Avatar billede martinsp Nybegynder
14. juni 2012 - 10:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Køb af webserver

Hej eksperter,

Jeg er ved at opstarte et hjemmesideprojekt, som indtil nu har været hostet på one.com' servere. Men inden vi lancerer, har vi besluttet at skifte til egen server, da vi også ønsker at køre en C5 løsning samt andre værktøjer (Windows baseret).

Mit spørgsmål lyder på, hvad vi skal gøre af indkøb? Det skal formentlig være en Windows Server, medmindre I stærkt fraråder det. Privat har jeg en mindre hjemmeserver som kører IIS 7 som fungerer upåklageligt, men vil det også fungere, hvis der er 10-100.000 besøgende om dagen?

Der forventes en 24/7 opdrift så der skal vel være noget batteribackup? Indtil videre lyder budgettet under 20.000 kroner, men billigere må gerne kunne gøre det! Der må gerne være mulighed for opkobling, så vi med tiden kan sammensætte flere servere i takt med siden vokser, således vi har lave startomkostninger.

Nogle forslag? :-)
Avatar billede kjeldsted Novice
14. juni 2012 - 10:24 #1
Altså du skal jo tænke på at hvis serveren SKAL kører 24/7, hvad så hvis strømforsyningen på serveren ryger? Ja, så skal du have en server med to seperate forsyninger. Samtidig skal den have flere harddisken i raid hvis en af dem skulle ryge sig en tur, og så skal du have monteret en UPS, det skal kunne holde serveren samt routere og modems kørende i nogle timer i tilfælde af strømafbrydelse.
Og når man så bliver ved med at finde disse ting begynder man at forstå hvorfor de dyre serverløsninger er så dyre som de nu er.
Avatar billede martinsp Nybegynder
14. juni 2012 - 10:27 #2
Tak for svaret kjeldsted, det giver en lidt anden forståelse, jeg ikke kendte til.

Findes der nogle komplette løsninger, der vil kunne bruges i opstartfasen, som dækker mine behov nogenlunde uden de helt store investeringer og ekstra tilkøb?
Avatar billede bacardil Nybegynder
14. juni 2012 - 10:40 #3
Udstyr er ikke det dyreste. Kig på http://www.dell.com/us/enterprise/p/poweredge-r415/pd med en support aftale der gør at dell kommer ud og skifter hardware der er i stykker indenfor 2 timer 24/7 kan den fås for omkring 22K med moms vil jeg vurdere.

Så skal du have noget backup, koster nok omkring 500-1000/mdr

Også i stedet for UPS mm. så lej dig ind i et hostingcenter, så kan du slippe med en 1000-2000/mdr vil jeg vurdere inkl. strøm.

Så er du kørende, der kan altid komme nedetid også selvom du betaler 100.000 om måneden, så ovenstående er en fornuftig løsning hvor du sikkert ikke vil bemærke nedetiden
Avatar billede martinsp Nybegynder
14. juni 2012 - 11:25 #4
Vi har også gået med overvejer om at leje en dedikeret server, og faldt i den forbindelse over ServerHosting.dk som tilbyder følgende Windows servere: http://www.serverhosting.dk/hosting-windows.php?ServerID=89

Vil den første Økonomi Server 1356 været egnet til vores projekt, eller nogle af de andre?

Vi har kontaktet dem, for at få dem til at give os et forslag.

Men vi vil stadig ikke afvise egen server, og er derfor stadig interesseret i komplette løsninger, hvis nogen ligger inde med faglige oplysninger. :-)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
14. juni 2012 - 12:32 #5
En fysisk dedikeret server er lige så sårbar som var det din egen.

Prøv at kigge på virtuelle servere - Det er en slags software der ligger på fysiske servere, og fungere som en almindelig server - som bruger osv. kan du ikke se forskel, men den virtuelle kan startes op på en ny fysisk server, hvis den anden fysiske server går død.

Dermed har du en nedetid på højest 5 minutter.

og der er også en del om budet..
https://surftown.dk/vps/priser
http://comasys.dk/Produkter/Andre_ydelser/Serverhosting_VPS/
http://www.serverhosting.dk/hosting-virtuel-virtual-server.php
Avatar billede magic-mouse Novice
02. juli 2012 - 16:33 #6
VPS, er vejen frem.

Du får en hosted server som du kan til gå igennem remote desktop som om det var din egen computer du sidder ved.

De er lidt dyerer i modsætning til almindelige webhoteller men de er stabile, du bruger udbyderens båndbrede og du har support på dem.

http://www.unoeuro.com/products-vps.php <-- her er unoeuros udbud. Google ellers på VPS
Avatar billede martinsp Nybegynder
26. november 2012 - 09:00 #7
Lukker...