Avatar billede Photoke Nybegynder
01. juni 2012 - 23:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Synkronisering mellem to NAS fil servere?

Hej alle!

Jeg vil gerne sætte en NAS fil server op på to adresser altså to forskellige netværk  og det er ikke noget problem.

Problemet er at jeg filen vil have data på de to servere synkroniseret op mod hinanden så de altid er ens og opdaterede.

Der ændres i data på begge netværk så synkroniseringen skal være begge veje.

Er der nogen der har en god løsning til dette eller kendskab til noget software der kan klare opgaven?

Det vil være en fordel hvis man på et senere tidspunkt kan tilslutte flere NAS servere på som også skal synkroniseres. Men dette er ikke et krav.

/photoke
Avatar billede Soeren_K_K Nybegynder
02. juni 2012 - 02:31 #1
Kan du give nogle informationer omkring hvile NAS servere det er (Producent og Modelnummer eventuelt).

Jeg ved at Synology har en backup funktion der kan bruges til det du efterspørger, dog muligvis med en smule delay, det jeg mener her er at det er måske en tids ting, så du kan indstille den til 1 gang om dagen eller mere, alt efter hvad den tilbyder og hvad du kan få den til.

Synology er også kommet med en løsning for Cloud service, den er dog stadig under Beta facen men den kan faktisk bryges ret effektivt. Dog er der nogle begrænsninger med henhold til mapper og brugere men det må du selv lige kigge dig frem til, ville ikke skrive en lang roman for det hvis du alligevel ikke har en Synology NAS.

Ellers kunne man lave et PHP script, det er dog mere advanceret og desværre ikke sådan ligetil, især ikke når filer skal synkroniseres. Samt at hvis begge servere skal køre samtidigt vil det give problemer hvis du benytter en database, da de 2 jo skal være 100% identiske og skal begge opdateres på samme tid når noget sker.

En løsning med hensyn til database kan nok løses relativt nemt da de nye PHPMyAdmin versioner kan synkronisere andre servere.

Det fungerer ligesom et RAID setup (synkronisering af computer/server harddiske), hvis du kender til det, så er det en opsætning hvor du har 2 identiske harddiske, men de bliver flettet sammen så de bliver udnyttet som 1, pladsen er dog kun svarende til 1 harddisk, men efter der er skrevet data på den første harddisk, så bliver den data kopieret til den anden harddisk.

På samme måde når du skriver til den ene server (der kommer lige en note om lidt med det du skal huske), bliver det der er ændret kopieret til den anden server.

Note: Det setup skal laves på en bestemt måde. Der skal være 2 parter i opsætningen: Der skal være en "Master" og der skal være en "Slave". Master er den som bestemmer, og Slave er den som adlyder, hvis serverne er uenige er det altså Master'ens data der bliver brugt. Du må selv her finde ud af hvordan du vil sætte det op i forhold til om du vil bruge den enes database og den andens PHP eller hvad du vil, men om ikke andet vil det logiske være at have de 2 servere sådan at den første er den der bliver brugt, dvs det også er den som er "Master", og så vil den anden være backup ("Slave"). Men vender man den om så kan det også være logisk at man beskytter sin database udefra ved kun at have den enes database åben, men at dens data bliver styret af "Master"'en. Men igen her må du selv lige finde ud af hvordan du skal sætte det op da jeg ikke kender til dit setup med hjemmeside eller hvad du nu har gang i, men du kan da bruge mit eksempel.
Avatar billede Photoke Nybegynder
03. juni 2012 - 22:03 #2
Hej Søren

Det var tænkt som Synology DS.... eftersom jeg mener at det er det bedste på markedet..

Det som jeg har set er at Den ene NAS server skubber data fra den ene disk til den anden med en given frekvens.

Det jeg skal bruge er en to-vejs synkronisering af dokumenter, tegninger mv. (ingen databaser)
Avatar billede Soeren_K_K Nybegynder
03. juni 2012 - 22:11 #3
I så fald skal du aktivere synkroniserings delen, og sætte den op til at synkronisere de mapper du vil synkronisere.

Hvordan det skal gøres kan du læse dig frem til i din models manual eller eventuelt tjekke deres forum på deres hjemmeside.
Avatar billede Photoke Nybegynder
03. juni 2012 - 22:57 #4
Takker for info...
Avatar billede Soeren_K_K Nybegynder
03. juni 2012 - 23:01 #5
Selv tak