Avatar billede RasmusPM Nybegynder
12. juni 2012 - 15:18 Der er 10 kommentarer

2 sæt højtalere på én computer

Har et mindre problem. Flytter snart tilbage fra efterskole og får dermed flyttet det pc anlæg jeg har stående på mit efterskoleværelse hjem. Der har jeg dog allerede et pænt stort anlæg koblet til min pc, via en forstærker. Det anlæg bruger jeg også på mit fjernsyn med at flytte rundt på jacksticket fra pc til tv. Mit anlæg fra efterskolen er et AMbx af den første generation, og skal altid være forbundet en pc med USB for at virke. Lyden går dog igennem jackstick. Jeg vil gerne have koblet dem sammen, men pc anlægget har en rigtig dårlig feature, nemlig at det konstant er skruet meget højt op, hvilket vil sige at hvis man skal spille højt skal pcéns lydstyrke stå på 5-10. Det andet anlæg er dog ikke skruet særlig højt op, og skal stå på 50-80 for en god lyd.
Er der nogen måde jeg kan koble dem sammen til én computer?

Stil endelig uddybende spørgsmål hvis jeg ikke har forklaret problemet godt nok, det er lidt rodet :/

Rasmus
Avatar billede RasmusPM Nybegynder
12. juni 2012 - 15:39 #1
Har lavet en lille tegning over hvordan det ser ud (den er meget forsimplet, og i må stadig gerne stille uddybende spørgsmål hvis den ikke forklare nok)
https://www.dropbox.com/s/36zin4vpjod1t3s/Anl%C3%A6g%20til%20computer.png
Avatar billede jokkejensen Novice
12. juni 2012 - 16:17 #2
hvad med en minijack splitter ?
Avatar billede RasmusPM Nybegynder
12. juni 2012 - 19:14 #3
Ja, det havde jeg også først tænkt på, men volume forskellen på højtalerne gør at jeg ikke synes det er holdbart. Så ville jeg enten ende med at mine nuværende højtalere spillede meget lavt når pc anlægget spiller normalt, og at pc anlægget spiller for højt når det nuværende anlæg spiller normalt.
Avatar billede RasmusPM Nybegynder
12. juni 2012 - 19:15 #4
Det var så en fejl, det skulle have været en KOMMENTAR :/
Avatar billede kjeldsted Novice
12. juni 2012 - 19:36 #5
Jeg forstår godt nok ikke hvorfor du vil have lyd ud af begge højttalersæt!? Nå, men enten skal du hæve niveauet på det der er for lavt, eller også skal du dæmpe det der er for højt. For at hæve skal du (sjovt nok) have fat i en line forstærker.
Dæmpningen foregår ganske enkelt ved at sætte et par modstande på forbindelsen.

Signal_ind-------[modstand(R1)]--signal_ud---[modstand(R2)]--Stel

Størrelsen på modstandende afhænger af dæmpningen. Hvis fx. R1 er 1k ohm og R2 er 3,3 k ohm mister du ca. 14 dB. Hvad der skal ruges i det konkrete tilfælde afhænger af udstyret.

Men at arbejde med forskellige consumer produkter er altid et helved. Producenterne har ikke nogen standarder, hvorfor at der altid er stor forskel på lydniveauer på de forskellige ting.
Avatar billede kjeldsted Novice
12. juni 2012 - 19:41 #6
Eller også skal du have fat i noget á la: http://www.thomann.de/dk/nti_minirator40db_adapter.htm (jeg tror dog denne er til balanceret. Tjek før du køber at det du køber er til Ubalanceret)
Avatar billede RasmusPM Nybegynder
13. juni 2012 - 08:50 #7
Jeg ved ikke om jeg havde håbet på at der måske kunne være en software løsning, men kan godt se at det bliver et helvede at rode med det, så tror jeg holder mig til ét anlæg.
Smid et svar, så får du point, og tak for hjælpen :)
Avatar billede kjeldsted Novice
14. juni 2012 - 00:05 #8
Så er jeg da vist ikke med alligevel.

Hvor mange outputs har du på computeren?
Avatar billede RasmusPM Nybegynder
22. juni 2012 - 21:41 #9
Jackstick indgange?
2, et foran og et bagved, men det foran har "fortrinsret" dvs. at hvis jeg har et par højtalere sluttet til det bagerste, og jeg sætter et par høretelefoner til de foreste, slukker strømmen til den bagerste automatisk.
Avatar billede kjeldsted Novice
23. juni 2012 - 01:29 #10
Men hvad ville du have at det software skulle kunne? Du kan jo ikke splitte signalet efter computeren, og så få noget software til at styre niveauet?