Avatar billede HIDI Praktikant
20. maj 2012 - 15:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Macbook Pro til Softwareingeniør uddannelsen

Hej.

Jeg vil starte på Softwareingeniør uddannelsen senere i år (færdig med HTX snart) og skal samtidig have investeret i en ny laptop. Jeg har længe ønsket mig en Macbook Pro, og jeg ville derfor lige høre om sådan én er relevant for uddannelsen (tænker her på om den er ok at arbejde med osv., under uddannelses forløbet) eller er Microsoft baserede laptops til, at foretrække?

Mvh :)
Avatar billede Larsernen Novice
20. maj 2012 - 17:11 #1
Macbook air er bedre til skole/arbejde da den er hurtig og let den koster bare meget
En macbook pro er til at have på små distancer ikke til rejser/ture
men er meget kraftig
Avatar billede HIDI Praktikant
20. maj 2012 - 17:24 #2
Ved godt en Macbook Pro er meget kraftigere end Air´en. Er klar over de to computers specs, men tænkte mere på om Pro´en er god til programmering osv. Er ikke helt inde i Softwareingeniør faget endnu, men så vidt jeg ved, bruger langt de fleste ingeniører Microsoft baserede laptops, derfor jeg spørger om en Pro også er ok til uddannelsen?
Avatar billede HIDI Praktikant
20. maj 2012 - 17:26 #3
For jeg har tænkt mig, at bruge Pro´en til andet end uddannelsen, derfor vil jeg hellere foretrække den end Air´en :)
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2012 - 17:42 #4
bare du ikke skal arbejde med microsofts programmer (.net) eller Adobe Flash, så skulle det vel gå. Ellers må du have en windows lagt ind ved siden af, og så køre dine opgaver fra win.
Avatar billede HIDI Praktikant
20. maj 2012 - 17:56 #5
Ved du noget om hvorledes disse 2 programmer er opbligatoriske indenfor softwareingeniør uddannelsen? For det tror jeg de er, så vidt jeg har læst.
Avatar billede HIDI Praktikant
20. maj 2012 - 18:03 #6
Eller evt. om de findes i Mac versioner?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 18:55 #7
Du kan nok klare dig med en Mac, men det bliver svært.
Mange af programmerne er Windows programmer, så du kommer nok ikke uden om at køre Windows.
Desuden er Linux også benyttet ofte, da det er open source og dermed giver mulighed for at lege i kernen af OS'et o.l, så du skal nok også regne med at kunne have Linux på den.
Endelig er der en masse gruppearbejde og du bør nok forvente at dine gruppekammerater kører Windows.

MacOS er desværre lidt for lukket på de lavere niveauer og stadigvæk for dårligt understøttet generelt til rigtigt at kunne anvendes til den type uddannelse.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 18:56 #8
Hvis Mac'en vejer tungt, så prøv at henvende dig til skolen og hør deres IT-support om det.
Avatar billede HIDI Praktikant
20. maj 2012 - 20:32 #9
Wally1973: Jeg ønsker Mac´en rimelig meget, så jeg forhører mig nok hos IT-supporten inden for nærmeste fremtid.

..Hvordan foregår point fordelingen, er ny her :)
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2012 - 20:38 #10
du opfordrer folk til at lægge svar, og så kan du acceptere dem. Jeg selv holder mig udenfor svar her...
Avatar billede HIDI Praktikant
20. maj 2012 - 20:43 #11
Så må Wally1973 meget gerne smide et svar.

..Skal man altid opfordre folk til, at lægge svar? Og hvorfor holder du dig udenfor svar denne gang? Og hvad gør man, hvis man ikke har flere point, at give af?
Skal bar li høre hvordan takten kører på denne side :D
Avatar billede Broxigar Praktikant
20. maj 2012 - 20:44 #12
Hej HIDI,

Nu ved jeg ikke hvor du har tænkt dig at uddanne dig henne, men på DTU (hvor jeg selv går) er der ingen problemer med at bruge Mac (OS X) istedet for Windows.

Programmering: Eclipse og Java
Rapporter: LaTex (Virker på alle platforme)

Der bør ikke være noget til hinder for at bruge Mac
Avatar billede HIDI Praktikant
20. maj 2012 - 22:17 #13
Jeg ender nok med Aalborg eller Aarhus, måske Odense. Ved du  evt. noget om hvad de kører med?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 23:42 #14
#12

De programmer er rigtigt nok platform uafhængige, men du undgår nok ikke at skulle programmere C til en eller anden obskur hardware-enhed forbundet via seriel- eller parallel-porten, der typisk ikke har Mac drivere.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 23:43 #15
#11

Dehold bare pointene.
De interesserer mig ikke. :)
Avatar billede Broxigar Praktikant
21. maj 2012 - 00:32 #16
#14:

Da vi havde Indlejrede Systemer, kørte vi det som simulering på en virtuel Ubuntu computer i VirtualBox.

Derudover, hvor mange bærbare har indbygget seriel port? Det tror jeg ikke der er nogen der har, så du skal have en USB -> Serial adapter og der kan man sagtens finde Mac-drivere.
Avatar billede HIDI Praktikant
21. maj 2012 - 09:09 #17
Argumenterne for Macbooken vejer tungere end imod, så jeg skal have mig et styks Macbook Pro lige så snart den nye udkommer. I skal have tak for jeres hjælp. :)

Off topic, hvad gør man hvis man ikke har flere point at dele ud af?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
21. maj 2012 - 22:43 #18
Du får vist 5 point per dag du logger ind og ellers må du besvare lidt spørgsmål. :)
Avatar billede HIDI Praktikant
21. maj 2012 - 22:47 #19
Ok, lyder godt nok :)
..er det så nu jeg skal lukke for denne "Topic", eller hvordan?