Avatar billede plmh Nybegynder
14. juni 2012 - 10:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udjævne volume i tlf-optagelse

Hej

Jeg har en optagelse fra telefonen (optaget med AllCallRecorder til Android). Problemet er, at den enes volumen (min egen) er høj, mens den andens (den jeg taler med) er meget lav. Det er i ét spor.

Har forsøgt at komprimere med Audacity, men problemet er, at når jeg får gjort den andens stemme lidt kraftigere, bliver mit eget åndedræt også alt for tydeligt.

Er der nogen, der har en god løsning?

Mvh Peter
Avatar billede kjeldsted Novice
14. juni 2012 - 10:19 #1
Der findes ikke en let løsning til dette. Desværre. Det bedste vil nok være noget EQ samt en kompressor. Start med at fjerne al bunden (fra omkring 80-100Hz og ned efter, med omkring 8dB/oct), hæv den lidt i toppen (ca. 4500Hz) og komprimere den med noget 1:3, 1:5 eller deromkring. Du kan evt. også fjerne det unødvendige i toppen, fra ca. 15KHz og op efter med noget 6-8dB/oct.

Men så længer det er optaget med ét spor kan være være svært at rette i.
Avatar billede plmh Nybegynder
14. juni 2012 - 10:35 #2
Ok, det anede mig. Kan du henvise til en guide el.l. til grundigere indføring i brugen af equalizer? Og skal jeg bruge en anden end den, der er i Audacity? Kan ikke lige se, hvordan jeg indstiller Hz. (Som du nok kan læse, er jeg ret ny i det her).

Alternativt kan jeg så ikke markere de enkelte lave passager og øge volumen på dem?
Avatar billede thov Forsker
14. juni 2012 - 10:54 #3
MP3Gain må kunne fixe problemet - nemt og smertefrit.
http://sourceforge.net/projects/mp3gain/
Avatar billede plmh Nybegynder
14. juni 2012 - 10:57 #4
Har prøvet MP3Gain af, men både det, jeg har læst om det og min erfaring efter at have prøvet det er, at det især er lavet til at gøre en bunke lydfiler (nok især sang/musik) nogenlunde ens i lydstyrke, så man ikke skal skrue op og ned fra sang til sang for at få den volumen, man ønsker.

Men måske har jeg ikke gjort det rigtigt...?
Avatar billede thov Forsker
14. juni 2012 - 11:53 #5
Det har du nok ret i :-(
Men måske MpTrim kan bruges http://www.mptrim.com/
Avatar billede kjeldsted Novice
15. juni 2012 - 22:58 #6
#5, du kan godt være sikker på at ingen af de programmer tager hensyn til at ting som vejrtrækning IKKE skal normaliseres/komprimeres.
#2, og desværre nej. Det er et ret komplekst emne. Det eneste jeg kender til er bøger skrevet for lydfolk.
Nu kender jeg ikke lige EQen i Audacity, men der burde være en parametrisk EQ (den grafiske er noget sværere at betjene) hvor man kan indtaste frekvens, gain og Q.
Avatar billede plmh Nybegynder
16. juni 2012 - 09:34 #7
#6 Ok. Hvad siger dette screenshot af EQ'en i Audacity dig om mulighederne? Jeg synes ikke, der er så meget at justere på. Kan du anbefale et andet gratis program?

http://peecee.dk/upload/view/371113
Avatar billede kjeldsted Novice
16. juni 2012 - 11:17 #8
Det var da en elendig udførelse af en EQ. Man skal åbenbart trække i linjen med musen. Mærkeligt. Nå, du kan prøve at lave den lidt á la det hér: http://peecee.dk/upload/view/371119

Ellers kan du også vælge Grafisk EQ og lave den ca. sådan hér: http://peecee.dk/upload/view/371120

Men ingen garanti for at det er lige præcis sådan den skal se ud, da det kan være svært at lave EQ på noget man ikke ved hvordan lyder :)
Ellers må du prøve (evt. med en grafiske) at trække op/ned i nogle forskellige frekvenser indtil vejrtrækningen forsvinder.
Og efter at have lagt en EQ skal du jo så komprimere det.
Avatar billede plmh Nybegynder
03. august 2012 - 08:49 #9
Tilbage fra længere sommerferie :-).
Tak for svarene kjeldsted. Smid en løsning, så får du point.

Mvh Peter
Avatar billede kjeldsted Novice
03. august 2012 - 10:32 #10
Det kommer her.