Avatar billede megabody Nybegynder
23. maj 2012 - 14:06 Der er 10 kommentarer

Fabriksindstilling af laptops

Hej derude,

Mine unger har laptops, laptops som efterhånden er fyldt til randen med alt muligt skrammel (læs: mærkelige/mystiske programmer fra den store verden :-) ).

Har fra tid til anden været inde og slette og så videre, men nu er vi kommet til det punkt hvor jeg vil/må formatere, som vi vel kaldte det i gamle dage.

Mit spørgsmål er flg: Er der nogen derude der kan komme med en easy guide til at "fabriksindstille" laptops der kører med Win 7 Home Premium og er 64 bit maskiner.
Den ene er en HP G62 med intel i3.

Det er præinstalleret original software, men win 7 skiver fulgte ikke med da vi købte.

På forhånd mange tak for venligt svar.
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. maj 2012 - 14:09 #1
Normalt er det en af "f" knapperne der skal holdes nede under opstart. Prøv med "f11".
Avatar billede jensenjs Juniormester
23. maj 2012 - 14:17 #2
Du burde have en skjult partition på maskinen, hvorfra du kan genetablerer systemet.

Du skal først oprette en startup disk, det kan du gøre fra

Kontrolpanel\System og sikkerhed\Sikkerhedskopiering og gendannelse

Der kan du vælge  "Oprette en systemreparationsdisk"
Du burde fra den få muligheden for at genoprette hele systemet igen.

Er du i tvivl kan du søge i Hjælp "klik en gang på skrivebordet og tryk F1" her kan du få mere hjælp
Avatar billede KHHP Juniormester
23. maj 2012 - 15:52 #3
I kan købe skiver via HP's hjemmeside, eller I kan lave dem selv via. Start -> Alle Programmer -> Recovery Manager -> Opret gendannelsesdiske.
Det er det sikreste at gøre, da evt. virus ikke kan komme ind på en CD/DVD, medmindre den er i de filer man brænder ned.
Men som michael_stim siger, så kan de "nulstilles" under opstart ved tryk på F11, når HP-logoet vises på skærmen.
Hvis du inde i windows skal trykke fn+F5 for at genindlæse f.eks. en webside, så kan du godt glemme det under opstart, da de "omvendte" funktioner, eller hvad man nu skal kalde dem, kun virker når man har startet et OS. Tryk simpelthen bare på F11 under opstart og så skulle det virke. Dernæst kan du vælge nulstil til fabriksindstillinger eller noget i den stil, og så går der 1-2 timer og så skal du oprette bruger, opdatere windows, samt geninstallere alt software der ikke fulgte med computeren.
Avatar billede megabody Nybegynder
23. maj 2012 - 15:58 #4
Tak alle 3 - er i fuld gang. Vil gerne give point, men kan skutte huske hvordan, så jeg prøver lige til. Sorry if I mess up.
Avatar billede megabody Nybegynder
23. maj 2012 - 15:58 #5
1000 tak
Avatar billede megabody Nybegynder
23. maj 2012 - 16:02 #6
Det kører ikke skide godt med pointgivning - sorry
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. maj 2012 - 16:03 #7
Haha, du skal bede om at lægge svar, så skla du acceptere de svar der bliver lagt. Jeg hopper over point.
Avatar billede megabody Nybegynder
23. maj 2012 - 16:28 #8
Til Michael - tks mate, er her vist for sjældent ;-)

KHHP og Jensenjs - vil i være rare at lægge svar til pointgivning.
Avatar billede KHHP Juniormester
23. maj 2012 - 16:57 #9
Det kommer her :)
Avatar billede jensenjs Juniormester
24. maj 2012 - 08:42 #10
ok