Hvis det er et nyt kort du har (ikke helt opdateret på GPUérne) som har nogle år i sig endnu så er de ekstra kroner måske godt givet ud, men skal du inden for en overskuelig fremtid skifte så er det mange kroner at kaste efter det.

//B
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
16. juni 2012 - 04:21 #3
Ja jeg vil give dig ret i at fuldcover er en god løsning hvis airflowet er meget begrænset i kabinettet. Dog kan Gpuén sagtens tåle OC når den har et universelt kølehoved og tilføjer nogle "heat spreaders" på rammene, og hvad der ellers måtte være, som fik køling fra en aktiv eller passiv køling, som du fjerner for at få plads til kølehovedet.

Vandkøling er meget mere effektivt end luft køling og passiv køling og indbyder derfor til Overclocking.

I mit tilfælde var formålet dog at få en mere lydsvag pc.
Avatar billede Beach Mester
16. juni 2012 - 05:36 #4
#3
Læser og er ret enig i dine meninger.

OC på en std køler kan uden problemer køre i kortere perioder, men hvis man går til lakridserne og suger alt det man kan ud af kortet så bliver det ikke istid i kabinettet.

Derfor fornuftigt at have enten det store vandprojekt fremme hvis der ikke er heftig køling i kabinettet i forvejen eller godt med udluftning hvis man nøjes med den billige løsning kun at køle med vand på GPU.

Men det hele handler jo i bund og grund om hvor meget saft man vil og kan hive ud af et grafikkort. Hvis man ønsker at gå til grænsen af det umulige så kan man ikke finde nok køling frem. Her er vand genialt.
Hvis man "bare" vil have en stabil og stille computer på alm. std. settings så er det helt fint at droppe det vilde og forsøge sig med det airflow der allerede er i maskinen.

Det handler jo også lidt om økonomi! Hvis man har godt med kolde kontanter så er det bare om at smide så meget på vand som det er muligt. Men da vi ikke alle er født med en guldske i munden så må man prioritere hvad man kan og hvad man vil.

//B
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
16. juni 2012 - 19:31 #5
Jeg tror konklusionen må være at OP skal vurdere....

1# om han vil bruge flere penge nu og få bedre køling med et fullcover eller han vil være økonomisk og købe noget mere universielt der kan evt. genbruges.

2# hvor meget køling er nødvendigt? (skal grafikkortet køre standard, OC, eller extremt OC?)

a hvor god er airflowet i pcén? (hvor mange luftkølere kan evt installeres?)
b hvor meget af pcén skal vandkøles? (cpu-ram-bundkort etc.)
Avatar billede Dass93 Nybegynder
18. juni 2012 - 10:46 #6
har tænkt mig at køre med dette kabinet Xigmatek Elysium Big Tower.

jeg skal køle CPU, GPU og ram ned med vandkølling systemet og havde tænkt mig at køre med XSPC Laing DDC BayRes Two med to 10 watt sammen med en 120 raditor og en 360 radiator.

den ene pumpe får 120 radiatoren sammen med 360 radiatoren, imens at 360 raditaoteren får alle sammen koblet sammen( i det at jeg vil overclok lidt men ikke extremt.)

Havde tænkt mig at GPU og ramene køre over samme pumpe.

så række følgene lyde:
Pumpe 1: Pumpe, 120 radiator, GPU+RAm(splittet slange), 360 radiator, Pumpe
Pumpe 2: Pumpe, CPU, 360 radiator, Pumpe
Avatar billede Dass93 Nybegynder
19. juli 2012 - 18:06 #7
Nogen som vil havde point ellers lukker jeg.
Avatar billede Beach Mester
02. august 2012 - 01:38 #8
Jeg springer over point i denne omgang...

//B