Avatar billede Mikkel101010 Nybegynder
22. maj 2012 - 15:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til simpel motor

Jeg står og skal lave et projekt, og mit produkt er en vindmølle og en brintbil.
Det skal være en mimi vandmølle på ca 1 meter eller der omkring, men der skal en motor i for at få den til at køre rundt, det skal være så man kan trykke på en knap og så starter den.

Og hvordan bygger man en Brintbil?
Avatar billede Broxigar Praktikant
22. maj 2012 - 15:14 #1
Hmm, mener du vAndmølle eller vIndmølle? Det er to forskellige slags.

Det at bygge en brintbil er nok lidt udenfor kategori, både fordi det er dyrt og farligt (Du skal have brint under tryk og brint er yderst brændfarligt)

Hvis du skal lave en vindmølle som bare skal være en model, så skal du have en lille elmotor og evt en gearing, en strømforsyning og lidt elektronik, således at når du trykker på en knap, så får motoren strøm (dvs kredsløbet bliver lukket) og så vil den dreje rundt indtil at knappen slippes igen.
Avatar billede Mikkel101010 Nybegynder
22. maj 2012 - 15:31 #2
Fra en vindmølle, men kan du være meget mere konkret med motoren indeni, da jeg har igen ide om hvordan man laver sådan en?
22. maj 2012 - 15:32 #3
Velkommen til ...

Jeg kan godt forstå, at du som ny bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Derfor syntes jeg at du burde oprette dit spørgsmål under en anden mere passende kategori
www.eksperten.dk/spm/Diverse/Fri-debat/

www.eksperten.dk/faq#faq-2-2 ?
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For at få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

http://gratisupload.dk/vis_billede/63279/
http://gratisupload.dk/vis_billede/667708/

Til slut skal/bør du lige at lukke dette spørgsmål, ved selv at lægge et [svar] og efterfølgende sætte flueben i firkanten accepter og afgiv point til dig selv.

---

Hvorfor tager folk fejl ???

---
Avatar billede claes57 Ekspert
22. maj 2012 - 15:36 #4
du kan få en færdig motor til vindmøllen - smut til en cykelhandler, og køb en dynamo (fra den tid, hvor man ikke brugte batteri/led lys). Den skal så bare vippes (beslag også fra cykelhandler) ned på aksen til selve vindmøllen i stedet for cykeldæk, som den ellers er beregnet til.
Avatar billede Mikkel101010 Nybegynder
22. maj 2012 - 15:39 #5
gkb
Avatar billede claes57 Ekspert
22. maj 2012 - 15:42 #6
brintbil er i princippet to dele.
1) nogen skal fabrikere brint (typisk kraftværk)
2) brint afbrændes i bil, og energien driver køretøjet.

1) det er elektrolyse - ret simpelt at lave lidt brint, men du kan ikke som privatperson få det under tryk, så eksperimentet bliver lille http://www.hjerteportal.dk/06fysikemi/9kl/901c.htm
2) brint afbrændes under en dampmotor så du får udløst energi til fremdrift.

Det er den helt simple model.
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. maj 2012 - 15:42 #7
Som #1 vind eller vand (jeg tror du mener en vindmølle)

En brintbil.
Dertil skal du spalte destilleret vand til ilt og brint
Det gør du med en brændselscelle

Jeg kan desværre ikke vise dig hele proceduren men her er et par link, hvis du kun skal beskrive det, så er de en god hjælp på vejen

Se her hvordan en brændselscelle er opbygget (her dog i stor størrelse)
http://www.youtube.com/watch?v=U6e2eYBQ91o&feature=related

Her kan du se hvordan en brintbil virker(hobbymodel)
http://www.youtube.com/watch?v=9hb7VNMzySg&feature=related
Avatar billede Mikkel101010 Nybegynder
22. maj 2012 - 16:00 #8
Tak!