Avatar billede gnuen Nybegynder
20. maj 2012 - 16:03 Der er 14 kommentarer

Ændring af filsystem på ekstern harddisk

Håber nogen kan hjælpe her. Jeg ønsker at ændre mit filsystem på en WD ekstern harddisk til Fat32 fra NTFS men når jeg forsøger at at lave convert commando i dos prompten får jeg at vide at vide at convert commando ikke kan bruges på ntfs system. Hvis jeg så højreklikker på drevet og vil lave en ekspres formattering kan jeg vælge mellem NTFS og exFat?? så jeg er lost nu!..
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2012 - 16:18 #1
du kan bruge en bootdisk med gparted (kører en linux direkte fra cd). Det kan være, at wd har deres eget backup program på disken, og det så blokerer for en alm konvertering.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Avatar billede buttwipe Juniormester
20. maj 2012 - 16:33 #2
Og hvad så hvis du vælger fuld formattering?
Avatar billede gnuen Nybegynder
20. maj 2012 - 16:51 #3
Der er det samme problemstilling
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 16:59 #4
Det er sikkert størrelsen på harddisken der skaber problemerne.
Selve formatet er ikke i nærheden af grænsen, men værktøjerne i Windows lever typisk med begrænsninger pga. bagudkompatibilitet.
Gparted som claes57 henviser til har ikke de begrænsninger.
Avatar billede gnuen Nybegynder
20. maj 2012 - 17:22 #5
Hmm lyder kompliceret og omstændigt, ved du evt. hvad det er for et exFat filsystem man så kan formattere til?
Avatar billede Hans Mester
20. maj 2012 - 17:58 #6
exfat kan lidt af det fat32 ikke kan, bl.a. håndtere filer over 4 GB. Uanset hvad du vælger, så skal filsystemet være understøttet af de enheder, som disken skal tilsluttes.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2012 - 19:35 #7
Lån en Xp maskine at gøre det fra. Her burde du kunne gøre det fra diskhåndteringen, hvor du højreklikker på disken og vælger formater, og retter det til her.
Hvis du skal bruge disken som lager til optagelser, skal du være 100 % sikker på om andre formater understøttes.
Avatar billede Hans Mester
20. maj 2012 - 19:44 #8
xp har samme begrænsning. Den vil kun formatere op til 32 GB, når det er fat32.
Avatar billede gnuen Nybegynder
20. maj 2012 - 21:29 #9
Det kan jeg bekræfte da jeg lige har forsøgt. Hmm.. så den eneste mulighed er bootdisk med gparted?? lyder til at være over mit niveau, ikke nogle nemmere løsning på det her problem?
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2012 - 21:35 #10
Hvis der ikke er data på som skal bevares, skulle recepten bare være; slet alle partitioner og opret nye som fat32.
Det skulle kunne lade sig gøre i windows, men ellers prøv dette gratis program. http://download.cnet.com/EaseUS-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2012 - 21:37 #11
Men hvad er nu det her? 638 point ude http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/gnuen
Avatar billede gnuen Nybegynder
21. maj 2012 - 14:19 #12
valbycom> Læg gerne svar så jeg kan tildele point, vil prøve dit forslag nemlig
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2012 - 14:31 #13
Det glæder mig at du vil lukke spørgsmålet, men prøv nu mit forslag af først, så vi får se om jeg nu også fortjener de point:)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2012 - 14:16 #14
Fandt du ud af noget? eller er det bare lukketid?