Avatar billede Ikkeekspert Nybegynder
29. maj 2012 - 21:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Windows-fejlgenoprettelse - kan ikke starte PC

Har en bærbar Asus der ikke vil starte op. Kører Windows 7
Får denne besked (hvis tekst på sort skærm):

"Windows kunne ikke starte. Dette kan skyldes en nylig ændring i hardware eller software.
Hvis nogle af filerne er blevet beskadiget eller konfigureret forkert, kan Reparation under start hjælpe med at diagnosticere og rette problemet. Hvis strømmen blev afbrudt under starten, skal du vælge Start Windows normalt."

"Start Reparation under opstart (anbefales)"
"Start Windows normalt"

Beskrivelse: Løs problemer, der forhindrer Windows i at starte."

Jeg har prøvet begge valgmuligheder uden held.

Når jeg vælger: "Start Reparation under opstart (anbefales)" sker dette:
Windows indlæser filer ...
Dialogboks: System Recovery Options: Select a keyboard method" - vælger Danish
Startup Repair is checking for problems
..Startup Repair cannot repair this computer automatically
...Send information about this problem (recommended) eller Don´t send (jeg vælger en af dem)
Kan vælge: Finish
PC lukker ned

Når jeg vælger: "Start Windows normalt" sker dette:
Starte Windows som vanlige med grafik og "flaget" der flyver lidt rundt og samler sig ...
Jeg får samme besked som ovenfor: "Windows-fejlgenoprettelse" os osv

Det var en længere smøre, men meget kort: Jeg kan ikke komme ind i min PC.

Glæder mig meget til at høre fra jer
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2012 - 22:29 #1
Kan du starte i fejlsikret tilstand (F8 med det samme når du trykker på knappen)?
Kan du kunne du enten prøve en systemgendannelse til før problem opstod, eller tjekke din disk for fejl med chkdsk.
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html  Er til Vista men de andre systemer virker på samme måde.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. maj 2012 - 22:42 #2
Kan du starte op i commandprompt = Dos mode
Så kan du fra dos skrive sfc /scannow
det foretager en skanning af dit system og erstatter ødelagte eller ukorrekte systemfiler med originalerne fra CD/DVD
Avatar billede Ikkeekspert Nybegynder
29. maj 2012 - 22:57 #3
Tak for tips, men ....

Jeg får "Avancerede startindstillinger" når det lykkes at komme ind med F8
Valgmuligheder der er prøvet derfra uden held (lukker ned):
Reparer computeren
Fejlsikret tilstand
Fejlsikret tilstand med kommandoprompt (der sker ikke noget)
Sidst kendte konfiguration

jensenjs: Hvordan starter jeg op i DOS-mode?

Hrrrmppffff ..... :-(
Avatar billede Ikkeekspert Nybegynder
29. maj 2012 - 23:02 #4
Via F8:
har nu også prøvet Fejlfindingstilstand og Start Windows normalt ... uden held
Avatar billede Ikkeekspert Nybegynder
29. maj 2012 - 23:15 #5
Lykkes at få en commandoprompt og taster sfc/scannow
Men beskeden er:
"There is a system repair pending which requires reboot to complete. Restart Windows and run sfc again"
Det har jeg så gjort, men desværre uden held
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2012 - 17:25 #6
Jeg er måske bange for at du skal redde dine data ud, og formatere og geninstallere den igen.
Er der garanti på den?
Grunden til jeg spørger er at disken skal ud og sættes til anden pc, så data kan komme ud, men mindre du har backup af dine ting??
Avatar billede Ikkeekspert Nybegynder
30. maj 2012 - 19:03 #7
I en dialogboks "Startup Repair" får jeg meldingen "Windows cannot repair ...osv" og jeg kan vælge "Diagnosis and repair details"
Deraf fremgår at den tester forskelligt. Det meste med meldingen "Completed succesfully", men følgende fremgår også:

Root cause found:
Startup Repair has tried several times but still cannot determine the cause of the problem.

Bringer det nyt?
Avatar billede Ikkeekspert Nybegynder
30. maj 2012 - 21:14 #9
Desværre - bliver nok nødt til at gå den tunge gang til butikken og bruge garantien
Avatar billede Ikkeekspert Nybegynder
26. juni 2012 - 22:11 #10
det gjorde jeg så og problemerne er løst
Avatar billede pstidsen Novice
27. juni 2012 - 00:25 #11
Og det synes du ikke der er nogen der skal have points for?????