Avatar billede animom Nybegynder
10. juni 2012 - 12:27 Der er 1 kommentar

Hjælp til fysik

1. En person kører en tur rundt i ballongyngerne. Er tyngdekraftens arbejde på en hel tur rundt positivt, nul eller negativt?

2. Da man byggede pyramiderne i Ægypten blev de store stemblokke og figurer som vist på murmaleriet fra 1900 f.Kr. trukket på slæder hen over sandet af en hær af slaver. Hver slave kunne måske trække med 200N. Gnidningskoefficienten mellem slæden og sandet er skønsmæssigt 0,3.
•    Hvad er den tungeste sten en gruppe på 5000 slaver kan trække af sted med?
Hver slave kunne måske yde effekten 150W.
•    Hvor hurtigt blev slæden i så fald flyttet?

3. En brødrister til brug i en almindelig husinstallation (230 V) omsætter elektrisk energi med effekten 800 W.
•    Hvad er strømstyrken da gennem den?
•    Hvilken resistans svarer den til i tændt resistans?
Brødristerens ejer har fusket med installationen, så brødristeren ved en fejl bliver sluttet direkte til den såkaldte tekniske vekselspænding (400 V)
•    Hvilken effekt har brødristeren da, forudsat resistansen er uændret
Avatar billede vejmand Juniormester
10. juni 2012 - 12:34 #1
Dobbeltspørgsmål er ikke tilladt ifølge Ekspertens regler: http://www.eksperten.dk/brugerbetingelser
Du skal derfor selv lukke dette igen.....