Avatar billede RonnieODIN Praktikant
04. juni 2012 - 13:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Feltstørrelse

Hej alle,

Jeg har et problem i en af mine tabeller. Jeg har en tabel med nogle valutakurser, som jeg skal kunne hente i en tabel over mine reservedele. På baggrund heraf skal jeg beregne salgspriser i € og $.

Mit første problem:
Når jeg beregnede salgspriserne var det ikke værdierne i den anden tabel der blev brugt men ID'et for valutakursen.
Dette har jeg løst ved, at ændre hvilken kolonne der er den bundne til at være den med valutakursen. Problemet er (foreløbigt) løst.

Mit andet problem:
Det næste problem der opstår er så, at det tal jeg kan vælge KUN kan være et heltal - og jeg kan SLET ikke ændre felstørrelsen. Jeg kan altså kun få fx 7 og ikke 7,45 for €.

Jeg håber nogen kan hjælpe med dette, også gerne med problem 1 hvis der er andet at gøre som er bedre for programmet.

Venlig hilsen
Ronnie
Avatar billede fdata Forsker
04. juni 2012 - 17:44 #1
Det lyder som om, du har lidt knas med felt-definitionerne. Er du sikker på at feltet med dine kurser ikke er et heltal (altså i tabellen)?
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
08. juni 2012 - 07:31 #2
Undskyld mit sene svar, jeg har haft et par fridage og har derfor ikke være på kontoret.

Jeg har rettet min kurs-tabel fra at være valuta til at være et dobbelt reelt tal med valuta som format. Det ser imidlertid ikke ud til, at hjælpe.

Hvis jeg rettet i mit opslag, så den viser et reelt tal returnerer den igen ID'et for kursen.

Når jeg prøver, at genoprette opslaget indstilles feltet automatisk til langt heltal og kan ikke laves om.
Avatar billede fdata Forsker
09. juni 2012 - 00:35 #3
Uanset om dine kurser er defineret som Valuta eller Dobbelt reelle tal er de jo med decimaler og burde derfor også optræde sådan.

Du er nok nødt til at komme med lidt mere info.

- Hvordan laver du dit opslag? (Kunne du måske vise de to udgaver, du beskriver?)
- Hvad mener du overhovedet med "Hvis jeg retter i mit opslag, så den viser et reelt tal returnerer den igen ID'et for kursen"? Hvordan det? Hvis du refererer til en bestemt kolonne i dit opslag, ændrer kolonnen sig jo ikke fordi du ændrer på formatet.
- Hvad mener du med "Når jeg prøver, at genoprette opslaget"? Genoprette? Hvordan? I kode? (så vis gerne koden)
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
10. juni 2012 - 17:46 #4
Hej,

Jeg laver ikke opslaget i kode - det er jeg slet ikke skarp nok til. Det foregår altsammen inde fra GUI'en.

Når jeg definerer mit opslag vælger jeg min tabel med kurser og derefter den ønskede kolonne.

I designvisning markerer jeg den kolonne jeg har lavet opslag i og vælger fanen Opslag. Her kan jeg se, at mit opslag referer til første kolonne, som er ID'et frem for kolonnen med kursen. Retter jeg kolonnenummeret så den tager kursen kommer dette ud som heltal.

Jeg tror jeg har skrevet forkert i min forvirring omkring problemet tidligere, for har ikke kunnet få det med at ID'et fremkommer ved skift af feltstørrelsen til at ske. Til gengæld, hvis jeg forsøger at ændre feltstørrelsen, så kan jeg ikke få lov til at gemme tabellen.

Med genoprette mener jeg bare at slette det eksisterende opslag og definere det på ny.
Avatar billede fdata Forsker
11. juni 2012 - 14:32 #5
OK, så er jeg med på, hvor du er.

Nu kan jeg jo ikke se dine tabeller; men jeg arbejder ud fra at de første to kolonner i din valutatabel er ID og Kurs.

I din reservedelstabel har du så et valuta-felt, som du vil definere med et opslag i valutatabellen.

Valutafeltet skal så være af typen Langt heltal, idet det skal pege på dit ID felt (som er af typen Langt heltal) i valutatabellen.

I selve opslaget skal du sætte Bundet kolonne til 1. Du siger altså "fra reservedelstabellen vil jeg pege på valuta nr. 1" f.eks.

For så at vise kursen (i stedet for ID'et) skal du ned i felterne AntalKolonner og Kolonnebredder. AntalKolonner sætter du til 2 og Kolonnebredder til 0;2. Du siger altså "jeg vil arbejde med de to første kolonner, den første gider jeg ikke se og den anden skal vises i 2 cm's bredde".
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
11. juni 2012 - 15:56 #6
Det vil jeg prøve når jeg kommer på kontoret i morgen, men det lyder meget rigtigt. Jeg skriver lige i morgen om det virker. :)
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
12. juni 2012 - 07:05 #7
Jeg kan nu se, at der i opslaget standard er skrevet 2 i AntalKolonner og 0;2,54 i Kolonnebredder. Så det er tilbage til square one.
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
12. juni 2012 - 07:32 #8
Nu vises valutaene korrekt med to decimaler. Næste problem er så, at jeg har celler med beregnet salgspris ud fra en salgspris i DKK og de hentede valutakurser. Disse felter henter nu ID værdien fra valutakursen frem for selve vekselkursen.

Min formel til det beregnede felt hedder blot:

[Salgspris, DKK]/[Kurs, EUR]

Kan jeg give [Kurs, EUR] et efternavn for at angive, at jeg vil have værdien i anden kolonne?
Avatar billede fdata Forsker
12. juni 2012 - 20:40 #9
Yep. Brug f.eks. ".Column(1)"
Husk at første kolonne har nummer 0.
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
14. juni 2012 - 09:01 #10
Jeg har ikke kunnet få det til at virke, så jeg har løst problemet ved, at lave beregningen i en forespørgsel som jeg har taget med ind i mine formularer.

Nu kan jeg så bare ikke få lov til, at ændre data fra mine formularer - hvilket jeg kunne da de blot var baseret på tabeller. :/
Avatar billede fdata Forsker
14. juni 2012 - 14:10 #11
For at kunne opdatere data gennem en forespørgsel skal der være tale om entydige poster - og det har du nok ikke længere.

Men nu begynder det at blive lidt uigennemskueligt samtidig med at vi bevæger os væk fra dit oprindelige problem.

Du skriver ikke, hvad det er, der forhindrer dig i at løse opgaven via mine svar, så det er svært at hjælpe dig videre.
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
14. juni 2012 - 14:17 #12
Jeg har netop fundet ud af via Access' hjælp funktion, at det er pga. de beregnede felter jeg ikke kan redigere.

Jeg vil sige tak for hjælpen og den tid du har brugt. :)

Ronnie
Avatar billede fdata Forsker
16. juni 2012 - 19:31 #13
Velbekomme. Husk at lukke spm.
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
18. juni 2012 - 07:09 #14
#10