Avatar billede Mortenbandit Nybegynder
03. juni 2012 - 18:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Irriterende fejl ! WIFI

Min router logger ikke brugerne af igen. Feks hvis jeg slukker min bærbare så står den stadig som om at den er på netværket inde i router indstillingerne. Jeg skal åbenbart ændre et eller andet på routeren men hvad ???
Avatar billede sadolin1978 Novice
03. juni 2012 - 19:59 #1
der skulle være noget der hedder leastime det kunne være der fejlen ligger, nemlig at den ikke frigiver din IP adr. efter du lukker din pc ned
Avatar billede Soeren_K_K Nybegynder
03. juni 2012 - 20:32 #2
Dette er pga en DHCP server.

Faktisk er alt som det skal være, men vil lige forklare hvad en DHCP server gør.

En DHCP server er en del i en router eller en dedikeret server (og i disse tider er NAS servere også begyndt at kunne fungere som en DHCP server) der uddeler IP-adresser og som holder styr på enheder på netværket.

Den måde en DHCP server fungerer på er at når en ny enhed kobler sig på et netværk starter enheden med at sende en broadcast besked (en meddelelse der sendes til alle enheder på netværket) om der skulle være en enhed som kunne give den en IP-adresse, der kommer så et svar tilbage fra DHCP serveren med en IP-adresse den kan bruge, og den adresse beholder den (typisk i 7 dage*)

* = Når der siges en tidperiode så er det ikke helt rigtigt, den er faktisk kortere alt efter nogle forskellige hændelser, grunden til det er nemlig at når halvdelen af den tid er gået bliver der spurgt ud på netværket om den enhed er på, er den vil den nulstille tiden så den går tilbage til fuld tid igen. Men er den ikke, vil serveren fortsætte med den resterende tid, når halvdelen af den resterende tid er brugt vil der spørges igen, og her fortsætter den procedure igen og igen og igen helt indtil at tiden går i nul.

Når tiden er gået vil den IP-adresse ryge tilbage i den bunke af IP-adresser der kan bruges til nye enheder der ingen IP-adresse har.

Så det med den stadig står under listen med computere er skam ganske rigtig, og det burde den også blive ved med, selvfølgelig stadig indenfor den oprindelige tidsperiode der er givet af DHCP serveren.

Dog vil jeg gøre opmærksom på at servere som du har på dit netværk bør have en statisk IP-adresse, grunden til det er for ikke at skulle hen og bruge en masse tid på at ændre i routeren hver gang tiden er brugt og der skal hentes IP-adresse fra routeren.