Avatar billede madsmoss Nybegynder
05. juni 2012 - 19:33 Der er 9 kommentarer

System med generator og bilbatteri

Jeg skal bruge en løsning på et system der både forbinder med en 3kw generator og et bilbatteri.

Jeg har nogle maskiner der skal bruge ca. 2,8kw, som skal køre på generatoren når jeg holder stille. Når jeg bevæger mig fra sted til sted, skal disse maskiner ikke køre, ej heller generatoren, men der skal jeg kunne køre omkring 200 watt fra et bilbatteri.

Jeg tænker om det er muligt at disse ting (lys, ipad m.m.) kører på generator når den er tændt og på bilbatteri når generator er slukket. Uden jeg skal kable om. Desuden kunne jeg godt tænke mig der var en lader koblet til bilbatteriet som lader når genertoren er tændt.

Håbder det var forståeligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2012 - 19:41 #1
Inverter inde i bilen til 12/220 volt, og en batterilader i generator når du holder stille
Avatar billede madsmoss Nybegynder
05. juni 2012 - 19:49 #2
Hvad skal jeg bruge inverteren til. Alle de ting der skal køre på batteri, kan køre på 12 Volt som standard.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2012 - 20:02 #3
tag to
en sjover som denne http://www.harald-nyborg.dk/p1857/selekta-noedstroemsanlaeg-6-5-hk giver maks 2000w og larmer en del.

det er ret meget strøm, du vil have - 2800W / 12V = 234A - det er ikke lige normale ledninger...
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2012 - 20:02 #4
Det fremgik jo ikke helt klart i beskrivelsen, så jeg misforstod.
Normalt når man tænder en generator, kommer der 230/380 volt ud af den anden ende.
Avatar billede madsmoss Nybegynder
05. juni 2012 - 20:11 #5
Nej ved godt det måske ikke var helt klart. Kan jeg følgende :
Lad os sige jeg har alt kørende på generator : 230 V. Nu slukker jeg generatoren, og så vil jeg gerne at lys, m.m. (200 watt) kører på bilbatteri indtil jeg tænder generatoren igen (her kommer inverteren ind i billedet)

Kan dette lade sig gøre, så det kører automatisk, eller skal jeg selv skifte kabler over ?
Avatar billede thov Forsker
05. juni 2012 - 20:30 #6
Du kommer til at bytte bilens generator ud med en større.

Der er jo ikke meget tilbage til billygter, opladning af batteri m.m., Når ekstraudstyret allerede sutter 200W i sig.
Avatar billede madsmoss Nybegynder
05. juni 2012 - 20:38 #7
Jeg skynder mig lige at sige det ikke er en bil. Det er et eksternt batteri der ikke skal trække andet end de 200 watt.
Avatar billede thov Forsker
07. juni 2012 - 12:02 #8
Hvordan oplades det eksterne batteri så ?
For 200W ved 12V bliver til 17 Ampere, så det skal være et monster batteri - med tilsvarende lang opladningstid - for at kunne holde i 8 timer.
Avatar billede madsmoss Nybegynder
07. juni 2012 - 12:23 #9
Det skal ikke kør 8 timer i træk, men måske 1 time af gangen. Det er et 150ah timers batteri som vil give mig 9 timers strøm (200watt / 12 Volt)

200/12 = 16,6 Amp
150ah/16,6amp = 9 timer.

Så lads os sige halvdelen da jeg ikke kan tappe det 100%, så er det 4,5 time.

Det skal oplades via min generator som yder 230 volt, eller i en alm. 230 Volts stikkontakt.